Helen om vindkraftparken i Bruzaholm: ”Jag är en vindkraftsflykting”

Du och jag har nog helt skilda uppfattningar om "återställt". Detta är en av Svartviksgruvorna (OBS! vilka som betalat den återställning som gått att göra, skattebetalarna) https://www.sgu.se/samhallsplanering/fororenade-omraden/pagaende-projekt/svarttraskgruvan/
För ett av problemen med återsställningskraven efter gruvdrift och liknande verksamhet är att det ännu är mycket snack och liten verkstad. Marken blir aldrig helt återställd och det diskuteras hur "återställd" som är tillräckligt gott. Dessutom har mycket få platser återställts och det är tyvärr alltför vanligt att man gör som med Svart träsk, man säljer till ett bolag som gör konkurs eller fortsätter mycket lågintensiv verksamhet så gruvan rent tekniskt inte är nedlagd.

Och jag skrev inte att det skulle vara mindre krav - bara att det är lättare att återställa efter en vindkraftspark än en gruva.

PS jag är inte mot gruvdrift, men allt här i världen har ett pris och det gäller även de saker man är för politiskt.

Jag har svårt att ta ovanstående på allvar eftersom vi inte ens pratar om samma gruva :laugh:

Jag sticker inte under stol med att min bransch har sina problem. Men någonstans måste vi välja vad vi kan leva med. Personligen har jag svårt för gruvdrift i tredje världen och ser gärna att vi bryter det vi behöver inom landet, så långt det går.
 
Jag har svårt att ta ovanstående på allvar eftersom vi inte ens pratar om samma gruva :laugh:

Jag sticker inte under stol med att min bransch har sina problem. Men någonstans måste vi välja vad vi kan leva med. Personligen har jag svårt för gruvdrift i tredje världen och ser gärna att vi bryter det vi behöver inom landet, så långt det går.
Du får jättegärna länka till den gruva du menar, en rapport om den fina återställningen eller så. Passa på att dela med dig av din överlägsna kunskap

PS om du kanske menar Svartviksfältet i Dalarna som lades ned 1928?
 
Jag har googlat och hittar Svart tjärn och Svartviksfältet från 1928 - du säger ju att detta är ett skinande exempel på en gruva som återställts och då borde ddet ge mängder av träffar. Ditt svar får mig dock att misstänka att du egentligen inte vet
Jag har ingen koll på gruvor (framförallt inte om man jämför med @athena_arabians som är geolog om jag minns rätt), men min snabbgoogling fick fram att Svartviks gruvor verkar ha legat i Örebro, men att Svärdsjö gruvor i Dalarna också haft en gruva kallad Svartviksgruvan. Oavsett, så verkar det ju inte vara kopplat till Svartträsk som du länkade till först (som enligt googling verkar vara i Västerbotten)
 
Jag har ingen koll på gruvor (framförallt inte om man jämför med @athena_arabians som är geolog om jag minns rätt), men min snabbgoogling fick fram att Svartviks gruvor verkar ha legat i Örebro, men att Svärdsjö gruvor i Dalarna också haft en gruva kallad Svartviksgruvan. Oavsett, så verkar det ju inte vara kopplat till Svartträsk som du länkade till först (som enligt googling verkar vara i Västerbotten)

Namn på gruvor är lite av en djungel, speciellt när de brutits i flera omgångar under en lång tid. Men ja, jag åsyftade en del av gruvfältet i en by utanför Svärdsjö. För att göra det hela mer spännande så heter den gamla gruvan nästan mitt i Svärdsjö Sjögruvan :p Den gruvan syns fö inte, trots att det är en gammal gruva (underjordsgruva och tyskarna köpte varphögarna under kriget - de var skrädda för hand så det fanns malm kvar i dem).

@BornAgain: Jag ber om ursäkt för att jag var taggig. Det är jobbigt att verka i en bransch som möjliggör vår livsstil (ja, vår blotta existens) som får en massa skit både från högt och lågt (inte riktat till dig då) samt i för många situationer känna sig personligt hotad när en gör sitt jobb (återigen, inte riktat till dig personligen). Ibland rinner det över (jag inbillar mig inte att jag är perfekt på något vis).

Som sagt - min bransch har problem. Men den behövs, annars kan vi glömma vårt nuvarande samhälle.
 
Det kommer fler och fler rapporter, som antyder att de regnväder som "ska" pumpas in via lågtryck från Atlanten via en rutt från England och Danmark, (golfströmmen), slås sönder av de havsbaserade vindkraftparkerna, så att regnvädret blir försvagat och inte når fram till Svenska Östkusten, Öland och Gotland. Risk för torka är förnamnet.

I Danmark så har man från deras motsvarighet till SMHI, börjat att allt mer högljutt ifrågasätta byggandet av vindkraft i havet.

Just nu springs det i rasande takt för bygga storskalig vindkraft, med syftet att mätta faktiska eller fiktiva energibehov, utan att det görs seriösa utvärderingar av vilken påverkan stora antal med med megahöga vindkraftverk har på sin omgivning.

Den forskning som finns, som talar till vindkrafts nackdel, förtigs.
Det här är jätteintressant, har du någon bra länk eller källa jag kan googla på för att läsa mer?

Mer allmänt - jag är lokalpolitiker i min kommun och vi driver bla att vi ska bygga solceller på gammal industrimark som är förorenad och inte går att använda till så mkt annat.
 
Det här är jätteintressant, har du någon bra länk eller källa jag kan googla på för att läsa mer?

Mer allmänt - jag är lokalpolitiker i min kommun och vi driver bla att vi ska bygga solceller på gammal industrimark som är förorenad och inte går att använda till så mkt annat.

Åh, det är ju en jättesmart lösning för mark som är svår till omöjlig att sanera för annan verksamhet :up:
 
Det här är jätteintressant, har du någon bra länk eller källa jag kan googla på för att läsa mer?

Mer allmänt - jag är lokalpolitiker i min kommun och vi driver bla att vi ska bygga solceller på gammal industrimark som är förorenad och inte går att använda till så mkt annat.
Jag har en pdf, och några länkar till dansk information någonstans i mina gömmor.
Det finns forskningsrapporter, fock ej svenska, mycket ftån Kanada och USA, som berör omröring av luftlager, och "sönderslagning" av väder/regn-system, och den effekt det har på torka fukt och risk för skogsbrand.
Har mycket att göra just nu och vill inte lova att skicka något före helgen.
Solpark på nedlagd kontaminerad industrimark, låter som en mycket god ide!
 
Jag har en pdf, och några länkar till dansk information någonstans i mina gömmor.
Det finns forskningsrapporter, fock ej svenska, mycket ftån Kanada och USA, som berör omröring av luftlager, och "sönderslagning" av väder/regn-system, och den effekt det har på torka fukt och risk för skogsbrand.
Har mycket att göra just nu och vill inte lova att skicka något före helgen.
Solpark på nedlagd kontaminerad industrimark, låter som en mycket god ide!
Fast det finns väl också amerikanska studier som visar att effekten är försumbar?
 
Fast det finns väl också amerikanska studier som visar att effekten är försumbar?
Vilka då amerikanska studier? Vilken effekt skulle vara försumbar?

Tänker du på studier som gjordes för mer än 10 år sedan, så handlar i stort sett samtliga studier om något annat än industriella vindkraftparker med 200-300 meters vindkraftverk. Det handlar om små grupper med små vindkraftverk.

"Forskning" genomförd av t.ex. bolag som vill investera i storskalig vindkraft, visar oftast att problem av något som helst slag saknas, genom att man riggar för att nå önskade resultat. Det finns alltså vare sig ekologiska eller klimatmässiga problem, ingen påverkan på fåglar, djur eller insekter, inte heller påverkas människor livskvalitet.

Den oberoende forskningen, som görs t.ex. av välrenommerad universitet, är den forskningen som är väl värd att ta till sig.

Den visar entydigt på att luftskiktningen slås sönder, och att markskiktets lufttemperatur blir varmare och att luften högre upp (även ovanför vindkraftverket) blir kallare, och att torka därmed ofta uppstår i marknivå i ett vindkraftsområde.



Ett exempel på hur fel det kan bli i "forskning" runt vindkraft, är en svensk forskningsrapport jag läste, framtagen under tidigt 2000-tal, där man, baserat på de som åkt för att nyfiket titta på Sveriges första havsbaserade vindkraftverk (Näsudden), antog att folk skulle vallfärda i stort antal till vindkrafverk, för att de skulle bli en framtida viktig turistattraktion.

I samma rapport (eller om det var en samtidigt publicerad rapport), så antog man att vindkraft skulle ge stort antal av nya permanenta jobb med underhåll och övervakning av vindkraftverk och därmed inflyttning till glesbygden (där vindkraften antogs byggas). De tänkte alltså inte på de jobb som uppstår tack vare att det finns god tillgång på el i energisystemet, som ju lika gärna kan utföras i Ystad som i Haparanda.
I själva verket så ger vare sig byggnadsfasen eller driftsfasen upphov till lokala jobb, möjligen tillfälligt så blir vandrarhemmet fullbelagt, och den lokala pizzerian har mycket att göra.
Vindkraften byggs av arbetsteam som flyttar runt och bygger vindkraft, och inte ens lokala åkerier och grustäkter utnyttjas...När väl vindkraften är byggd, så sitter "någon" och övervakar driften på distans, och sedan åker mobila underhållsteam runt för att reparera.
Bilden nedan är värd att titta på!
 

Bifogade filer

  • Bild tagen från DN 211216.pdf
    19,5 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:
Vilka då amerikanska studier? Vilken effekt skulle vara försumbar?

Tänker du på studier som gjordes för mer än 10 år sedan, så handlar i stort sett samtliga studier om något annat än industriella vindkraftparker med 200-300 meters vindkraftverk. Det handlar om små grupper med små vindkraftverk.

"Forskning" genomförd av t.ex. bolag som vill investera i storskalig vindkraft, visar oftast att problem av något som helst slag saknas, genom att man riggar för att nå önskade resultat. Det finns alltså vare sig ekologiska eller klimatmässiga problem, ingen påverkan på fåglar, djur eller insekter, inte heller påverkas människor livskvalitet.

Den oberoende forskningen, som görs t.ex. av välrenommerad universitet, är den forskningen som är väl värd att ta till sig.

Den visar entydigt på att luftskiktningen slås sönder, och att markskiktets lufttemperatur blir varmare och att luften högre upp (även ovanför vindkraftverket) blir kallare, och att torka därmed ofta uppstår i marknivå i ett vindkraftsområde.



Ett exempel på hur fel det kan bli i "forskning" runt vindkraft, är en svensk forskningsrapport jag läste, framtagen under tidigt 2000-tal, där man, baserat på de som åkt för att nyfiket titta på Sveriges första havsbaserade vindkraftverk (Näsudden), antog att folk skulle vallfärda i stort antal till vindkrafverk, för att de skulle bli en framtida viktig turistattraktion.

I samma rapport (eller om det var en samtidigt publicerad rapport), så antog man att vindkraft skulle ge stort antal av nya permanenta jobb med underhåll och övervakning av vindkraftverk och därmed inflyttning till glesbygden (där vindkraften antogs byggas). De tänkte alltså inte på de jobb som uppstår tack vare att det finns god tillgång på el i energisystemet, som ju lika gärna kan utföras i Ystad som i Haparanda.
I själva verket så ger vare sig byggnadsfasen eller driftsfasen upphov till lokala jobb, möjligen tillfälligt så blir vandrarhemmet fullbelagt, och den lokala pizzerian har mycket att göra.
Vindkraften byggs av arbetsteam som flyttar runt och bygger vindkraft, och inte ens lokala åkerier och grustäkter utnyttjas...När väl vindkraften är byggd, så sitter "någon" och övervakar driften på distans, och sedan åker mobila underhållsteam runt för att reparera.
Bilden nedan är värd att titta på!
Jag är alltså inte inläst på ämnet egentligen, men blev nyfiken och det första jag fick upp var en ganska ny studie från University of Delaware (som det finns en länk till i artikeln som jag länkar som erbjuder nåt slags sammanfattning: https://www.udel.edu/udaily/2022/july/offshore-wind-farm-coastal-community-impact-surface-weather/).

Sedan förstår jag såklart att det kan se olika ut beroende på vilket forskningsfält som granskar (och hur knutna de är till nåt slags näringsliv med vinstintressen). På samma vis så blir jag också alltid fundersam gällande forskningen som är anti tex. vindkraftsverk eller nåt slags "grön energi" eller rentav klimatfrågan generellt, då det finns så jäkla mycket sådan som finansieras av fossilindustrin, även om jag såklart fattar att det finns forskning som visar på exempelvis negativa effekter av vindkraft för fågellivet som inte alls kommer därifrån. :)
 
Jag är alltså inte inläst på ämnet egentligen, men blev nyfiken och det första jag fick upp var en ganska ny studie från University of Delaware (som det finns en länk till i artikeln som jag länkar som erbjuder nåt slags sammanfattning: https://www.udel.edu/udaily/2022/july/offshore-wind-farm-coastal-community-impact-surface-weather/).

Sedan förstår jag såklart att det kan se olika ut beroende på vilket forskningsfält som granskar (och hur knutna de är till nåt slags näringsliv med vinstintressen). På samma vis så blir jag också alltid fundersam gällande forskningen som är anti tex. vindkraftsverk eller nåt slags "grön energi" eller rentav klimatfrågan generellt, då det finns så jäkla mycket sådan som finansieras av fossilindustrin, även om jag såklart fattar att det finns forskning som visar på exempelvis negativa effekter av vindkraft för fågellivet som inte alls kommer därifrån. :)
Jag har nu snabbläst forskningsrapporten, och den berör en datorsimulering av yttemperaturen i havet på en specifik kuststräcka i nordöstra USA (nordatlanten), samt vindhastigheten över land under en kort period av sommaren. Vind- och temperaturdata från 2018 har använts i datorsimuleringen.

Lustigt nog så anser de forskare som utfört studien att 200 meter höga vindkraftverk är "megahöga", "Extreme scale" vindkraftverk. Det talas om 300 meter plus i höjd för de havsbaserade vindparkerna i Östersjön.

Temperaturskillnaden i den här datorsimuleringen var relativt liten, men skillnaden i medelvind var stor: nämligen 2-2,5 m/s, i vissa fall när kumulativa effekter effekter uppstod, på upp till 150 km håll.
De har inte ens försökt att simulera påverkan på nederbörd/vädersystem.
De har i datorsimuleringen använt en standardmodell för hur vindkraftverk kan placeras i en föreslagen, havsbaserad vindpark, men ej tagit hänsyn till havsdjupet.

Man kan i sitt stilla sinne undra varför de inte använt data från existerande havsbaserade vindparker, för att komplettera si datorsimulering med verkliga data? Eller varför de använt så små vindkraftverk? De tycks anse att 80-120 meter tornhöjd är normalhöjd?

En datorsimulering blir aldrig bättre än de antaganden som man stoppar in i datorsimuleringen. Vi såg ju under pandemin, hur datorsimuleringar över hur många som skulle insjukna eller dö, slog åt alla möjliga håll.

Dina resonemang om "fossilindustrin" och forskning, kan lika gärna göras om den greenwashande "klimatindustrin".

Det finns snabba och stora pengar att hämta i bygga vindkraft just nu. I USA finns t.ex. ett stimulanspaket för grön energi, så de som får bygga nu, bygger billigt med hjälp av stora statliga bidrag, och kan börja håva in pengar när de kan sälja elen.

Att det ska vara så svårt att få till forskning, som utvärderar olika aspekter på sådant som redan är byggt!?
 
Jag såg nu på Facebook att Frankrike infört i år att alla större parkeringsplatser som förses med solceller. På bilden visas att varje rad med parkeringsplatser har ett eget litet tak med solceller på. Win-win. El produceras och bilarna står i skugga!
Smart utnyttjande av mark.
 
Jag är lite fundersam till artikeln/videon i nyhetsinlägget, det blir en så egoistisk syn på vindkraften, problemet är att ett vindkraftverk 1 km bort skulle störa genom buller och skuggor. Att det är förödande för hennes lättskrämda hästar. En seriös artikel om de verkliga miljöproblemen/fördelarna och störningarna hade varit mer givande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 611
Senast: Hyacinth
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp