Hejsan svejsan!

Va skulle va dåligt med det? Den ridskolan jag rider på är väldigt populär att praoa på. Sen bara för man hört dåligt så betyder inte det att alla är dåliga, det får man se sig om och ta en titt på de ridskolor man har runt sig.
Jag har hört extremt mycket dåligt! Som att de utnyttjar praoeleverna. Och har inte hört om en enda som har praoat på ridskolan nära mig! Jag vet mycket väl att det inte behöver vara så överallt. Har varit på ridskolan ett x-antal gånger och är inget fan av de små spiltorna osv de har där. Inte ett enda grässtrå i hagarna heller
 
Att dom utnyttjar praoeleverna, och att det enda man får göra är att mocka. Sen är inte ridskola något jag är riktigt intresserad av heller
Praoperioden är för att prova hur det är att jobba på en arbetsplats utanför skolan. Det behöver inte nödvändigtvis vara en plats du är sugen på att jobba på i framtiden.
Arbete på en ridskola innebär ofta en stor del mockning, fodring och in- och utsläpp av hästar. Det innebär att det är de uppgifterna även en praoelev ska prova på. Det finns säkert en och annan ridskola i vårt avlånga land som i viss mån utnyttjar praoelever, men jag tror inte att man ska generalisera. Min ena dotter var på kommunens ridskola under sin ena praoperiod och trivdes jättebra.
 
Praoperioden är för att prova hur det är att jobba på en arbetsplats utanför skolan. Det behöver inte nödvändigtvis vara en plats du är sugen på att jobba på i framtiden.
Arbete på en ridskola innebär ofta en stor del mockning, fodring och in- och utsläpp av hästar. Det innebär att det är de uppgifterna även en praoelev ska prova på. Det finns säkert en och annan ridskola i vårt avlånga land som i viss mån utnyttjar praoelever, men jag tror inte att man ska generalisera. Min ena dotter var på kommunens ridskola under sin ena praoperiod och trivdes jättebra.
Känns ju mer rätt att praoa på ett ställe man är lite intresserad av att jobba med än att bara praoa för att praoa. Vill väl ändå veta mer om stället jag är intresserad av. Som jag skrivit är jag inte intresserad av ridskolor! Dels för att det inte är min grej och dels för att ridskolan nära mig har små spiltor, har endast lera och inget gräs i hagarna och de har oändligt med människor där varenda dag. Har varit där 100 gånger typ.
 
Känns ju mer rätt att praoa på ett ställe man är lite intresserad av att jobba med än att bara praoa för att praoa. Vill väl ändå veta mer om stället jag är intresserad av. Som jag skrivit är jag inte intresserad av ridskolor! Dels för att det inte är min grej och dels för att ridskolan nära mig har små spiltor, har endast lera och inget gräs i hagarna och de har oändligt med människor där varenda dag. Har varit där 100 gånger typ.
Vad är du intresserad av? Känns lättare att komma med tips då.
 
Att dom utnyttjar praoeleverna, och att det enda man får göra är att mocka. Sen är inte ridskola något jag är riktigt intresserad av heller
Sök inte praoplats på ridskola då.

Jag tror att de som tycker att de "bara får mocka" är såna som kommit till sin praktikplats med orealistiska förväntningar. Jag jobbar som ridlärare och det jag gör om dagarna är i princip stallskötsel, lektionsplanering och lektioner. Den mesta hästkontakten är typ att byta täcke vid in/utsläpp. Det våra praoelever får göra är ungefär samma saker, men någon annan uppgift när jag har kontorstid. Kan vara tvätt av krubba/vattenkoppar, byta schabrak, spola ben efter insläpp osv. Vi rider väldigt lite på arbetstid, hästarna jobbar ganska hårt under eftermiddagarna så det finns sällan möjlighet att rida mer än nån enstaka gång per vecka. Tror man att man får rida hela dagarna om man praoar i stall är det klart att man blir besviken när man får följa personalen och göra samma sysslor som vi gör varje dag. Det är ett tungt och slitigt jobb.
 
Jag gjorde min prao på Skansen, i stallet.
Vet inte om ni har nåt zoo eller 4h-gård i närheten?
Hund- och katthem kanske?

Har du någon lokal facebook grupp att fråga i kanske? :)
 
Har haft prao på 2 ridskolor, stuteri, travstall och privat stall som hästskötare.

Tyckte allt var roligt men som andra skrivit redan, mkt av ett jobb i stall består av stallarbete dvs in/utsläpp, spola ben, visitering/sårvård, fodra, städa, mocka, kolla utrustning. En liten del består av ridning. Travstallet tyckte jag var roligt då jag inte alls visste något om det på förhand. Fick motionsrida hästarna på galoppbanan, djäklar vilken fart 😆 tårarna sprutade i vinden. Att travhästar inte kan galoppera stämmer inte ^^

Stuteri var också kul, var under betäcknings perioden så fick en inblick i hur det fungerar, väldigt intressant.

Ena ridskolan som jag var på var mellan nian och gymnasiet, var väldigt skoltrött så tog en paus med 1 år praktisk erfarenhet. Var där i ca 6 månader och jobbade lika hårt som dom andra hästskötarna i stallet. Fick muskler jag inte visste fanns 😊 💪💪Fick rida ibland fastän man inte brukade få lov på praktiken, men tror dom var nöjda med min insats.
 
Försök hitta nån praktikplats som du verkligen tycker känns spännande och rolig, även om de skulle vara så att du får engagera dig lite extra för att få den där speciella platsen, eller att du behöver pendla längre än vad du kanske är bekväm med från början. Praktik är en fantastisk möjlighet till att prova saker du inte alls haft möjlighet till tidigare, ta vara på den chansen!

Jag har haft praktik på hunddagis, ridskola, djursjukhus, hundfrisörsalong, försäljningsstall. Har trivts på alla utom ett och då var de inte arbetsuppgifterna som gjorde att jag inte trivdes utan handledaren.
 
Jag går i nian o ska praoa. Vill helst vara på nåt djurrelaterat. Har kollat de lokala veterinär kliniker som dock hade 18-årsgräns. Har ni något förslag? Själv har jag: travbana eller kanske mariebergsskogen (bor i Karlstad). Har ni några åsikter kring mina förslag eller egna så hjälp mig. Hr erfarenhet av hästar (har själv en) och har gått travskola och ridskola. Men har helt glömt hur man selar, är det ett måste om man jobbar på travbana? Min mamma har tidigare jobbat på en travbana i 15 år och berättade ungefär hur det var men undrar om någon mer vet vad man får göra etc. Tack på förhand! :)
Kolla med Lillerud kanske? Då är det ju ridhästar och travhästar och även andra djur.
 
Sök inte praoplats på ridskola då.

Jag tror att de som tycker att de "bara får mocka" är såna som kommit till sin praktikplats med orealistiska förväntningar. Jag jobbar som ridlärare och det jag gör om dagarna är i princip stallskötsel, lektionsplanering och lektioner. Den mesta hästkontakten är typ att byta täcke vid in/utsläpp. Det våra praoelever får göra är ungefär samma saker, men någon annan uppgift när jag har kontorstid. Kan vara tvätt av krubba/vattenkoppar, byta schabrak, spola ben efter insläpp osv.

+1 på detta. Stallskötseln kommer man inte ifrån oavsett vilken typ av stall man praoar på, eftersom det hör till grundläggande arbetsuppgifter i den typen av miljö. Det jag gjorde var att mocka, sopa stallgång, kratta upp utanför (det sölades hö nåt så otroligt...), och ev småpyssel som att rengöra och sortera borstar, plocka ihop i sadelkammaren, etc. Jag tyckte att det var ganska rogivande uppgifter och kände mig inte ett dugg utnyttjad.

Tror man att jobba på ett stall mest ska innebära gull med hästar så lurar man sig ordentligt. OBS säger inte att TS tror det, men det är tyvärr inte ovanligt att det gnälls om mockande o dyl pga helt fel förväntningar hos praoeleverna. Tro sjutton att de känner sig utnyttjade om de inte insett vad det dagliga underhållet på ett större stall innebär.
 
Känns ju mer rätt att praoa på ett ställe man är lite intresserad av att jobba med än att bara praoa för att praoa.
Tja, om du hittar nåt sånt ställe så är det ju bra.
Annars kan praon vara ett sätt att upptäcka arbetsuppgifter som man inte ens visste om att de fanns och kanske till och med att de är roliga!
Mina barn har praoat i handelsträdgård, restaurangkök, second-hand-butik, bibliotek, ridskola, förskola och kundmottagning på IT-företag. Inget av det är något de kommer jobba med i framtiden, men de har fått prova en massa olika saker.
 
Jag praoade på travstall på Solvalla för 100 år sedan! Kunde inte sela mm innan utan fick lära mig. Tog hand om hästarna innan o efter träning, fodra, mocks, ut och in i hagar och fick även rida :D hade en jättebra prao!
 
Jobba med djur är sällan enbart att ta hand om dem rent fysiskt, är mycket annat jobb.
Jobbar som sjukvårdare på klinik, det handlar till 95% om tvätt/städ/telefon etc.
Har även jobbat på ridskola, 99% inpackning..
Travstall, främst körning men för övrigt mockning, fast mycket mer pyssel med hästarna.
Vill du ha mer hästkunskap skulle jag rekommendera travstall
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp