Hästtransport - hur lång till normalt SWB?

Bukefalos 30 år!

Ja du… Jag gjorde exakt samma sak förra året och letade mig blå innan jag hittade något. Jag tänkte samma prisklass men landade strax över 50 för att slippa plyfa. Jag köpte en Atec Olympialine XL som är gigantisk MEN måttet mellan bommarna fram och bak var samma som på min gamla Värmlandsvagn. Nu kunde verkstaden skruva om fästena och bocka bommarna så att min häst med 165 i täcke får plats. Det som är bra med den är att det är gott om plats för haserna bakom bommen så att de inte står obekvämt mot luckan. Jag har tidigare haft ett Christ till häst på 175 cm och var supernöjd med den.

Glöm inte att alltid kolla axlarna på släpet. Jag bad om bilder underifrån innan jag åkte och tittade och sparade många resor på det.
Jag har till slut köpt ett släp. Det blev ett Böckmann Big Master 2007 i glasfiber och Alu golv för 40' SEK. Stor som ett hus och betydligt högre tjänstevikt än jag hade tänkt mig. Precis som ditt kan spiltan behöva förlängas med svängda bommar fram eller liknande.

Det gick att hitta släp i samma ålder men med aluminiumpanel för ca 60' men de kändes så himla smäckiga och min man vägrar ens att överväga plyfa sedan vi rivit logen på gården och inte längre kan förvara släpet inomhus. Så jag stod mellan att gå upp i prisklass till 70-80 000 kr eller ge upp mitt krav på låg tjänstevikt. I förlängningen innebär detta att jag behöver byta bil istället, men det skulle jag ha gjort ändå så småningom.

Jag har till slut köpt ett släp. Det blev ett Böckmann Big Master 2007 i glasfiber och Alu golv för 40' SEK. Stor som ett hus och betydligt högre tjänstevikt än jag hade tänkt mig. Precis som ditt kan spiltan behöva förlängas med svängda bommar fram eller liknande.

Det gick att hitta släp i samma ålder men med aluminiumpanel för ca 60' men de kändes så himla smäckiga och min man vägrar ens att överväga plyfa sedan vi rivit logen på gården och inte längre kan förvara släpet inomhus. Så jag stod mellan att gå upp i prisklass till 70-80 000 kr eller ge upp mitt krav på låg tjänstevikt. I förlängningen innebär detta att jag behöver byta bil istället, men det skulle jag ha gjort ändå så småningom.
Bra köp! Hoppas att du blir nöjd. ☺️

Liknande trådar

• Sadel för långa ben
  • R
    Byta golv i hästtransport osv
  • Transportdjungeln
  • Hur ska man tänka vid ponnyköp till barn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund