Helosan på sår!

W

Wobbler

Hur ska ett sår vara för att man ska använda Helosan på det :confused:
 
är det inte enklare att skriva alla frågor i ett och samma inlägg???

"såret" ska vara torrt.. helosan är mjukgörande
 
Du ska inte använda Helosan på sår, enligt min uppfattning.
Det blir bara en grogrund för bakterier.

// K
 
Brukar använda 4 ess hästsalva och sårplast på öppna sår.
Helosan tycker jag funkar kanon på skavsår där pälsen är borta. Stryk på helosan och pälsen växer tillbaka på nolltid! :)
 
Jag använder aldrig Helosan.
Anser den salvan helt värdelös! Har aldrig märkt att den påskyndar ngn läkning, knappt ens att den mjukgör.

Dessutom ska man inte använda salva alls, annat än om såren är MKT stora eller att veterinär ordinerat salva.
Och då bör det även vara "starkare" grejor än Helosan som ska på.

Eller om man vill skydda ett sår mot flugor, då kan man ju lägga på lite salva.
Eller om man vill mjukgöra tex uttorkad mugg eller ett uttorkat skavsår, så de inte spricker.

Tänk på att salva täpper till såret! Och luft måste till för att läkning ska ske! Och tilltäppta sår är också en grogrund för att bakterier ska trivas!
Sista stycket sagt av en av Strömsholms hästkliniks veterinärer.
 
Håller helt klart med dig.
Man ska inte kladda på en massa salvor på såren såvida det inte är receptbelagd salva som veterinär ordinerat. Sår läker snabbare om man låter det vara. Däremot kan man spraya lite sårspray på det för att skydda mot tex flugor.
 
brukar använda helosan på skavsår eller om det blivit någon liten spricka vid hovkanten, min häst blir nämligen ganska torr just vid hovarna ibland.
Jag tycker att det är en riktigt bra salva, åtminstone till såna små saker, har som tur är aldrig behövt fundera över något stort sår än.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla. Jag har haft kontakt med veterinären och de har kollat men säger att dessa sår är styngflugor som orsakar detta. Tänkte...
2
Svar
21
· Visningar
2 962
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
704
Senast: Sonic76
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 762
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp