M

Mhiloy

Har hört att det är farligt att ha höns nära hästar..
någon som har efarenhet av detta?
hört att de kan sprida farliga sjukdomar..

tacksam för svar.. :d
Tessan
 
Sv: Hej!

Höns kan ha hönslöss/kvalster som kan orsaka fruktansvärd klåda på häst, och det kan smitta om de vstas i samma utrymmen. HÖns dammar även väldigt mycket när de flaxar omkring och damm är ju inte bra för hästarnas luftrör.
Men att ha höns och hästar på samma gård bara de bor i olika hus ska nog inte vara några problem. Så har vi iallafall (hönshuset ca 20 meter från stallet och hönsen går fritt i hästhagen/trädgården)
 
Sv: Hej!

Vi har inte hönsen i samma byggnad,men de går fritt och de går gärna in i stallet o hälsar på.Det brukar alltid va nån höna som hittar ett bra ruvställe bland halmen.Om man sköter hönsen bra o mockar till dom ofta så har jag ialla fall aldrig haft några problem med dem o hästarna.

mvhR
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 066
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
942
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp