Status
Stängd för vidare inlägg.
I helgen var jag på CR-kurs igen. Temat var syresättning. För mig som har yogaerfarenhet var det en del skåpmat faktiskt, men det gav även en del nya erfarenheter. Vad sägs om att rida med ett sugrör i munnen t.ex. och bara andas genom detta? Intressant upplevelse.

Hästen som jag fick för helgens uppsuttna lektioner var en riktigt sävlig kille, en stor svart häst som enligt ridläraren var hopsatt av reservdelar. Han var väldigt framtung och hade det inte så lätt för sig. Ridläraren menade att det var ett rent under att han funkade som ridhäst för när han kom var han så illa riden och i dålig form att hon inte riktigt trodde på att han skulle bli ridbar.

Den spontana reaktionen när man satt upp var att försöka få honom att gå fortare men det var inte en så god idé. Då skulle han inte hinna få undan frambenen och han skulle få svårt med takt, balans och bärighet. Det var bättre att försöka få honom bärig i det tempo han hade. För mig var det både utmanande och lite frustrerande. Tempot i min egen kropp är ju så mycket högre. Samtidigt var det ju lärorikt. Och vid i alla fall ett tillfälle så lyckades jag få hästen att gå så som han maximalt kunde prestera, rakriktad och i någorlunda balans. Bättre än så kunde inte hästen, enligt ridläraren.

Även om det var intressant att rida honom så tror jag knappast att han blir någon favorit hos mig.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 016
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp