Hur hitta böcker att läsa?

__sofia__

Trådstartare
Jag läser mycket böcker (främst fantasy och romance), och har under flera år använt Goodreads för att spara vilka böcker jag vill läsa men också hitta förslag på böcker att läsa. Dock är ju sidan väldigt USA-centrerad, och det känns som om det nästan bara blivit amerikansk litteratur de senaste åren - vilket jag gärna skulle vilja komma ifrån. Men jag tycker inte det är helt lätt att hitta förslag på t.ex. svensk fantasy, och ännu svårare att hitta böcker som inte är amerikansk eller svensk men ändå finns som översatt (eller på t.ex. norska eller danska). Kollar jag topplistor på bokhandlar i Sverige så finns det ju en del förslag, men det känns som om det mest är feelgood/romance eller genrer jag inte läser lika mycket (t.ex. deckare, icke-skönlitteratur). Jag har börjat använda Instagram, och där har jag hittat några (definitivt fler än via Goodreads), men det känns som om det som främst kommer där är de som precis är nyutgivna och som det görs reklam för.

Så, hur gör ni för att hitta förslag på böcker att läsa?
 
Jag älskar deckare så jag läser Lotta Olssons tips i DN. Har hittat mycket intressant på det sättet.
 
Jag läser mycket böcker (främst fantasy och romance), och har under flera år använt Goodreads för att spara vilka böcker jag vill läsa men också hitta förslag på böcker att läsa. Dock är ju sidan väldigt USA-centrerad, och det känns som om det nästan bara blivit amerikansk litteratur de senaste åren - vilket jag gärna skulle vilja komma ifrån. Men jag tycker inte det är helt lätt att hitta förslag på t.ex. svensk fantasy, och ännu svårare att hitta böcker som inte är amerikansk eller svensk men ändå finns som översatt (eller på t.ex. norska eller danska). Kollar jag topplistor på bokhandlar i Sverige så finns det ju en del förslag, men det känns som om det mest är feelgood/romance eller genrer jag inte läser lika mycket (t.ex. deckare, icke-skönlitteratur). Jag har börjat använda Instagram, och där har jag hittat några (definitivt fler än via Goodreads), men det känns som om det som främst kommer där är de som precis är nyutgivna och som det görs reklam för.

Så, hur gör ni för att hitta förslag på böcker att läsa?
Jag gillar kriminalromaner, feelgood och andra skönlitterära böcker och där är ju utbudet stort som du själv var inne på. Jag tycker bokbingotrådarna här på buke ger inspiration och gör att jag vidgar mina vyer. Annars gillar jag att gå runt på biblioteket och leta böcker där och så försöker jag hålla koll om det är någon av mina favoritförfattare som har någon ny bok på gång:)
 
Jag läser mycket böcker (främst fantasy och romance), och har under flera år använt Goodreads för att spara vilka böcker jag vill läsa men också hitta förslag på böcker att läsa. Dock är ju sidan väldigt USA-centrerad, och det känns som om det nästan bara blivit amerikansk litteratur de senaste åren - vilket jag gärna skulle vilja komma ifrån. Men jag tycker inte det är helt lätt att hitta förslag på t.ex. svensk fantasy, och ännu svårare att hitta böcker som inte är amerikansk eller svensk men ändå finns som översatt (eller på t.ex. norska eller danska). Kollar jag topplistor på bokhandlar i Sverige så finns det ju en del förslag, men det känns som om det mest är feelgood/romance eller genrer jag inte läser lika mycket (t.ex. deckare, icke-skönlitteratur). Jag har börjat använda Instagram, och där har jag hittat några (definitivt fler än via Goodreads), men det känns som om det som främst kommer där är de som precis är nyutgivna och som det görs reklam för.

Så, hur gör ni för att hitta förslag på böcker att läsa?
Går till bokaffären och tittar i hyllorna och på vad som exponeras. Jag har ett par bra bokaffärer som visar upp bra böcker.

Men även i sämre bokaffärer som Akademibokhandeln kan man hitta bra böcker i hyllorna, det finns de som låter personalen köpa in böcker och har lite lokal färg. I vissa av deras affärer har personalen också tillåtits ge rekommendationer vilket ger en lite mer personlig känsla i affären.

Annars går jag även till biblioteket och letar i hyllan. Vårt stadsbibliotek har ett väldigt bra utbud på böcker jag gillar numera. Mycket Fantasy och Sci fi.

Att försöka leta böcker på en bokförsäljarsite eller en site som Goodreads på internet betraktar jag som ganska döfött, men det finns säkert andra som gillar det :)

Att gå på andras rekommendationer på nätsidor eller betyg brukar inte heller leda mig så långt :) Jag gillar att hitta böcker själv genom att lyfta upp dem och vända på dem osv. o kanske därefter kolla lite vad folk tycker.

Om man måste gå på internet och leta böcker och har samma smak som jag har så tycker jag att https://www.sfbok.se/ kan visa upp mer relevanta nyheter och rekommendationer som inte är bara blablatidningens besseller.

Hugo o Nebula listorna brukar annars ge mycket bra rekommendationer :) Man kan kika några år bakåt på listorna också och se om man missat något.


Enklast av allt om man inte kan gå till en bokaffär o inte vill leta är att prenumerera på bokpaket valda av någon som är duktig https://bookshop.se/ det finns här, för klassiker, sci fi, fantasy, modern, deckare, cosy osv
 
Jag läser mycket böcker (främst fantasy och romance), och har under flera år använt Goodreads för att spara vilka böcker jag vill läsa men också hitta förslag på böcker att läsa. Dock är ju sidan väldigt USA-centrerad, och det känns som om det nästan bara blivit amerikansk litteratur de senaste åren - vilket jag gärna skulle vilja komma ifrån. Men jag tycker inte det är helt lätt att hitta förslag på t.ex. svensk fantasy, och ännu svårare att hitta böcker som inte är amerikansk eller svensk men ändå finns som översatt (eller på t.ex. norska eller danska). Kollar jag topplistor på bokhandlar i Sverige så finns det ju en del förslag, men det känns som om det mest är feelgood/romance eller genrer jag inte läser lika mycket (t.ex. deckare, icke-skönlitteratur). Jag har börjat använda Instagram, och där har jag hittat några (definitivt fler än via Goodreads), men det känns som om det som främst kommer där är de som precis är nyutgivna och som det görs reklam för.

Så, hur gör ni för att hitta förslag på böcker att läsa?

Har du kollat in Scifi bokhandeln? Jag vet inte var du bor men de har även webshop. Deras fysiska bokhandlar är underbara!
 
Frågar en bibliotekarie, med exempel på vad jag gillar.

Tyvärr är många bibliotek och bibliotekarier inte speciellt bra på just fantasy. Förutom klassikerna som jag tror att de flesta har. Det är iaf min erfarenhet. Ska jag hitta ny fantasy i bokform så är det Science Fiction Bokhandeln som gäller. Jag lyssnar mest på böcker och tycker att Storytel är rätt bra.
 
Det är tråkigt att så lite fantasy och sci fi översätts till svenska. Nu lyssnar jag mest på ljudböcker och känner mig tvingad att lyssna på engelska för att hitta historier jag gillar. Läser mycket recensioner och ser vad andra som gillar mina böcker gillar. Blir en del lite sämre bokupplevelser mellan favoriterna. Det som är bra med favoriterna är att det brukar vara omfattande verk
 
Främst hittar jag inspiration från Booktube och bokpoddar. Prenumererar på en del nyhetsbrev också, bland annat från SF-bokhandeln, där jag tycker att jag får bra tips.
 
Går till bokaffären och tittar i hyllorna och på vad som exponeras. Jag har ett par bra bokaffärer som visar upp bra böcker.

Men även i sämre bokaffärer som Akademibokhandeln kan man hitta bra böcker i hyllorna, det finns de som låter personalen köpa in böcker och har lite lokal färg. I vissa av deras affärer har personalen också tillåtits ge rekommendationer vilket ger en lite mer personlig känsla i affären.

Annars går jag även till biblioteket och letar i hyllan. Vårt stadsbibliotek har ett väldigt bra utbud på böcker jag gillar numera. Mycket Fantasy och Sci fi.

Att försöka leta böcker på en bokförsäljarsite eller en site som Goodreads på internet betraktar jag som ganska döfött, men det finns säkert andra som gillar det :)

Att gå på andras rekommendationer på nätsidor eller betyg brukar inte heller leda mig så långt :) Jag gillar att hitta böcker själv genom att lyfta upp dem och vända på dem osv. o kanske därefter kolla lite vad folk tycker.

Om man måste gå på internet och leta böcker och har samma smak som jag har så tycker jag att https://www.sfbok.se/ kan visa upp mer relevanta nyheter och rekommendationer som inte är bara blablatidningens besseller.

Hugo o Nebula listorna brukar annars ge mycket bra rekommendationer :) Man kan kika några år bakåt på listorna också och se om man missat något.


Enklast av allt om man inte kan gå till en bokaffär o inte vill leta är att prenumerera på bokpaket valda av någon som är duktig https://bookshop.se/ det finns här, för klassiker, sci fi, fantasy, modern, deckare, cosy osv
Jag bor i en av de mindre kommunerna i Östergötland, så det finns inga lokala bokhandlar och själva biblioteket är litet - men det finns ett allmänt bra utbud av böcker i och med att alla bibliotek i Östergötland är kopplade så att man kan reservera från t.ex. Linköping eller Norrköping utan kostnad :). Då gäller det ju dock att man ska veta vad man ska reservera :cautious:

Jag börjar nästan aldrig läsa en bok utan att alls ha kollat upp vad andra tycker :p Jag tänker att livet är för kort för att läsa böcker som de flesta andra inte gillat så mycket, det känns som om chansen att jag ska gilla den är mindre då ;) Men Goodreads blir som sagt så väldigt USA-centrerat att det inte riktigt går att hitta något annat, även om det finns många andra bra böcker som inte är från USA :cautious:

SF bokhandeln var ett bra tips, det var länge sedan jag var inne och kollade där :up:
 
Det är tråkigt att så lite fantasy och sci fi översätts till svenska. Nu lyssnar jag mest på ljudböcker och känner mig tvingad att lyssna på engelska för att hitta historier jag gillar. Läser mycket recensioner och ser vad andra som gillar mina böcker gillar. Blir en del lite sämre bokupplevelser mellan favoriterna. Det som är bra med favoriterna är att det brukar vara omfattande verk
I mitt fall har jag inget emot att läsa på engelska, men jag vill inte bara läsa från amerikanska författare vilket det kännts som om det blivit nu de senaste åren. Det jag har upptäckt nu är ju att det ändå finns en del svensk fantasy av typen jag gillar, men att jag bara inte hittat de böckerna tidigare. Och då tänker jag att det säkert finns fler där ute som jag missat ;)
 
Frågar en bibliotekarie, med exempel på vad jag gillar.
Gäller att få tag i rätt bibliotekarie, förvånansvärt många ger inte supertips eller är direkt entusiastiska. Men vi har en bra här som köper in alla sci fi fantasy, med riktigt god smak. Om man får henne så...
 
Det är tråkigt att så lite fantasy och sci fi översätts till svenska. Nu lyssnar jag mest på ljudböcker och känner mig tvingad att lyssna på engelska för att hitta historier jag gillar. Läser mycket recensioner och ser vad andra som gillar mina böcker gillar. Blir en del lite sämre bokupplevelser mellan favoriterna. Det som är bra med favoriterna är att det brukar vara omfattande verk
och Sofia, kunde inte tagga dig. Den som finns hittar du säkert på SF bokhandeln eller på deras hemsida
 
Jag bor i en av de mindre kommunerna i Östergötland, så det finns inga lokala bokhandlar och själva biblioteket är litet - men det finns ett allmänt bra utbud av böcker i och med att alla bibliotek i Östergötland är kopplade så att man kan reservera från t.ex. Linköping eller Norrköping utan kostnad :). Då gäller det ju dock att man ska veta vad man ska reservera :cautious:

Jag börjar nästan aldrig läsa en bok utan att alls ha kollat upp vad andra tycker :p Jag tänker att livet är för kort för att läsa böcker som de flesta andra inte gillat så mycket, det känns som om chansen att jag ska gilla den är mindre då ;) Men Goodreads blir som sagt så väldigt USA-centrerat att det inte riktigt går att hitta något annat, även om det finns många andra bra böcker som inte är från USA :cautious:

SF bokhandeln var ett bra tips, det var länge sedan jag var inne och kollade där :up:
Jag tycker nog lite tvärtom, att läsa på andras rekommendationer har lett till många besvikelser :) folk gillar de mest hemska böcker :D medan de man själv plockar upp har lett till många fantastiska upptäckter. :) men om man inte vill råka lägga pengar på böcker som kan vara dåliga och som inte i alla fall är populära så är det ju inte en perfekt metod att snoka runt i en bokaffär. Men på bibliotek skulle jag absolut rekommendera den. Det är ju bara att lägga ned boken och ta nästa om den var dålig.

Sedan det riktiga bottenskrapet brukar ju inte hamna på bokaffären om det inte är så att många gillat det så det blir en besseller. (och de får man ju som sagt då ändå rekommenderade för sig också...) Så som sagt om man väljer själv har man i alla fall valt den själv.

Sedan är det alltid kul att titta på awardslistorna som presenteras för året och se hur många av dem man läst :)
 
Jag tycker jag får bra tips av bokinstagrammare, men det tar ett tag att hitta rätt gäng att följa. Sen får jag ju sålla ändå, de som har alltför många "köpta" inlägg, dvs de som fått recensionsex av förlagen, försöker jag dels undvika att följa, och dels läser jag inte de recensionerna/tipsen så noga.

Seraf förlag har väl ett rätt bra utbud av svensk fantasy. Men jag ska erkänna att detta är inte min genre, så deras utgivning kanske inte alls passar dig @__sofia__ .
 
Jag tycker jag får bra tips av bokinstagrammare, men det tar ett tag att hitta rätt gäng att följa. Sen får jag ju sålla ändå, de som har alltför många "köpta" inlägg, dvs de som fått recensionsex av förlagen, försöker jag dels undvika att följa, och dels läser jag inte de recensionerna/tipsen så noga.

Seraf förlag har väl ett rätt bra utbud av svensk fantasy. Men jag ska erkänna att detta är inte min genre, så deras utgivning kanske inte alls passar dig @__sofia__ .
:up:
Ja, av det jag sett på Instagram verkar det vara väldigt vanligt med recensionsex, vilket inte precis känns som om det ger den mest sanningsenliga bilden av en bok. Dock tänker jag att det kan hjälpa till att visa att en bok existerar, eller det är i alla fall så jag använt det hittills :)

Några av böckerna från Seraf är en av anledningarna till att jag faktiskt förstått att jag missat en del när jag tidigare nästan bara läst amerikanskt. Jag har tänkt att det inte funnits svenska böcker av typen jag gillar, eftersom jag aldrig hörde talas om några, men sen för ett år sedan hittade jag någon bok från Seraf på annat håll och har nu förstått att det faktiskt finns en del svenskt för mig att läsa :D Men också då att eftersom jag hade missat det innan, så finns det säkert ännu mer där ute som jag fortfarande missat ;)
 
Gäller att få tag i rätt bibliotekarie, förvånansvärt många ger inte supertips eller är direkt entusiastiska. Men vi har en bra här som köper in alla sci fi fantasy, med riktigt god smak. Om man får henne så...
Jag tänker också på samma spår, att det kanske är ganska stor risk att det inte är någon av de 3-4 lokala bibliotekarier som har så bra koll på just svensk fantasy, i och med att det är en så liten genre (och de svenska fantasyböckerna som köps in brukar vara i andra kommuner)
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 566
Senast: Butros
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
915
Senast: Trasten
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 582
Senast: Keb71
·
Kultur Jag vet från t.ex. bokbingotrådarna att det finns några här inne som läser feelgoodböcker. Jag har en mormor som läser en väldigt mycket...
2
Svar
27
· Visningar
1 983
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp