Hatas efter OS-scenerna: ”Jag började bara gråta”

Modern femkamps behandling av hästar ifrågasätts efter scenerna i OS.
Nu skickas tränaren Kim Raisner hem från Tokyo.
”Det internationella förbundet har tagit del av tv-bilder som visar Raisner slå hästen med knytnäven.”, skriver BBC.
 
Såg några korta klipp från hästhoppningen från det tillfället, får mig att undra varför ens hästhoppning är med i femkampen med tanke på att många tävlande verkar sjukt orutinerade. Tycker synd om hästarna, det ser inte alls schysst ut :(
Var tvungen att kolla upp regler för femkampen
https://modernfemkamp.se/regler/ridning/
Jag kan inte riktigt säga att jag blev imponerad av minimikraven för få delta i ridmomentet.
Det mesta i kravlistan är sådant som man kräver av ponnybarn som skall ta märke II.
Upprätthålla ridningen minst var fjortonde dag räcker inte så långt om man ska kunna rida en hoppbana på upp till 120, dessutom på en okänd häst!
 
Var tvungen att kolla upp regler för femkampen
https://modernfemkamp.se/regler/ridning/
Jag kan inte riktigt säga att jag blev imponerad av minimikraven för få delta i ridmomentet.
Det mesta i kravlistan är sådant som man kräver av ponnybarn som skall ta märke II.
Upprätthålla ridningen minst var fjortonde dag räcker inte så långt om man ska kunna rida en hoppbana på upp till 120, dessutom på en okänd häst!
Kanske skulle fungera om de fick ha sina egna hästar som både tävlande och tränare känner till. Men verkligen inte när det ska hoppas okända hästar!
De borde ta bort den genen helt och hållet för så som den ser ut nu är det extremt stor risk för att djuren tar skada. Farligt för ryttaren med…
 
Googlade lite på Saint Boy nu. Verkar som om många ryttaren har haft enorma problem med honom. Känns inte som om den hästen klarar av denna typ av tävling. Sedan sållar jag mig till en del andra, just detta moment är ju helt onödigt och inte schysst mot hästarna.
 
Kanske skulle fungera om de fick ha sina egna hästar som både tävlande och tränare känner till. Men verkligen inte när det ska hoppas okända hästar!
De borde ta bort den genen helt och hållet för så som den ser ut nu är det extremt stor risk för att djuren tar skada. Farligt för ryttaren med…
En annan grej som känns sådär är väl att man verkar få fortsätta även om man trillat av? Låter ju livsfarligt med avdrag av 10 poäng för "fall av ryttare, häst eller båda".
 
Kanske skulle fungera om de fick ha sina egna hästar som både tävlande och tränare känner till. Men verkligen inte när det ska hoppas okända hästar!
De borde ta bort den genen helt och hållet för så som den ser ut nu är det extremt stor risk för att djuren tar skada. Farligt för ryttaren med…
Med tanke på att den tävlande blir utesluten först vid andra avramlingen och att den första avramlingen ger lika mycket poängavdrag som en vägran, så känns det inte ens som regelförfattaren har några högre förhoppningar på ridkunskapen.
 
Var tvungen att kolla upp regler för femkampen
https://modernfemkamp.se/regler/ridning/
Jag kan inte riktigt säga att jag blev imponerad av minimikraven för få delta i ridmomentet.
Det mesta i kravlistan är sådant som man kräver av ponnybarn som skall ta märke II.
Upprätthålla ridningen minst var fjortonde dag räcker inte så långt om man ska kunna rida en hoppbana på upp till 120, dessutom på en okänd häst!
Och vad menar dom med att man kan "korrigera " hästen?! O_o:cautious::wtf:
 
En annan grej som känns sådär är väl att man verkar få fortsätta även om man trillat av? Låter ju livsfarligt med avdrag av 10 poäng för "fall av ryttare, häst eller båda".

Med tanke på att den tävlande blir utesluten först vid andra avramlingen och att den första avramlingen ger lika mycket poängavdrag som en vägran, så känns det inte ens som regelförfattaren har några högre förhoppningar på ridkunskapen.
Reglerna har verkligen inte skrivits med något som helst säkerhetstänk i åtanke. Känns verkligen hur konstigt som helst att man får fortsätta efter en avramling.
 
En annan grej som känns sådär är väl att man verkar få fortsätta även om man trillat av? Låter ju livsfarligt med avdrag av 10 poäng för "fall av ryttare, häst eller båda".

Det låter ju som om reglerna inte har ändrats öht sedan militärtiden... (Det var knappast så att man gick hem från slagfältet om man trillade av.) Byt till moutain bike lät som en jättebra idé!
 
Så många hästar som råkade illa ut i den tävlingen, värsta jag sett. Dom borde inte ha med hästar i en sådan tävling, helt galet. Det finns inget försvar till så dålig ridning och hantering av hästarna. Det var lite av den sämsta ridning jag sett på väldigt väldigt länge.
 
Så många hästar som råkade illa ut i den tävlingen, värsta jag sett. Dom borde inte ha med hästar i en sådan tävling, helt galet. Det finns inget försvar till så dålig ridning och hantering av hästarna. Det var lite av den sämsta ridning jag sett på väldigt väldigt länge.
”Hur illa kan det vara, det är ju ändå elitnivå?” tänkte jag - men jag håller med, det var bedrövlig ridning till stora delar. Många utan eftergift, dålig balans, ingen förmåga att lägga hästen rätt… Om de ska fortsätta borde hindren vara lägre. Och normala regler vid vägran och avramling.
 
Googlade lite på Saint Boy nu. Verkar som om många ryttaren har haft enorma problem med honom. Känns inte som om den hästen klarar av denna typ av tävling. Sedan sållar jag mig till en del andra, just detta moment är ju helt onödigt och inte schysst mot hästarna.
Många ryttare? Jag hittade inget sånt. Vad jag kunde se så fick alla hästar först hoppa banan med sin egen ryttare, för att se om de klarade uppgiften. Saint boy gjorde detta utan problem. I femkampstävlingen fick sedan hans första femkampsryttare tre stopp med honom, och sen var det Annika Schleus tur.

Vilka fler ryttare än de två femkamparna har haft problem med honom?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Åtalet mot den tyska idrottaren Annika Schleu och hennes tränare Kim Raisner läggs ner. Duon misstänktes för djurplågeri efter att ha...
Svar
2
· Visningar
624
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 563
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 599
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp