HD ett dolt fel???

Casper

Trådstartare
Hej.

E jag ute o cyklar? Alltså HD räknas väl inte som ett dolt fel? Om jag tex köper en hund/valp med (omedveten) HD så kan väl inte jag kräva ersättning av varken försäkringsbolag eller uppfödare??

Det är väl snarare så i så fall om uppfödarens "goda vilja" är att "ge" bort en ny valp?

En kompis o jag diskuterar vad som ingår i dolda fel!

Sv: HD ett dolt fel???

Vet inte, men skulle inte tro det... Det är väl egentligen inte så mycket som ingår i dolda fel?

Om HD tvistar väl de lärda fortfarande, men man skulle ju kunna påstå att hundens uppväxt har gjort att den får HD tex och då är det inte ett dolt fel. En blindhet från födseln skulle väl däremot kunna vara ett dolt fel.

Min hund är ju tex allergisk, jag fick en ny hund, men det var mycket av uppfödarens goda vilja.

Nej det är inget dolt fel.

ok, vad skulle du "kräva" av din uppfödare då? en ny hund? halva priset på nästa valp? eller hur resonerar ni? och har du en viss ålder som du kan känna mer rimligt för att "ev få en ny valp"?

Vet inte, men skulle inte tro det... Det är väl egentligen inte så mycket som ingår i dolda fel?

Om HD tvistar väl de lärda fortfarande, men man skulle ju kunna påstå att hundens uppväxt har gjort att den får HD tex och då är det inte ett dolt fel. En blindhet från födseln skulle väl däremot kunna vara ett dolt fel.

Min hund är ju tex allergisk, jag fick en ny hund, men det var mycket av uppfödarens goda vilja.

snäll uppfödare =) va skönt!

Sen är ju HD en sån sak som man faktiskt får räkna med halvt om halvt om man köper en hund vars ras är drabbad. Uppfödaren gör säkert sitt yttersta för att kombinationen ska blir den bästa och avla bort ev. HD-fel, men genetiken kan man inte styra.

Sen är ju HD en sån sak som man faktiskt får räkna med halvt om halvt om man köper en hund vars ras är drabbad. Uppfödaren gör säkert sitt yttersta för att kombinationen ska blir den bästa och avla bort ev. HD-fel, men genetiken kan man inte styra.

kan man reklammera en valp med hd då?

Skulle inte tro det. Du får liksom ta den risken.

jag resonerar som du men kompisen resonerar att hon inom perioden (3 år?) har rätt att få ut ersättning för en valp som fått hd av grav sort. ok om det varit hjärtfel eller liknande men HD ingår väl inte, det e jag nästan stensäker på?!

Om hunden fått grav HD borde det väl finnas någonstans bak i släkten också? Då får man ju "skylla sig själv" om man köper hund med risk för sådant. Det är ju så enkelt att kolla upp på hunddata innan man köper hunden om det finns HD-fel i släkten eller ej.

Nej HD går inte på dolda fel försäkringen.
Men väl på hundens egen försäkring om båda föräldrarna är fri röntgade (gäller de raser med bekämpnings program)

Vad är det för ras? Som redan nämnts i tråden så är det en åkomma man får kalkylera med. Det finns sätt att förbättra oddsen. Man kan kolla upp linjerna och se om det funnits hd och i vilken grad. www.rasdata.nu är ett bra hjälpmedel, men där finns inte alla raser.

Så enkelt är det nu inte...
HD kan dyka upp även i fria linjer, jag har själv en tik med D höfter som har 7 generation fritt bakom sig

Nej, det var därför att jag skrev att man kunde förbättra oddsen genom att kolla upp innan. Inte försäkra sig mot det. :)

Tycker att den här tråden verkade så intressant att jag började söka på nätet efter information och hittade de här svaren på Agrias hemsida angående "dolda fel-försäkring". Din kompis kan m a o inte tillämpa denna försäkring vid HD-fel på hund då den är ärftlig:

Med dolda fel inom försäkring avses skador och sjukdomar som förelegat före leveransen och som börjat utvecklas men inte upptäckts eller borde ha upptäckts vid veterinärbesiktningen. Försäkringen omfattar således inte dolda fel som är latenta och inte börjat utvecklas. Försäkringen omfattar inte heller dolda fel som är ärftliga.

I Dolda Fel-försäkringar anges exempelvis att med Dolda Fel avses inte ärftliga fel! En säljare kan dock ofta komma att ansvara för ärftliga fel. Skälet till att ärftliga Dolda Fel inte omfattas av Dolda Fel-försäkringen är att bolagen i samråd med SKK vill undvika avel på hundar som har "defekter" såsom AD/HD.

Fast det borde ju också kunna utvecklas senare? Sen undrar jag hur många som besiktigar valparna så noga..?

Vad tänker du på då, menar du? Någon speciell ögonsjukdom som leder till blindhet längre upp i åldern? Jag utgår ifrån att en uppfödare har så bra koll på sina valpar att man upptäcker ifall en enskild valp har fötts blind, men jag har kanske fel?

Vg ögonsjukdomar rent allmänt så tror jag att de allra flesta raser med problem har antingen krav eller i alla fall rekommendationer om olika förebyggande åtgärder för att kunna registrera valpar. Småpudlarna ska tex DNA-testas för prcd-PRA (med resultatet A=fri eller B=anlagsbärare, men kommer ej att bli sjuk) för att kunna regga valparna. Och klubben har rekommendation på ögonlysning av avelsdjuren för att få valphänvisning. I de fallen tror jag inte att det räknas som dolda fel ifall en avkomma visar sig ha tex katarakt när den blir äldre.

Och som alltid ligger väl bevisningen hos den som hävdar att det är ett dolt fel? Det är inte så lätt att få rätt, inget som borde gått att upptäcka före köpet (vetbes?) räknas väl som dolda fel? I mitt tycke är det här väldigt snårigt och det känns ärligt talat mest som att försäkringsbolagen har hittat ett fint sätt att få in mer pengar, i och med att så många väljer att teckna dolda-fel-försäkringen. Sen gäller den för så väldigt lite, så frågan är väl vem som har nytta av den egentligen?

Är det tex samma sjukdomar, oavsett ras, som räknas under dolda fel, eller har olika raser olika "dolda-fel" listade? Har alla försäkringsbolagen samma fel listade, eller är det olika mellan de olika bolagen? Jag har tyvärr varken tid eller ork att kolla upp det här just nu, men det hade varit intressant att få veta.

Däremot vet jag att om föräldradjuren är HD A eller B (hos raser som har krav på undersökning) och valpen visar sig ha C eller värre, så går valpens egen försäkring in. Men om inte föräldradjuren har officiellt kontrollerad höftledsstatus, så gäller ingen försäkring alls och hundägaren får betala kalaset själv, ifall det krävs.

men alltså, vad finns det mer för ärftligt som inte täcks om dolda fel? Brock? för det är väl ärftligt?

Men jag vet inte om jag tolkat grundreglerna rätt heller. Man kan reklamera en "vara" man inte är nöjd med, som inte fungerar för det ändamål som man vill/tänkt sig. Då tolkar jag det som att OM en hund måste avlivas för HD så är ju alltså inte den "duglig" ens som sällskap? Då måste uppfödaren alltså ge denne en ny valp eftersom inte försäkringen täcker hd?? e jag ute o cyklar? (och detta skall vara inom tre år som det upptäcks)

Om hunden reklameras, så ska den lämnas tillbaka till uppfödaren om det är så att hundägaren är ute efter en ekonomisk ersättning. Ersättningen regleras då av skk's köpekontrakt.

Givetvis är man som uppfödare inte skyldig att ge bort en ny valp som ersättning för en hund som ägaren avlivat pga HD.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 613
Senast: Osthyvel
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året... 2
Svar
39
· Visningar
5 997
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt... 2
Svar
21
· Visningar
2 845
Senast: skuggi
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
41 590
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka