Bukefalos 28 år!

Hela torkade ägg??

C

crazy

Läste på ett torrfoder att det innehöll hela torkade ägg...vad innebär det?Med skal och allt?

Ändras äggvitans förmåga som torkad eller?Annars kan man ju undra varför någon stoppar i äggvita i ett hundfoder när det "förstör" förmågan att ta upp b-vitaminerna?

Dum fråga kanske??
 
Det är rå äggvita vissa säger inte är bra för hundar att äta. Torkad har nog knappast samma egenskaper som rå så det ska nog inte vara någon fara. Ett helt ägg låter i mina öron som att både vitan och gulan finns med i fodret, skulle skalet vara med skulle de säkert skriva ut det. Det är väl en bra kalciumkälla annars, med råa skal.

Ishtar
 
låter som hela ägget är i,utan skal.
som sagt skulle dom säkert skriva det då.
att det är torkat spelar inte nån roll.
 
Man kan ju undra...såg på en hemsida att det faktiskt fanns en som använde hela ägg i maten inklusive krossat malet äggskal! :eek:

Inte för att det behöver vara negativt för den delen med äggskal. ;)

Men det vore roligt att få veta om äggvitan som torkad ej bibehåller de negativa egenskaperna som rå äggvita gör!?! :confused: :confused:

Någon som vet och är kunnig? :confused:
 
Om man serverar hunden hela ägget med skal och allt så fungerar det, skalet "tar bort" äggvitans negativa egenskaper. Jag gör så att jag knäcker ägget i hundens mat och mortlar skalet och lägegr på det efteråt. Eftersom färskt äggskal är svårt att köra i mortel så sparar jag istället äggskal som blir över näg vi ätit kokta ägg.
Det finns dock många som ger sina hundar hela ägget med skal och allt rakt av.
Vill man inte ge skal av någon anledning får man välja, antingen ge bara äggula och slänga skalet och vitan eller antingen micra, koka eller steka (väldigt lätt) äggvitan.

Fluffboll
 
Och så finns det dom vars hundar själva hämtar äggen hos hönsen, praktiskt och bra! :smirk: Ett tag hade jag en höna som värpte i skogen, och en dag kom blandisen gående och såg lite lömsk ut. Tänkte väl inte på det, hon smög omkring lite i huset en stund och så småningom la hon sig ner och spottade ut ett ägg! Helt och fint. :)
 
Det är alltså ett torrfoder som jag funderar på som det står "hela torkade ägg" på.Därför undrade jag om äggvitan förändrades som torkad och om de då kanske torkar hela ägget med skal och allt och maler ner!?!

Om det funkar som du säger...dvs att det då inte har negativ inverkan tillsammans med äggskalet är det ju bra...

...men hur ska man veta om de maler ner med skal och allt eller om det bara är ägg-gula och ägg-vita som de torkar och har i?
 
Var har du fått det ifrån att äggskal skulle neutralisera tiaminaset i rå äggvita? Låter son rent nys för mig.
Angående torkning så låter det inte orimligt att det skulle förändra enzymet på samma sätt som kokning men jag har aldrig sett något i skrift om detta.
PL
 
Det är ett torrfoder som jag pratar om.

Innehållet i säcken är väldigt bra...jag bara blev så konfunderad över varför man stoppar i "hela torkade ägg" om det nu är så att äggvitan förstör hundens sätt att ta upp B-vitaminerna i maten?

Funderar nämligen att kombinera detta torrfoder med färskfoder.

Tiaminaset är alltså ämnet som finns i äggvitan som förstör för B-vitaminupptaget om jag fattat rätt?Detta ämne försvinner alltså vid tillräcklig upphettning som när man tillverkar torrfoder då?
 
Farligt är det väl inte...bara att det försämrar hundens upptagningsförmåga för B-vitaminerna.

B-vitaminerna behövs ju för omsättningen av energi,protein och kolhydrater...påverkar nervfunktioner,celldelning med mera.

För mycket äggvita ger diarré och enligt mina papper så förstör det ett utav b-vitaminerna.

Hundarna får gas i mage/tarmar...viss misstänksamhet finns mot att det eventuellt kan ha bidragande orsak till magomvridning.
 
ok, omformulering. är det ohälsosamt för hunden att få ett helt ägg utan skal 1-2 ggr/mån? kan man kompensera de förstörda b-vitaminerna, eller spelar det ingen roll när det är så sällan?
 
Skadligt lär det väl inte vara i så små doser...men varför ska du ge hela ägget och mista ägg-gulans goda egenskaper?

Visst lite nytta gör det väl ändå med hela ägget?...men hunden har ju större nytta och kan tillgodogöra sej ägg-gulan mycket bättre utan äggvitan. ;)

Det är ungefär som att jämföra med att klämma i sej vitamintabletter och ta ett laxermedel efter...man kan tänka sej hur mkt som blir kvar av vitaminerna då. :D
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 529
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: bettysmatte
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 233
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp