Heliga vattenhinkar? (långt)

Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Oj jösses, vilket "problem"!
En hink, en bit plast med handtag? Visst, hinkar kan väl kosta pengar det är inte det, men som sagt var snacka om storm i ett vattenglas(hink!).
Man får gärna låna bara man ställer tillbaka och återlämnar rengjort och i samma skick, säger jag.
Nej, som sagt, man blir inte arg över en hink. Tycker folk i allmänhet blir arga alldeles för lätt, det är rent av läskigt ibland!

Hos oss (både i stallet där jag bor, och i stallet där min häst står några kilometer bort) lånar vi friskt av varandra och skiftar grejer hej vilt ;) Kanske jag kan sucka över att jag inte hittar någon av mina saker och undra vem som förlagt den, men det kan lika gärna vara jag själv som försnillat saken, med tanke på hur virrig jag faktiskt är :angel: Upptäckte härom dagen att vi nog hade lite väl många IKEA-kassar i stallet, tror jag får lämna tillbaka några till min stackars hyresvärdinna :o :D

Jag tror för övrigt att sådant här beteende mycket handlar om avundsjuka/svartsjuka och att man på något vis, som ny eller utomstående, inkräktar på deras privata område.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Jag är frågande till hela grejen. Hur kan ett lån av en hink ställa till ett såndant rabalder? Vad får ni för tankar om detta? Borde jag agerat annorlunda? Hur skulle ni själva gjort?

Jag hade INTE blivit glad om nagon lanat min hink.

Hur ska jag som hastagare veta att din hast ar:
1. Frisk
2. Inte ater preparat som kan fa min hast falld for doping?

Sen finns det ju olika satt att bemota det pa och i ditt fall var deras utspel varken informativt eller sarskilt intelligent kan man tycka... :crazy:
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Fast om man förvarar en hög med diverse hinkar i en skrubb..
Vill man undvika smitta kanske man ska förvara de på annat vis så att det blir mer tydligt. Eller typ skriva "BRUNTE MORGON" och "BRUNTE KVÄLL" på, då förstår de flesta att det är den hästens foderhink och då är det inte lika stor risk att någon misstar sig och lånar den till att vattna en annan häst med som när hinken ligger bland andra vid vattenkranen.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Fast nu var fragan jag svarade pa hur jag skulle gjort inte hur de gor.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Ja precis. Och förvarar man en hög hinkar i en skrubb på det sättet, kan jag inte tänka mig att man håller den där smitt-tröskeln.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Det kanske inte var smittorisk somm var deras anleding?

Oavsett sa forstar jag att de blir arga.
Man fragar forst och lanar sen.

Sen ursaktar det inte deras beteende som verkar ratt oresonligt.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Jag är rädd om mina grejor, men någon måtta får det ändå vara.

Vissa grejor är helt tabu (sadel, måttanpassade grejor) men i övrigt så har jag klart deklarerat att visst, låna - bara det är ledigt när jag behöver det och kommer tillbaka i samma skick. Ligger hinkar och sådant på "allmän" plats (som t ex den här skrubben) utgår jag från att jag kan låna några minuter (men inte ta hem och använda i trädgården direkt).

Annars märker jag upp, för att undvika (ärliga) misstag. "Rör ej, Bruntes medicinhink" eller så. Så spelar det ingen roll i vilket ärende (misstag, oärlighet etc) som lånaren är ute i - det framgår vad jag vill ska framgå.

Men det är tycker jag är klassiskt för hästfolk. Höna av fjäder, storm i vattenglas - överreaktioner så det är tragiskt. I min värld.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

*kl*

Hästmänniskor alltså..
I vårt stall hade det varit helt okej att låna hink! :)
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

I din varld ja. I andras varld ar det kanske annorlunda och det far man respektera. Vad jag tycker ar ok kanske inte andra tycker ar ok.

Ar man smart checkar man av det innan sa man inte gor sig ovann med ett halvt (helt?) stall.

Eller sa struntar man i det, rycker pa axlarna och kallar det for en hona av en fjader...
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Jag håller med. Att folk lånar mina hinkar och sen ställer tillbaka är ju ok (om hästen är frisk) men jag skulle aldrig låna en hink utan att veta vad som varit i hinken, det kan ju hända att det varit medicin osv.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

I din varld ja. I andras varld ar det kanske annorlunda och det far man respektera. Vad jag tycker ar ok kanske inte andra tycker ar ok.

Ar man smart checkar man av det innan sa man inte gor sig ovann med ett halvt (helt?) stall.

Eller sa struntar man i det, rycker pa axlarna och kallar det for en hona av en fjader...

Med tankte på att TS faktiskt hade en EGEN hink i stallet som ngn uppenbarligen lånat då den inte fanns på plats när hen skulle använda den tycker jag nog allt att man får ta att en annan hink lånas.

Så att låna en hink av TS var ju uppenbarligen ingen katastrof och då borde det gälla åt båda håll.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

[QUOTE
Jag tror för övrigt att sådant här beteende mycket handlar om avundsjuka/svartsjuka och att man på något vis, som ny eller utomstående, inkräktar på deras privata område.[/QUOTE]

ja det känns som om de gått i försvarsställning som svar på en attack. De reagerar som om de fått ett hot mot sig och jag står där och fattar ingenting. Min uppenbarelse kanske var hot not mot dem? Jag vet inte, men konstigt är det. Konstigt också att mannen som jag trots allt träffat 7-8 gånger under sommaren och pratat med innan, var så ilsken ett par dagar efter hinklånet. Han har varit lite underlig när vi pratat tidigare, men aldrig aggressiv eller otrevlig. Bara annorlunda och det kan ju folk få vara. Det var ju hans sambo som gick på mig om hinken och han kanske ville visa tydligt (övertydligt) att han var på hennes sida eller nåt?
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Jag hade INTE blivit glad om nagon lanat min hink.

Hur ska jag som hastagare veta att din hast ar:
1. Frisk
2. Inte ater preparat som kan fa min hast falld for doping?

Sen finns det ju olika satt att bemota det pa och i ditt fall var deras utspel varken informativt eller sarskilt intelligent kan man tycka... :crazy:

Jag kan förstå om man vill ha sina saker i fred, men jag visste inte ens om hinken tillhörde stallägaren eller de som hyr in sig. Den stod som sagt i en skrubb med flera hinkar i varandra. Jag kan också förstå om man är rädd för smittspridning eller liknande, men då kan man ju ändå fråga trevligt och framför allt lyssna på svaret. Hade vi haft en konversation med respekt från båda håll så hade nog detta aldrig blivit en stor sak.
Sen skulle så klart stallägaren inte låta mig ha mina hästar där om de inte var friska och om de hade haft någon form av åkomma skulle jag såklart talat om detta eller satt upp en anslag om detta i stallet för att alla ska vara informerade).
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Det kanske inte var smittorisk somm var deras anleding?

Oavsett sa forstar jag att de blir arga.
Man fragar forst och lanar sen.

Sen ursaktar det inte deras beteende som verkar ratt oresonligt.

Ja man frågar om det finns någon att fråga. Ingen var där när jag letade efter min egen hink. Sen visste jag som sagt inte om det var stallägarens hink eller inte. Jag trodde det var hans eftersom hinkarna stod i en skrubb som inte de inhyrda använder eller förvarar något annat i. Hade inte min hink varit borta hade situationen aldrig uppstått. (den är fortfarande lika borta). Men jag tycker också att man ska fråga innan man lånar saker och även om inte det gick nu så hade det ändå inte behövt bli så infekterat. En trevlig ton kommer man långt med och ställer man en fråga hör det till normal hövlighet att faktiskt lyssna på svaret. Vill man inte ha ett svar ska man heller inte ställa en fråga tycker jag.
Att mannen i fråga är ännu otrevligare mot mig ett par dagar efteråt när jag vill lämna lappen, är ännu konstigare. (för mig) Jag skulle i hans ställe varit glad över att få en förklaring och en ursäkt.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

I din varld ja. I andras varld ar det kanske annorlunda och det far man respektera. Vad jag tycker ar ok kanske inte andra tycker ar ok.

Ar man smart checkar man av det innan sa man inte gor sig ovann med ett halvt (helt?) stall.

Eller sa struntar man i det, rycker pa axlarna och kallar det for en hona av en fjader...

Hela grejen är ju ett berg av ett gruskorn för mig. Jag har inte mina hästar i stallet. Jag har dem i en beteshage på andra sidan vägen. Jag har med mina egna saker och har dem inte i stallet utan i ett annat utrymme i samma byggnad. Stallägaren har visat mig var allt finns och inne i stallet finns en skrubb där jag stänger av eller sätter på vattenledningen som går ut till hagen. I ett annat utrymme också i stallet har han elband osv som jag får ta av. Min hink var alltså borta den här kvällen och det är enda anledningen till att jag gick in och letade efter den och när jag inte hittade den lånade jag en av hinkarna i högen. Jag fick ju tvätta ur den först innan den gick att använda och när den låg i utrymmet som inte används trodde jag faktiskt att den tillhörde stallägaren. Om de inhyrda hade varit i stallet då hade jag förstås frågat dem. Jag förklarade orsaken till att jag lånat och bad om ursäkt. (även om hon inte visade att hon lyssnade på svaret). Man kan tycka att det var fel att låna hinken, men jag förstår inte varför ilskan ett par dagar efteråt är ännu större. Vad mer kan jag göra än förklara att det var en engångsföreteelse och be om ursäkt? Varför kan det inte vara bra med det? Hela grejen blir ologisk för mig och känslan att detta inte har med hinken att göra egentligen blir bara större.
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Gud så larvigt. Det är en hink, den är inte oersättlig XD
Smittorisk kan man ju knappast tala om då det faktiskt var en hund som drack, om jag förstod det rätt? Finns det verkligen sjukdomar som smittar vid kontakt från hund till häst om man dessutom tvättat ur hinken? :/
Visst, hade det varit en hink som uppenbarligen används frekvent, har en hästs namn på sig och stod på en bänk eller dyl. så kan man förstå att någon kanske tar illa vid sig. Men en skitig hink staplad i ett hörn? Hästmänniskor i all sin "ära".
Stå på dig! Du har inte gjort något fel över huvud taget! :)
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Kanske den enkla förklaringen är att de helt enkelt har fått många andra saker "lånade" (=förstörda lr stulna) och ditt handlande fick dem att överreagera?
Jag har själv fått MÅNGA saker stulna i mitt förra stall och jag kan inte påstå att man blir sådär jätteglad när man ser sina saker på någon annans häst.

Nu skulle dock inte jag reagera på det sättet som de gjorde, men det beror på att jag har ett relativt lugnt temperament men det har ju inte alla. ;)
 
Sv: Heliga vattenhinkar? (långt)

Här var det ju "lånade=använd en kort stund och återlämnad i samma skick". (Till och med bättre - den var rengjord.)Det var ju inte så att hyresgästerna saknade en spann i boxen och hittade den i TS hage...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 402
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 320
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp