Helt omöjligt, eller?

E

evrebellma

Tråden hamnar här, då den på ngt sätt hör hit.. But here it goes.
Jag: seriös, ambitiös 21-åring. Bor på trevlig lagom gård med paddock box hagar bete etc sedan 8 år tillbaka (familjegård). Jag hittade min nuvarande hbl valack då han var 8, nu är han 15. Hade nog lite tur, för det var och är en Bra häst på alla dess vis. Ägaren hade fött upp mormor, mamma och min valack! Iaf, vi beslutade oss för honom och hade ett seriöst fodervärdskontrakt i 1 år sedan köp och ägarbyte. Vi hade honom i våra försäkringar så ägaren hade i princip inga kostnader under tiden. Hon va bara väldigt mån om honom så han skulle komma rätt, vilket han gjorde:love:
Vi är det häst och ryttarparet "har gjort allting tillsammans och lärt oss en hel del av varandra av det vi kan idag"!
Utb, 140 hopp av mig och tränad för KG Svensson.

Under åren har jag också då och då hjälpt till lite med ridningen hos vissa hästar etc. Vilket jag fått bra kritik för!
Jobbat på regiondjursjukhus och är djupt insatt i hästens anatomi/muskulatur då jag finner det Väldigt intressant. Även hjälpt till att re-habilitera ngn häst från skada.
Varit hästskötare/beridare utomlands en sommar med fullt ansvar för 5 hopphingstar på internationell nivå, ansvar månd-fred med träningsupplägg och ridningen. Hårt men roligt och nyttigt!

To my point..
Jag har sedan 1 1/2 år letat efter en "påläggskalv" till min trogna valack. Men jag går kanske inte direkt i några köpartankar. Hade ett fodervärdsavtal dykt upp på 2 år med bra häst hade det varit suveränt. Men efter mkt tittande har jag förstått att det finns inte.
"Min häst har såån kapacitet (bra stam dock)" Men ? Är inte hästägare i dagens läge realistiska?. . .:crazy:
Jag har nu mer och mer gått in för att Köpa häst, trots Skyhöga priser på vad jag tycker inte är överens med hästen, dock inte Alltid.
Men jag skulle vilja göra samma "deal" men min nya häst och träningskompis som jag gjorde med min valack!
Är det Helt omöjligt hitta säljare som kanske kan tänka sig ett Seriöst fodervärdsavtal på 6-12 månader för ett sedan garanterat och lyckat köp? Jag menar, om jag tar hem en häst efter noggranna provridningar, vet besiktning etc och det är rätt, inte lämnar jag tillbaka hästen sen! (Kanske mångas tro?)
Eller är jag Helt fel ute??

Jag sitter med så mkt kunskap och olika lärdomar, olika äventyr som har präglat mig till den hästmsk jag är. Fötterna på jorden. Alltid kämpat. Inte bortskämd. Jag vet att jag kan och framför allt, jag Vill!
Jag är inte ute efter att tävla 4 helger/ månad.
Jag vill träna mkt och med noggrann planering tävla då upplägget är bra. Jag vill hålla på med detta och helt enkelt får det ta mig dit jag ska. Hästen behöver inte ha 150 kapacitet i sig, men ett bra hopp, välväxt och uppfödd bra är väl inte allt för mkt begärt?

Det jag kanske ville komma till, om du går i säljtankar, har en Bra häst (inte en supersupersuper topphäst med linjeavlad stam för svår hopp..) är det helt omöjligt att kunna ha ett fodervärdsavtal med garanterat köp tillsammans med en sån som mig tex?

Ursäkta om vissa delar kanske kom fram som skrytsamt..
Men jag är bara så irriterad ibland på vart hästsporten och hästmsk är på väg ibland..:crazy:

/Än har jag inte gett upp hoppet om en "ny" träningskompanjon till mig och komplement till valack:)
 
Sv: Helt omöjligt, eller?

Jag tror att det är det där med senare köp som spökar. För själv skulle jag kunna tänka mig att lämna ut mina blivande avelsston på foder till en duktig ryttare. Men dessa hästar vill jag ju inte sälja utan de ska tillbaka till avelsboxen sedan.
Är det ett garanterat köp så vill jag heller sälja med en gång än att riskera att det händer något med hästen under en fodervärdstid.
 
Sv: Helt omöjligt, eller?

Nu låter förvisso du som en seriös köpare (eller hur man uttrycker sej) och förr var det nog betydligt vanligare med foder innan köp (även vår första häst had evi på foder i 3 mån innan köp)... Men tyvärr är det nog så att alldeles för många började med just den formen av försäljning och till ryttare som inte kunde rida... Dvs de fick nog till 50% tillbaka hästen (eller ännu fler %) och i säkert 50% av dessa fick man tillbaka hästen i ett skick som INTE överenstämde med det man lämnade ifrån sej hästen i. (vilket du säkert hört talas om då man ju kan läsa en massa såna historier här på Buke) och det gör att oavsett hur seriös du låter så vill inte folk chansa...
Jag personligen blev ju till och med blåst av min barndomskamrat (bästa vän) i just ett hästköp... Om man inte ens kan lita på sina vänner hur ska man då kunna lita på "främlingar" ???

nr 2 som skäl till att många inte vill så är att de troligen behöver pengarna NU, och inte kan vänta i 6-12 månader på pengarna.
Ett stuteri kanske har större möjligheter att göra "dealer" då de ju säkert tom kan tjäna på de då de får iväg avkommor som tränas och tävlas och kan vänta ett år på pengarna mot att hästen är borta kontra att ha hästen hemma i ett år extra...

Försöker själv sälja lite uppfödningar mm och i vissa fall kan jag nog se fördelar med ditt upplägg men samtidigt så nej, jag skulle nog inte sälja till dej ändå. Jag vill hellre se pengarna på banken och hästen som såld än att vänta i 6-12 mån .... Oavsett hur nöjd du (och jag) skulle bli... Tyvärr...
 
Sv: Helt omöjligt, eller?

Vart bor du? :) känner ngra som föder upp halvblod i liten skala utanför GBG som vad jag vet söker ryttare/fodervärd åt iaf en av sina hingstar. kolla deras hemsida http://www.stallstrandviken.se
Hingstarna är e: Qalle och D-day ;)
 
Sv: Helt omöjligt, eller?

Jag tror att det är det där med senare köp som spökar. För själv skulle jag kunna tänka mig att lämna ut mina blivande avelsston på foder till en duktig ryttare. Men dessa hästar vill jag ju inte sälja utan de ska tillbaka till avelsboxen sedan.
Är det ett garanterat köp så vill jag heller sälja med en gång än att riskera att det händer något med hästen under en fodervärdstid.

Detta instämmer jag på, jag har en 5 åring jag ska låna ut till nästa höst till en FT-ryttare, det är enbart utlåning som gäller då jag vill att hon ska bli meriterad för att sedan återgå till avelsboxen.
Annars så skulle jag vilja sälja nu eftersom väldigt mycket kan hända på 6-12månader, skador etc.

Dock förstår jag inte riktigt resonomanget men att du ska vara fodervärd 6-12månader och kommer sen garanterat köpa hästen, varför inte köpa den nu eller ha den på foder ett kortare slag tex 1-3månader?

Klart det beror på hur bra man är på att läsa av hästen och veta om det här är nåt som passar mig eller inte men redan efter en månad harman ju hunnit prova så pass mycket att man vet om hästen och en själv funkar ihop eller ej.
 
Sv: Helt omöjligt, eller?

Jag hade nog inte velat sälja till en person som vill ha 6-12 mån på foder, det låter faktiskt inte seriöst. Jag förstår inte varför du inte vill köpa direkt? Har du svårt att bestämma dig? Det finns ju många fina hästar till salu, alla är inte jättedyra. Köp en yngre häst som du kan forma helt själv, en 1 eller 2 åring.

Tänk så här- du kanske tycker det känns osäkert att köpa en så ung häst men oavsett vilken häst du köper så är det osäkert med hästar. De kan bli skadade hur noggrann du än är tex. Det är alltid en chansning att köpa häst - man får ta den chansen helt enkelt.

Jag säger som någon ovanstående sa - jag kan mycket väl tänka mig att låna ut mitt sto för att få det meriterat inför kommande avelssäsonger- men då vill jag ha tillbaka henne sedan såklart!!
 
Sv: Helt omöjligt, eller?

Jag förstår allas resonemang, helt klart!
Som vissa här säger att ni lånar helt klart ut, just för att få rutin/meriter på er häst och sedan tillbaka igen- avel etc.
Just denna kombinationen har jag letat efter länge..
Ett Seriöst kontrakt på 2(?) år med träning utveckling och tävling.

Jag har då varit runt och tittat, provat lite hästar vars ägare är öppna för förslaget ovan. Men säkert som det finns seriösa och goda hästägare/uppfödare så finns det lika många oseriösa och tyvärr okunniga. Dessa har jag stött på. Varpå jag ändå försöker få ur så mkt info om hästen, om allt möjligt på telefonen för att kanske "slippa" köra oändligt långt för att kanske direkt i boxen se vad man inte ville se.. Detta tycker jag är jätte tråkigt, för alla inblandade parter!
Är man en god ägare/uppfödare tycker jag iaf att ens hästar ska vara fina i hullet och ha ett allmänt Bra mående. Sen förstår jag också att man kanske inte har tid i frisera etc..
En välmådd häst kan man arbeta med!
Som ngn skrev, det va nog vanligare förr den här "dealen".
 
Sv: Helt omöjligt, eller?

Vart bor du? :) känner ngra som föder upp halvblod i liten skala utanför GBG som vad jag vet söker ryttare/fodervärd åt iaf en av sina hingstar. kolla deras hemsida http://www.stallstrandviken.se
Hingstarna är e: Qalle och D-day ;)

Jag bor i Skåne, Helsingborg. Lite långt ifrån kanske, synd!
Fina och välmående unghästar, alltid trevligt att se:)
 
Sv: Helt omöjligt, eller?

Varför då inte köpa en yngre oinriden och billigare häst istället? Då finns inte heller några chanser för att den är förstörd i ridningen på något sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 551
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 577
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 191
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp