Hedersrelaterat våld

@landsbygdsbo
Jag trodde också i min naivitet att våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld var samma sak.

Men efter att ha lyssnat på dokumentärerna så har jag förstått att det inte alls är samma sak.

Som sagt lyssna på dokumentärerna. Jag fick verkligen en ahaupplevelse efter att ha hört dom. Bl.a. berättar inte bara offren utan även polisen vad det är som gör det så svårt att utreda dessa brotten.

Sen tror jag att du har missat lite var det stora problemet ligger någonstans. Det är inte bland dom kvinnor som tas hit som det stora problemet är utan bland dom barn (både flickor och pojkar) som redan lever här.

Skillnaden mellan den svenska formen av kvinnovåld, där en karl pucklar en kvinna för att behålla kontrollen över henne och "heders-relaterad" misshandel är såvitt jag kan se att det senare våldet är sanktionerat av umgänge o familj i de grupperingar där det utövas. Målet är dock detsamma , att kontrollera de utsatta kvinnorna och för all del även de utsatta männen.

Varför jag tog upp fru importen är ju för att några slemmiga typer satt i system att ta hem kvinnor och utnyttja dessa till max för att sedan, innan de får permanenta uppehållstillstånd tvinga hem dem till en osäker framtid. I dessa fall skull mitt förslag bli en rejäl hämsko för dem..
 
Skillnaden mellan den svenska formen av kvinnovåld, där en karl pucklar en kvinna för att behålla kontrollen över henne och "heders-relaterad" misshandel är såvitt jag kan se att det senare våldet är sanktionerat av umgänge o familj i de grupperingar där det utövas. Målet är dock detsamma , att kontrollera de utsatta kvinnorna och för all del även de utsatta männen.

Varför jag tog upp fru importen är ju för att några slemmiga typer satt i system att ta hem kvinnor och utnyttja dessa till max för att sedan, innan de får permanenta uppehållstillstånd tvinga hem dem till en osäker framtid. I dessa fall skull mitt förslag bli en rejäl hämsko för dem..

Visst är kvinnoimporten en otäck historia men det är inte samma sak som hedersvåld där en hel släkt kontrollerar att alla uppför sig enligt gamla regler och där de som bryter mot koderna riskerar att mördas av sina familjemedlemmar, oavsett kön.

Alla är fångar och fångvaktare, de som vill leva efter moderna svenska lagar riskerar att dödas av sin lillebror som inte är straffmyndig eller på en semesterresa av en farbror de aldrig träffat. Att bli kär i fel person och inte vilja gifta sig med den familjen utsett kan vara en dödsdom.
 
Ang det som diskuterades i annan borttagen tråd så kom detta upp på min fb sida

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2351731-dags-att-infora-sarreglering-av-hedersbrott-i-brottsbalken

Är inte detta ändå en väldigt stor sak som måste stoppas ? Personligen lyssnar jag mer på dessa människor än de som inte tror/tycker det finns sånt i samhället och vill jämställa det med svartsjukedraman etc...

1,5 fel av två.

Det första är att tro att man stoppar svartsjuka med lagstiftning.

0,5 är att man gör det för enkelt att lägga det utanför förtyck och kontroll i allmänhet.
 
Skillnaden mellan den svenska formen av kvinnovåld, där en karl pucklar en kvinna för att behålla kontrollen över henne och "heders-relaterad" misshandel är såvitt jag kan se att det senare våldet är sanktionerat av umgänge o familj i de grupperingar där det utövas. Målet är dock detsamma , att kontrollera de utsatta kvinnorna och för all del även de utsatta männen.

Varför jag tog upp fru importen är ju för att några slemmiga typer satt i system att ta hem kvinnor och utnyttja dessa till max för att sedan, innan de får permanenta uppehållstillstånd tvinga hem dem till en osäker framtid. I dessa fall skull mitt förslag bli en rejäl hämsko för dem..
Som sagt lyssna på dokumentärerna man får en bra bild av vad det handlar om. Där förklaras det på hundra gånger bättre sätt än jag kan förklara på några rader här.

Du hakar upp dig på kvinnorna men faktum är att även killarna är hårt utsatta.

Importfruar och hedersrelaterat våld har ju helt olika mekanismer och kan inte bekämpas på samma sätt. Förstår faktiskt inte alls varför du drog upp det i denna tråden.
 
Som sagt lyssna på dokumentärerna man får en bra bild av vad det handlar om. Där förklaras det på hundra gånger bättre sätt än jag kan förklara på några rader här.

Du hakar upp dig på kvinnorna men faktum är att även killarna är hårt utsatta.

Importfruar och hedersrelaterat våld har ju helt olika mekanismer och kan inte bekämpas på samma sätt. Förstår faktiskt inte alls varför du drog upp det i denna tråden.

våldet har ett syfte, och syftet är kontroll. Visst unga killar i de traditionsgrupper som utövar stark kontroll på nästa generation är också utsatta. Men den gemensamma nämnaren är kontroll. Och det har fruimportören, kvinnomisshandlaren och de nu nämda traditionsgrupperna gemensamt...de vill utöva kontroll.
 
Visst är kvinnoimporten en otäck historia men det är inte samma sak som hedersvåld där en hel släkt kontrollerar att alla uppför sig enligt gamla regler och där de som bryter mot koderna riskerar att mördas av sina familjemedlemmar, oavsett kön.

Alla är fångar och fångvaktare, de som vill leva efter moderna svenska lagar riskerar att dödas av sin lillebror som inte är straffmyndig eller på en semesterresa av en farbror de aldrig träffat. Att bli kär i fel person och inte vilja gifta sig med den familjen utsett kan vara en dödsdom.
Vilket jag tidigare påpekat vara en av de saker som skiljer.

Samtidigt så har man dock en stark gemensam nämnare, man använder våld för att kontrollera. Och det har många hustruimportörer gemensamt med dessa traditionskulturer som upprätthåller den sk hederskulturen,man slår för att kontrollera.
 
Självklart behöver t.ex. sociala myndigheter och polisen ha kunskap om mekanismer bakom hedersrelaterat våld för att kunna skydda de människor som söker skydd pga. det och för att effektivt kunna haffa förövarna, men när det gäller det rättsliga efterspelet kan man väl ändå inte särskilda på det? Man kan åtala människor för att de har begått ett brott. För att faktiskt ha misshandlat, mördat eller vad det nu handlar om eller för anstiftan till brott. Det går ju inte att göra någonting åt att en hel släkt backar upp ett brott utan det går bara att åtala de som faktiskt har begått ett brott. Jag kan inte se att vi kan ha det på något annat sätt heller.
 
Vilket jag tidigare påpekat vara en av de saker som skiljer.

Samtidigt så har man dock en stark gemensam nämnare, man använder våld för att kontrollera. Och det har många hustruimportörer gemensamt med dessa traditionskulturer som upprätthåller den sk hederskulturen,man slår för att kontrollera.

Det är ytterst få importörer som slår ihjäl sin kvinna, om ens någon, och det är nog väldigt få som skulle använda hela sin släkt för att hålla kontroll på henne, så det är mer som skiljer än som är lika. Med dina glasögon är varenda kvinnomisshandlare/mördare fast i hederskulturen trots att många är till utseendet helt vanliga svenska män som inte gjort en fluga förnär innan hon går ifrån honom.
 
Det är ytterst få importörer som slår ihjäl sin kvinna, om ens någon, och det är nog väldigt få som skulle använda hela sin släkt för att hålla kontroll på henne, så det är mer som skiljer än som är lika. Med dina glasögon är varenda kvinnomisshandlare/mördare fast i hederskulturen trots att många är till utseendet helt vanliga svenska män som inte gjort en fluga förnär innan hon går ifrån honom.

Då vänder vi på skivan.
Varför hotar , slår och mördar man inom den sk. hederskulturen?
Mitt svar: Man gör det för att kontrollera och styra en enskild människa så att det passar gruppen .

Varför hotar , slår och mördar ngr få män sina kvinnor?
Mitt svar: Man gör det för att kontrollera och styra en enskild människa så att det passar den utövande individen.

Vad har jag skrivit som främsta skillnad mellan den sk. hederskulturen och en vanlig kvinnomisshandlare?

Mitt svar: Att inom hederskulturen är det klanen/gruppen som genom påtryckningar styr och stöder våldet
Och att för "den vanlige kvinnomisshandlaren" så är det oftast tvärtom. Samhället betraktar företeelsen med avsky.


Men medlen och målet är de samma. Allt för att uppnå en total kontroll.

Nu är skivan slut, ska jag vända på den igen?
 
Självklart behöver t.ex. sociala myndigheter och polisen ha kunskap om mekanismer bakom hedersrelaterat våld för att kunna skydda de människor som söker skydd pga. det och för att effektivt kunna haffa förövarna, men när det gäller det rättsliga efterspelet kan man väl ändå inte särskilda på det? Man kan åtala människor för att de har begått ett brott. För att faktiskt ha misshandlat, mördat eller vad det nu handlar om eller för anstiftan till brott. Det går ju inte att göra någonting åt att en hel släkt backar upp ett brott utan det går bara att åtala de som faktiskt har begått ett brott. Jag kan inte se att vi kan ha det på något annat sätt heller.

Fördyra arrangerade äktenskap genom att bankgarantier måste skaffas fram om man vill importera make eller maka.

I många fall har ju en svensk tjej med bakgrund i ett klansamhälle lovats bort till en släkting i det gamla hemlandet. Dennes familj har betalat en generös hemgift för att grabben ska få svenskt uppehållstillstånd genom giftermålet. Bråket börjar iom. att tjejen inte vill binda sig.

Skulle man då tvingas ställa bankgarantier för boende o uppehälle under 3 år (närmare 900 000 skr ) så skulle "smakligheten" för den typen av arrangerade bröllop minska avsevärt
 
Då vänder vi på skivan.
Varför hotar , slår och mördar man inom den sk. hederskulturen?
Mitt svar: Man gör det för att kontrollera och styra en enskild människa så att det passar gruppen .

Varför hotar , slår och mördar ngr få män sina kvinnor?
Mitt svar: Man gör det för att kontrollera och styra en enskild människa så att det passar den utövande individen.

Vad har jag skrivit som främsta skillnad mellan den sk. hederskulturen och en vanlig kvinnomisshandlare?

Mitt svar: Att inom hederskulturen är det klanen/gruppen som genom påtryckningar styr och stöder våldet
Och att för "den vanlige kvinnomisshandlaren" så är det oftast tvärtom. Samhället betraktar företeelsen med avsky.


Men medlen och målet är de samma. Allt för att uppnå en total kontroll.

Nu är skivan slut, ska jag vända på den igen?

Nu har jag tack och lov ingen personlig erfarenhet av hedersmord men tyvärr av kvinnomisshandel på nära håll och den djälva idioten slog inte för att kontrollera utan för att han var förbannad och tog ut det på henne, det finns mer kopplingar att slå ett djur, barn eller sin partner än att jämföra med hederskulturen om man ger sig på någon som inte kan försvara sig eller kan/vågar anmäla misshandel. En typisk misshandlare slår inte för att han försöker kontrollera utan för att han har ont i huvudet, en dålig dag, är förbannad och full eller för att två hårstrån ligger i kors.

Du kan vända på dina skivor hur ofta du vill, det är samma visa på dem allihopa.
 
Nu har jag tack och lov ingen personlig erfarenhet av hedersmord men tyvärr av kvinnomisshandel på nära håll och den djälva idioten slog inte för att kontrollera utan för att han var förbannad och tog ut det på henne, det finns mer kopplingar att slå ett djur, barn eller sin partner än att jämföra med hederskulturen om man ger sig på någon som inte kan försvara sig eller kan/vågar anmäla misshandel. En typisk misshandlare slår inte för att han försöker kontrollera utan för att han har ont i huvudet, en dålig dag, är förbannad och full eller för att två hårstrån ligger i kors.

Du kan vända på dina skivor hur ofta du vill, det är samma visa på dem allihopa.

Då är du av den förlegade åsikten att alla våldtäkter har enbart sexuell bakgrund och att all misshandel bara är uttryck för aggression. Ledsen att göra dig besviken, men vi har kommit en aning längre nu. Vi (jag och många med mig)vet att våld inom hemmets väggar är till största delen ett "kontrollerande" våld Och att våldtäkter hör hemma in samma skumma kvarter....
Det du här tar upp ("En typisk misshandlare slår inte för att han försöker kontrollera utan för att han har ont i huvudet, en dålig dag, är förbannad och full eller för att två hårstrån ligger i kors.") är typiskt, för just kontrollerande våld. Orsaken till smällen är oklar, den kan komma när som helst, vilket på sikt pacificerar och knäcker offret, dvs, kontrollerbara offer...tack för att du håller med argumenten..

läs ex. http://kvinnoportalen.blogspot.se/2012/11/orsaker.html
 
Senast ändrad:
Nu har jag tack och lov ingen personlig erfarenhet av hedersmord men tyvärr av kvinnomisshandel på nära håll och den djälva idioten slog inte för att kontrollera utan för att han var förbannad och tog ut det på henne, det finns mer kopplingar att slå ett djur, barn eller sin partner än att jämföra med hederskulturen om man ger sig på någon som inte kan försvara sig eller kan/vågar anmäla misshandel. En typisk misshandlare slår inte för att han försöker kontrollera utan för att han har ont i huvudet, en dålig dag, är förbannad och full eller för att två hårstrån ligger i kors.

Du kan vända på dina skivor hur ofta du vill, det är samma visa på dem allihopa.

Menar du på fullaste allvar att den typiske misshandlaren inte misshandlar, slår, hotar p.g.a. av översikt, kontroll, inflytande eller möjlighet att påverka den som misshandlas?

Vill bara dubbelkolla om jag verkligen förstod dig rätt?
 
Självklart behöver t.ex. sociala myndigheter och polisen ha kunskap om mekanismer bakom hedersrelaterat våld för att kunna skydda de människor som söker skydd pga. det och för att effektivt kunna haffa förövarna, men när det gäller det rättsliga efterspelet kan man väl ändå inte särskilda på det? Man kan åtala människor för att de har begått ett brott. För att faktiskt ha misshandlat, mördat eller vad det nu handlar om eller för anstiftan till brott. Det går ju inte att göra någonting åt att en hel släkt backar upp ett brott utan det går bara att åtala de som faktiskt har begått ett brott. Jag kan inte se att vi kan ha det på något annat sätt heller.
Det är nästan omöjligt att effektivt haffa förövarna då man lägger locket på. Ingen säger något och hotet gentemot den som säger något är så stort och brutalt att man ofta inte vågar.
Det är just där en stor del av problematiken runt hedersrelaterat våld.
KL
Samtidigt blir allt lite taget ur sitt sammanhang när man bara lyfter ut själva misshandelsdelen som i den här tråden.
Från en del kulturer som inte härstammar från Sverige finns ofta ett förtryck generationer och århundraden tillbaka i tiden. Eller i zoner där man levt med svält och krig i åratal. Barn dör, barn säljs, kvinnor slås ihjäl, barn stjäls mm till prostitution bla, och det är bara en vardag där man i sin lilla värld kämpar för att överleva. Men hotet om död finns där, hela tiden om man så befinner sig på andra sidan jordklotet. Det finns familjer som är totalt styrda i vårt land av personer och grupper som inte ens vistas här.
Har man levt med detta så länge, förlorat barn, syskon mm så är det enligt min upplevelse många som "abdikerar" inför den religion de tror på och lägger allt i den gudens makt. Det är så oerhört svårt som medlevare eller medmänniska att motivera en sådan person att våga stå emot, göra förändring, anmäla, berätta, skapa ett fritt liv, då hotet om förintelse står över allt annat.:(
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
26 668
Senast: Mineur
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 319
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 309
Senast: Intejag
·
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
1 963
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp