B

Black_Angel

Var att fundera på att klippa min islandhäst i år. Finns det någon av er som klipper era islandhästar och vilka täcken använder ni och vilken klippning klipper ni?
 
Jag har klippt min isis några år i rad. Mest för att han varit i relativt hård träning under hösten och vintern (förutom december då han vilar) och för att han varit inne på Globen (det är VARMT där inne för isisarna...). Och så får han så tjock päls under magen så han nästan aldrig torkar där och blir svampig i huden.

Han har då varit jaktklippt och det jag tänkt lite extra på när jag klippt är att lämna "knytpunkten" med muskelfästen vid manken orakad. Jag har inte använt nått täcke på honom ute om det inte snöat/regnat mycket eller varit extremt kallt.

/Malin
 
jag har redan klippt mitt hästen el jag klippte han i fredags då han blev väldigt svettig och att det hinner växa ut tills han ska gå på vintervila ..... :smirk: :banana:och att han slipper täcke :)
 
Som jag förstått det kan du klippa när hästen börjar få sin vinterpäls (nu någon gång) fram tills dess att den börjar få sin sommarpäls (januari).
 
Jag tror att det naturliga svaret på frågan om när man skall klippa är "när det behövs" :rofl: och jag inbillar mig att det är väldigt individuellt. Fööra året klippte jag min dåvarande häst på undersidan av halsen och ner emellan frambenen så här års ungefär, för hon sätter vinterpäls väldigt tidigt och då var det ju så varmt i september. Sen hade det vuxit ut helt i november december nån gång, och och jag klippte igen efter hennes vintervila, dvs i januari.

Min nuvarande pålle har däremot ingen vinterpäls alls ännu, och det finns alltså ingenting att klippa.:D Han skall också gå i lösdrift vinter och kommer att klippas på halsen och mellan frambenen när det behövs. i det skicket räknar jag inte med att han behöver nåt täcke, men han slipper svettas så hemskt och torkar snabbare efter ridning än om han var helt oklippt. :bow:
 
vad jag har förstått och sett skall man inte klippa för sent. När jag "panikklippte" min pålle i slutet på november (för Globen) fällde han inte lika bra, som han brukade på våren. Jag tror att han hade börja göra sommarpäls under då jag klippte och att jag tog en bit av en...nått blev knasigt i alla fall. Har sett flera fall där det blivit likadant... Mökkur var vit det året han klipptes i november (såg helkonstigt ut då det som inte var klippt var kolsvart)

/Malin
 
jag måste bara fråga en sak eftersom du verkar kunna det här med klippning ganska bra ...Kan man klippa en häst som håller på att tappa vinterpälsen i (januari):confused:
har en kompis som har vanlig häst som sa att om man klipper i januari kan man förstöra sommarpälsen?! :bow:
 
Hejsan, planerar också att klippa min lilla pålle. Funderar på hur jaktklippningen ser ut. Är det någon som kan ge en bra beskrivning eller har lust att skicka en bild.

Har ingen möjlighet att täcka min häst dagligen då den som tar hand om utsläppet i stallet inte vill göra det. Så om detta är en klippning han kan gå otäckad med vore det super. :banana:
 
Jag skulle inte rekommendera det, då jag tror sommarpälsen har börjat utvecklas under då. har hästen börjat fälla - varför klippa?

/Malin
 
Fram till årsskiftet kan man kllippa hästen utan problem, när man sen kommer in i januari-februari skall man se upp. Klipper man här så är risken ganska stor att sommarpälsen bllir påverkad, även fällning och sättning kan komma i olag.

Skiftningar i pälsen beror på, om vinterpälsen vuxit klart eller inte. Mörkare hästar såsom mörkbrun eller svart, tenderar till att blli lite musblacka i sin färg på klippta ställen om pälsen vuxit färdigt. Om den däremot inte är färdigvuxen, brukar pälsen hålla samma färg som övriga kroppen även på klippta ställen.
 
Jag har här i skåne nån gång klippt så sent som i mitten av mars utan att sommarpälsen blivit hackig eller påverkad. Är man osäker kan man klippa medhårs så lämnas lite mer päls och den ev. sommarpälsen riskerar inte att skadas lika mycket.

Så länge jag bara använt mig av spårklippning har jag aldrig märkt någon skillnad i pälsfällning på vårkanten. Däremot är hästen ganska mycket eller t.o.m. helklippt kan fällning och sommarpäls bli senare. Där kan man också ibland se klippkanterna under nästan hela sommaren, även fast inte sommarpälsen skadats. Precis som om hästen fällt de partier med lång päls tidigare och det klippta ställena betydligt senare.
 
Det kan ta månader innan den fällt all päls och har man problem med svett etc just nu så är det en klen tröst.
 
Precis, jag tror det beror mycket på hur mycket man klipper. Om hästen skall gå ute utan täcke är det ju knappast aktuellt med mer än spårklippning, och man kan gärna börja med den variant jag har använt, alltså endast klippa på framsidan av halsen i ett band ner mellan frambenen. Den lilla klippningen gjorde jättestor skillnad i svettighet och därmed i ork och humör för hästen, men den verkade inte frysa ens i 25 minusgrader. INte påverkades fällning eller sommarpäls heller, trots att jag klippte andra gången rätt sent, dvs i slutet av januari.
 
jo han fäller ju lite vid jul och sen så slutar han och fälla sen börjar han runt februari-mars att fälla(skulle man kunna klippa om han runt jul :confused:) ...inte för att jag tror att jag ska klippa han jag bara undrade om man skulle kunna göra det ..... :smirk:
tack för svaret :bow:
 
Ett tecken jag använder mig av är detta, när hästen börjar släppa pälsen i pannan klipp helst inte.
 
Vi ska klippa upp halsen på båda sidor (under manen också ..) på 2 hästar i nästa vecka, de har satt ganska mkt vinterpäls redan.

Eventuellt klipper vi ner mellan frambenen och i en sträng under magen mot bakdelen också. :)
 
När du ska klippa

Hästen ska inte klippas senare än november, då den kan få problem med att fälla vinterpälsen på våren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 598
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: swemale
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Har slitet hår. Klippt flera dm men är inte nöjd än. Finns det någon behandling eller liknande som skulle kunna funka? Förutom att...
Svar
10
· Visningar
688
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp