Helgfunderingar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inget inbokat i helgen, varken idag eller i morgon. Så jag får inget gjort. Det är ju inte så att det saknas saker att göra men jag kommer inte till skott med något alls. Jag skulle behöva diska, städa och röja undan, men inget händer på den fronten. Såna saker är ju lätta att skjuta på framtiden.

Samtidigt är det väl ingen idé att städa just nu. På måndag har jag mitt första möte med boendestödet och de är väl lika bra att de får se hur det brukar se ut hos mig för det mesta.

Det enda jag i princip har gjort idag har varit att gå en promenad och att mata fåglarna. Sen tog jag mig en titt i ladan för att se om jag hade något material till att bygga en till topplistkupa. Det fanns typ inget så jag får åka till någon brädgård och handla någon dag. Kanske är det ingen brådska med detta heller. Om jag behöver göra en avläggare så kan ju den husera i ena gaveln av den befintliga topplistkupan.

Jag var en sväng in till biblioteket igår. Tanken var att jag skulle jobba där, men de har ändrat något med uppkopplingen så jag lyckades inte koppla upp mig till internet. Det gjorde jag inte förra veckan heller. Oavsett vad jag klickade på så kom jag aldrig till inloggningssidan. Men på väg därifrån fick jag syn på en bok. Det är en bok som jag tänkt köpa. Skogsträdgården heter den och är en rejäl tegelsten i A4-format och över 400 sidor. Så den lånade jag med mig hem. Jag tror att jag kommer att köpa boken sen i alla fall. Det här blir liksom bara en förhandstitt egentligen.

Jag märker att jag dras alltmer till permakultur, skogsträdgård och agroforestry. Det tilltalar mig. Jag ser det som en del av en positiv förändring av framtiden som i övrigt ser rätt mörk ut. Jag har ju cirka 6000 kvadratmeter tomt, varav cirka hälften är gräsbevuxen "åker". Tanken när jag köpte det här stället, var att jag skulle odla. Att anlägga en skogsträdgård på åkermarken kan kanske vara en idé. Jag är dock lite bekymrad över den lägre delen av området, där jag tror att grundvattnet ligger lite för högt. Jag har ju även en grävd brunn i kanten av åkern som har god vattentillgång. Jag får nog gå ner där och gräva en provgrop i åkern, för att se hur blött det är. Men just nu lär det vara fruset. Det är det i alla fall i mitt grönsaksland.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp