Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

milly

Trådstartare
ÄR DET SÅ eller är det jag som blandat ihop det med loppfröna?!
Jag har iaf fått för mig att hela linfrön passerar genom magen (på både hästar o människor) utan att man kan tillgodogöra sig näringen i dom. Man får enbart den smörjande effekten.

Jag VET att så är fallet med loppfrön (psylliumfrön) - det står så på förpackningen nämligen (Risentas). Men jag minns inte om det står likadant på linfröna?

Nu vill jag VETA hur det ligger till. Vad säger ni??

Sv: Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

jah har fått lärt mig att det som kommer ut HELT där bak:o
får kroppen aldrig tillgodo

Även jag har lärt mig att HELA linfrö passerar magtarmkanalen och att slemmet som bildas i hästens mage är bra för magen. Ska man ha nytta av näringen i linfrö så måste det krossas eller processas på annat sätt innan det äts. Tror inte det räcker med att blötlägga.

Loppfrö bildar också slem men det slemmet drar ut sand och annat skit som finns i tarmarna...
//marti

marti130 skrev:
Även jag har lärt mig att HELA linfrö passerar magtarmkanalen och att slemmet som bildas i hästens mage är bra för magen. Ska man ha nytta av näringen i linfrö så måste det krossas eller processas på annat sätt innan det äts. Tror inte det räcker med att blötlägga.

Så du menar också att HELA linfrön kan inte tillgodogöras oavsett hur man gör med dom?
Eller menar du att om man KOKAR dom så kommer man åt näringen??

Som jag skrev så tror jag inte på att blötlägga men att koka dem så att skalet blir mjukt/spricker och sedan ge det till hästen borde funka.
//marti

marti130 skrev:
Som jag skrev så tror jag inte på att blötlägga men att koka dem så att skalet blir mjukt/spricker och sedan ge det till hästen borde funka.
//marti

Okej. Jag menar att man inte kan tillgodogöra sig näringen i den oavsett hur man förbehandlar hela linfrön - men vet inte om det stämmer? Eller är det så att efter KOKNING/STÖPNING frigörs näringen?
:confused:

Vete f*n om det räcker med kokning egentligen... Jag har använt mig av linfrökaka när det varit aktuellt att ge. Kan tipsa om att man kan köpa just linfrökaka på fabriken i Kisa eller på F*d*rmagasinet i Mjölby till ett betydligt bättre pris än Svenska Foders Lin Cubes som är samma sak. SF köper från Kisa och paketerar om...
//marti

marti130 skrev:
Vete f*n om det räcker med kokning egentligen... Jag har använt mig av linfrökaka när det varit aktuellt att ge. Kan tipsa om att man kan köpa just linfrökaka på fabriken i Kisa eller på F*d*rmagasinet i Mjölby till ett betydligt bättre pris än Svenska Foders Lin Cubes som är samma sak. SF köper från Kisa och paketerar om...
//marti

Då är vi osäkra båda två. Det är helt enkelt bättre att ta det säkra före det osäkra och använda sig av antingen krossade linfrön eller linfrökaka. Själv har jag liksom du använt mig av KAKA.

PÅ Svenska Foder i Skövde kunde man köpa linfrökaka billigt, som inte var Hippos. En säck på 25kg (stod inget på den utan det var bara en säck) kostade 120kr tror jag. Jättebra!

Helt rätt tänkt! Ska man fodra linfrö så använder man kaka eller krossade så behöver man inte fundera på om hästen kan tillgodogöra sig näringen eller inte för då vet man!
//marti

Linfrön kokar man inte för att komma åt näringen utan för att det finns ett ämne i skalet som är giftigt om linfröna inte kokas upp, tror inte du kommer åt näringen i linfröna även om du kokar dom.

Till människor rekommenderar man inte ett större intag än 1 msk/dag för sedan är det skadligt för kroppen har inte sett några rekommendationer angående mängden till häst, bara fått lära mig att dom alltid ska upphetas för dom ska tydligen vara känsligare än människan.

Mvh
Camilla

Jo jag vet det, om jag kommer ihåg rätt så heter ämnet vätecyanid men vår diskussion rörde sig om det räcker med kokning för att frige näringen. Vilket vi kom fram till att det nog inte gör...
//marti

Skulle bara berätta det så att ni inte missade det onödigt med sjuka hästar om det går att undvika, såg efter att jag svarat att det diskuterades redan i en annan tråd.:smirk:

Mvh
Camilla

Jodå nog kan hästen smälta linfrön. Åtminstone finns flera tabeller med smältbarhetsvärden för hela linfrön för hästar

SLU anger 180 gr smältbart råprotein per kg frö jämfört med 223 i linfrökaka. Nederlänska CVB skriver 171 gr smältbart råprotein per kg frö jämfört med 264 i linfrökaka. HH

en fråga bara om linfrön, ger det samma effekt att ge linfön som att ge linfröolja ur exemsynpunkt? någon som vet?

Hrm... lite från ämnet, men är det någon som vet var man får tag på loppfrön?:crazy:

*knapplån*

Om nu kokade linfrön mestadels "smörjer" tarmarna, kan hästen med detta få mer vätska i sin avföring?

lundborg skrev:
en fråga bara om linfrön, ger det samma effekt att ge linfön som att ge linfröolja ur exemsynpunkt? någon som vet?

Ja fast det är bara kring en tredjedel av innehållet i fröet som är fett. Vill man ge t ex 300 gram olja får man utfodra med närmare 1 kg linfrön per dag. Ger man sådana mängder är det nog noga med att få bort cyaniden. Så det blir till att koka och skölja. Mindre arbetskrävande och slabbigt att köpa olja. HH

HelenaHandberg skrev:
Jodå nog kan hästen smälta linfrön. Åtminstone finns flera tabeller med smältbarhetsvärden för hela linfrön för hästar

SLU anger 180 gr smältbart råprotein per kg frö jämfört med 223 i linfrökaka. Nederlänska CVB skriver 171 gr smältbart råprotein per kg frö jämfört med 264 i linfrökaka. HH

Äntligen fick vi ett proffsigt svar! ;) :bow:
Tack HH!! Då vet vi.
Men jag kommer att fortsätta med krossade eller kaka iaf. :smirk:

Limaha skrev:
Hrm... lite från ämnet, men är det någon som vet var man får tag på loppfrön?:crazy:

Finns i de flesta mataffärer och heter "psylliumfrön". Märket Risenta brukar ha dom. (gula påsar)

Säger som Milly, de finns i Risenta:s sortiment i de flesta livsmedelsaffärer. Själv köper jag på City Gross. Men det finns två sorter, ljusa och mörka, de ljusa är betydligt billigare, kostar ca 30-35 kr/kg, de mörka tror jag kostar det dubbla.

För att fortsätta lite med linfröna... I min "bibeln" Hästens näringsbehov och utfodring står det att linfrö har 180 gr smbrp/kg foder, men jag är fortfarande skeptiskt... De, fröna alltså, kommer ju ut hela i bajset så hur kan hästen tillgodogöra sig dem?
//marti

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 764
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 675
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig... 2
Svar
30
· Visningar
6 586
Senast: fijja
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 555
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jane Austen eller Jane Eyre
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur