Hästtransportshjälp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JumpForMyLove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 288
J

JumpForMyLove

Kommer efter sommaren när vi flyttat och donat köpa en ny transport till hästarna. Har en nu som lär vara 175 som färdigväxt och kommer köpa en till i ungefär samma storlek så bör ju vara ett rymligt släp om man vill ha med båda liksom :) Men alla transporter känns små! Får de verkligen lasta deras vikt? :) Är typen som alltid hyrt ett släp när jag åkt och tävlat för jag aldrig haft behov av eget för även ibland fått åka med en stallkamrat i deras lilla buss. Men nu ska man bli transportägare!

Vi har en Saab 9-3 som får dra som mest 1600 :( Så antar man får sikta på en bättre dragbil med då för att orka båda pållarna sen?

Sv: Hästtransportshjälp

vi har ett boj classic,det är jätte rymligt!! vi kör iof bara ponny men jag tror inte det skulle vara några problem med två stora i den,den är ju rundad där fram så det blir väldigt rymligt:D

Har du satt dig in körkortsreglerna? 1600 är en bra vikt om du har b- kort. Jag gissar att du behöver e- kort för att kunna dra tyngre släp.

Det finns massa information om detta om du söker på e kort. Men du kanske redan har e kort?

Det är med BE kort eller vad det kallas och det har jag :)
Med B får får den bara dra 1470 kg. (fjuttigt!)

Det har funnits en tråd på Hästmänniska om innermått i transporter, för det lär behövas lite utrymme för att ens få plats med sånna bjässar ;)

Takhöjd är väl Boj högst med, 2,40 kan väljas extra. Många har annars 2,30 eller lägre.

Du kommer garanterat att behöva en annan dragbil. Vårt släp väger knappt 900, vi drar två islänningar och har totalvikt 1990. Bilen får dra 1800, så det är lugnt på den fronten.

Okej typiskt ;) Precis flirtat sambon till att köpa släp nu ska jag lura han till en nya bil.. igen haha :D Börjar bli mycket flirtande ;) Får helt enkelt önska bilen i julklapp sen och bara köra en i taget tills dess haha :D

Håller på med precis samma projekt som du...Köpa större trailer. Funderar på en Boj eller Thule. alt Star. Star är höga invändigt., Kollade på nya på en hemsida. MKT rymliga. Lutar åt en extra bred xtra hög. typad till 1990 så jag kan ta med båda hästarna. PMa gärna mej om du hittar nån bra trailermodell som är rymlig och hög.

Då är vi två då ;) Jo kollar oxå på Boj och Thule/Star och mest för de två märkena känner man bra till med :) Stora bra märken!

Du får PMa mig med om du hittar bra :D

Kolla in Ifor Williams, de har en större modell, 510, tror jag den heter. Jag har ett begagnat Ifor 505 (den vanliga modellen) och är jättenöjd. De är inte så hiskeliga i pris heller.

Mustang-släpen ska väl vara stora och rymliga? (har ingen egen erfarenhet av dem dock...)

Annars skulle nog jag satsa på en rejäl Boj

Hon vi har hästarna hos har en häst på 178 och han är både lång och bred, hon har en Böckmann Comfort och den är rejält rymlig både på spiltans längd, släpets innerhöjd, bredd och framför bommarna! Gillar det släpet :) Store pojken får gott om plats i det, rymligt även om man lastar 2 hästar samtidigt (på E-kort givetvis då släpet är rätt stort).
Det är också väldigt stabilt, mkt säkerhetstänk och bra ventilation.

Senast ändrad av en moderator:

Det vi främst tyckt var knivigt var att hitta en transport med bra rymd, och utrymme framför bommarna. Vi har skjutsat hästar på bortåt 180 cm i vårt Boj Classic (standard, inte extra högt), de har stått bra. Vårt eget fullblod är 173 cm och åker som en kung.

På plus-sidan är också släpekonomin, Boj är vettiga att ha att göra med, har bra och billiga reservdelar, en suverän verkstad och det är ett RIKTIGT gediget bygge. Vårt absoluta drömsläp är ett Boj Classic, och nu har vi det!

Just vårt har totalvikt 2100 kg, varav 1260 kg lastvikt, men det går att få högre.

Tack tack alla för era tips :D Skriver ner alla modeller och märken ni tipsar om ;)

Jag har en Star Diamant -97 med sadelskåp som jag är jätte nöjd med! Köpte det för 35' nybesiktat och nytt golv. Skulle inte plånboken ha haft en åsikt hade jag gärna köpt en Boj.

Får lasta, iaf på pappret, 1260kg. Totalvikt 2000kg. Ska kontrollväga så småningom för att exakt veta hur mycket jag kan lasta.

Jag har en Boj Bravo SEH som är väldigt rymlig i höjd och bredd (240/170 cm), men inte riktigt lika bra i spiltlängd som jag hade önskat.

Det var jag som skapade innermåttstråden som omnämns ovan, ska se om jag hittar tillbaka den.
Där ledde Ume-släpet spiltlängden, de är dessutom 230 cm höga så de duger långt där också.

Här är tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=848751&page=3

Och så här såg sista listan ut:
Boj Bravo SEH -07: 185 cm
Christ Comet -04: 195 cm
Värmlandsvagn boggi -02: 189 cm
Sluiss Amelo -04: 187 cm
Kylinge boggi -89: 173 cm
Henra Couronne -99: 190 cm
Boj Classic XX -??: 190 cm
Star Trailer Ringo Star (Thule Exellent) -04: 200 cm
X-trail -06: 185 cm
Ume A35 -07: 205 cm Leder!
Thule Trane 1500 boggi -06: 187 cm
Värmlands enaxlat 1½ hästars -??: 200 cm
Brederup Royal m sadelkammare -90: 180 cm
Stema (extrahög/extra bred) m sadelkammare (2,5tons vagnen) -03: 185 cm
Trane 140 TB, -03: 185 cm (användbar golvlängd 180 cm )
Ume A35 och A45 -08: 200 cm
Opus av okänd modell och årtal: 195 cm (vem säljer dem?)
Böckman Master med sadelkammare -89: 185-200 cm man kan korta och länga avståndet.
Star trailer rubin -95: 197cm
Kylinge Euro Trailer -04: 204-205 cm
Brenderup Imperial Exclusive -07 (2,5-tonsvagn m sadelkammare): 182-185 cm (lite svårt med tumstocken)
Värmlandsvagnen enkelaxlat -00: 190 cm
Kylinge HTB1500-19S (tvåaxlat) årsm 1991 : Längd 195
Umesläp sb20, boggi -97: 195 cm

Senast ändrad:

Så var det! :bow:
Kom bara ihåg att det varit en tråd ...

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas... 2
Svar
30
· Visningar
7 449
Senast: Novalisa
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 121
Senast: Tennessee
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 530
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 466
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka