Hästtransport: Vikter och eventuella påföljder….

Bukefalos 30 år!

Kom i kontakt med en trafikpolis via gemensamma bekanta som höll med i det MiniLi skriver. Självklart ska man inte ta lätt på att köra tyngre än vad bilen/släpet får, samtidigt som jag kan känna att det inte alltid behöver vara så
svart-vitt om det är precis på gränsen och om det är under en eller ett fåtal gånger 🙈

Nu blir jag förvirrad.. Olovlig körning är ju en påföljd, eller vad menar du?
Det är det väl inte? Det är en brottsrubricering. Påföljd är böter, indraget körkort eller fängelse tex. Men troligtvis är det ändå inte olovlig körning eftersom villkoren i körkortet inte bryts. Blir nog något annat som jag inte vet vad det heter när man bryter mot bilens registreringsvillkor.

Men det är inget att skratta åt? Ligger du på överlast oavsett- så är det en vikt som släpet inte är byggt för, bromsar mm, och du har häst i släpet.

Körkortet är rent krasst det som är helt oväsentligt.
Min upplevelse är att de flesta faktiskt har rätt bra koll samt att näranog alla som kör släp har E-kort eller minst B96. Sen är reglerna idiotiska och då kan jag bli rätt tvär och faktiskt vara kriminell. Jag kan köra två helt identiska ekipage men det ena är olagligt för att det på ett papper är invägt på en annan vikt. Noll skillnad på vad bilen klarar dra eller vad släpet håller för-bara siffror på ett papper. Komplett idiotiskt.

Det är det väl inte? Det är en brottsrubricering. Påföljd är böter, indraget körkort eller fängelse tex. Men troligtvis är det ändå inte olovlig körning eftersom villkoren i körkortet inte bryts. Blir nog något annat som jag inte vet vad det heter när man bryter mot bilens registreringsvillkor.
Snacka om hårklyverier.. Du skrev att det blir olovlig körning när man drar mer än bilen får dra. Jag hittade en artikel från Lawline där man beskriver just detta och där säger dom att det inte räknas som olovlig körning och då menar du att artikeln bara diskuterar påföljder? Det gjorde dom ju inte, dom skrev att det inte räknades som olovlig körning.

Snacka om hårklyverier.. Du skrev att det blir olovlig körning när man drar mer än bilen får dra. Jag hittade en artikel från Lawline där man beskriver just detta och där säger dom att det inte räknas som olovlig körning och då menar du att artikeln bara diskuterar påföljder? Det gjorde dom ju inte, dom skrev att det inte räknades som olovlig körning.
Ja, men spelar roll. Jag sa ju att jag hade fel. Nöjd?

@super Det står på Lawline att påföljden kan bli indraget kk = överlass helt rätt. Men sen tror jag faktiskt att frågeställning var från 2022. Både Trafikförordningen och körkortslagen är lagar som ändras och som vi kk innehavare är skyldiga att själva uppdatera oss om.
@Fiorano visst finns det folk som är uppdaterade, har koll men pratat med en del poliser från mitt många års fika på bensinmackar på nätterna som berättar skräckhistorier och tyvärr också från privatistuppkörningar eller de som bara skiter i lagar och förordningar (kanske inte har råd)

Fast du har ju alltid ett kultryck, annars är släpet i negativ balans. Den vikt som ligger på kulan räknas på bilen, inte på släpet. Jag menar absolut inte att man ska öka kultrycket för att minska släpvikten. Bara att man i praktiken har några kg tillgodo där.
Naturligtvis kultryck men när man tummar på överlass med det jag nämnde tidigare vid inbromsning, rörelseenergin mm så fördubblas vikten (överlasset) eller mer beroende på fart. Det kan gå mycket illa.

Naturligtvis kultryck men när man tummar på överlass med det jag nämnde tidigare vid inbromsning, rörelseenergin mm så fördubblas vikten (överlasset) eller mer beroende på fart. Det kan gå mycket illa.
Fast nu pratar vi nog förbi varandra? Jag menar bara att den tillåtna vikten är minus kultrycket, vilket nog många inte tänker på. Jag förespråkar inte på något sätt att man ska tumma på vikterna eller köra med överlast. Jag förtydligade hur vikten räknas.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka