Bukefalos 28 år!

Hatas efter OS-scenerna: ”Jag började bara gråta”

Modern femkamps behandling av hästar ifrågasätts efter scenerna i OS.
Nu skickas tränaren Kim Raisner hem från Tokyo.
”Det internationella förbundet har tagit del av tv-bilder som visar Raisner slå hästen med knytnäven.”, skriver BBC.
 
Första gången jag hör om detta. Vad tusan? Är detta en ny gren, eller har den figurerat i OS tidigare? Verkar ju helt rubbat ur en djurskyddssynvinkel att utsätta hästarna för den här typen av... ja, vad är det ens?
 
”Hur illa kan det vara, det är ju ändå elitnivå?” tänkte jag - men jag håller med, det var bedrövlig ridning till stora delar. Många utan eftergift, dålig balans, ingen förmåga att lägga hästen rätt… Om de ska fortsätta borde hindren vara lägre. Och normala regler vid vägran och avramling.
Vart hittar du klipp på det? Jag googlar men får bara upp klippet på när Annika Schleu bråkar med Saint Boy
 
Det som är synd, förutom det som hände hästarna i denna gren såklart, är att folk drar all sport som innefattar hästar över en kam.
Sett så många som skriver skit om all ridsport och all hoppning efter att ha sett denna ryttare. Jättemånga inlägg om att förbjuda all ridsport oinsatta inte har förmågan att skilja ridsport och modern femkamp åt.
Det är riktigt trist att se.
 
Vart hittar du klipp på det? Jag googlar men får bara upp klippet på när Annika Schleu bråkar med Saint Boy
Jag tittade på ritterna från förra OS. Hon var ju med då också, plus att man ser den allmänna standarden. Jag har inte fattat den som att den har förbättrats dramatiskt detta år.
 
Här finns ett klipp på hela hennes ritt, jag hade tidigare inte förstått att hon hade hunnit hoppa några hinder (och krascha) innan hästen vägrade gå fram mer. Det hela ser än mer vidrigt ut här:
Den stackars hästen verkar ha slagit i benen rätt ordenligt. Hoppas verkligen att de ersätter hästhoppningen inom femkamp.
 
Här finns ett klipp på hela hennes ritt, jag hade tidigare inte förstått att hon hade hunnit hoppa några hinder (och krascha) innan hästen vägrade gå fram mer. Det hela ser än mer vidrigt ut här:
Den stackars hästen verkar ha slagit i benen rätt ordenligt. Hoppas verkligen att de ersätter hästhoppningen inom femkamp.
Nej, bilderna man sett i nyhetsartiklar är innan första hindret/innan hon ridit över startlinjen. Sen får hon fram hästen, hinner runt en del av banan innan den säger upp sig igen. Såg hela klassen i förmiddags
 
Här finns ett klipp på hela hennes ritt, jag hade tidigare inte förstått att hon hade hunnit hoppa några hinder (och krascha) innan hästen vägrade gå fram mer. Det hela ser än mer vidrigt ut här:
Den stackars hästen verkar ha slagit i benen rätt ordenligt. Hoppas verkligen att de ersätter hästhoppningen inom femkamp.

För i helvete!!! :rage:

Vad har de för jävla regler i modern femkamp??? Hur kan hon tillåtas hålla på så länge utan att bli stoppad???!
 
Här finns ett klipp på hela hennes ritt, jag hade tidigare inte förstått att hon hade hunnit hoppa några hinder (och krascha) innan hästen vägrade gå fram mer. Det hela ser än mer vidrigt ut här:
Den stackars hästen verkar ha slagit i benen rätt ordenligt. Hoppas verkligen att de ersätter hästhoppningen inom femkamp.
Fattar inte att hon kunde skylla det på hästen, att den inte hade något självförtroende eller vad det nu än var. Allt var ju hennes fel. Hon red för dåligt helt enkelt. Vad hon borde gråta över är sin dåliga ridning och inte att hästen ”gick så dåligt och förstörde allt”. Usch!

Förr när denna OS-grenen kom så var många av deltagarna från militären. Alla kunde ju rida då.
 
Fy fan vilken vidrig gren och ridning! Jag har inte alls haft koll på grenen innan. Men det här är ju fruktansvärt! Hur kan man utsätta hästarna för detta? Orutinerade ryttare som lägger dem fel och gör att de riskerar riktiga skador. Och hemskt att se den psykiska påverkan på hästarna. Det är rent djurplågeri i min värld.
Tacka fan för att man inte vill hoppa när ryttaren rent slaktar allt förtroende. Att piska på en häst som är klok nog att stanna är ju fruktansvärt.
 
Många ryttare? Jag hittade inget sånt. Vad jag kunde se så fick alla hästar först hoppa banan med sin egen ryttare, för att se om de klarade uppgiften. Saint boy gjorde detta utan problem. I femkampstävlingen fick sedan hans första femkampsryttare tre stopp med honom, och sen var det Annika Schleus tur.

Vilka fler ryttare än de två femkamparna har haft problem med honom?
Dom hoppades av flera, den hästen hade ju vägrat ut sig innan med en annan ryttare. Det har flera kommentatorer sagt iallafall. Jag såg inte själv men det var helt klart inte ägaren eller hästens egen ryttare som hoppade först. Isåfall vägrade ju hästen ut sig helt även med denne och då är det ännu konstigare att låta hästen gå med ännu en ryttare som dessutom för hästen var okänd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Åtalet mot den tyska idrottaren Annika Schleu och hennes tränare Kim Raisner läggs ner. Duon misstänktes för djurplågeri efter att ha...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 575
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 779
Senast: ako
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp