Helt vansinne eller en möjlighet

Mirre

Trådstartare
Är det fullkomligt galet att fundera på valp med småbarn?

Både sambon och jag har tänkt plugga i vår/höst, om inget jobb dyker upp vill säga.
Har en 3½ åring och en till på väg, men tankarna börjar ju snurra ang valpköp.
Känns ju smidigt att skaffa en valp när man är föräldraledig, eftersom man då är hemma hela tiden. En av oss alla fall.
Pluggar man har man en möjlighet att vara hemma en del också.

Smart eller vansinne att skaffa valp i det läget?
Lite osäkert känns det ju, vad händer om man inte får jobb efter skolan, eller får ett heltid och jobbar hela dagarna. Iof bor mina föräldrar bara ca 100 m från oss och är hemma hela dagarna. Så ut kan ju hunden komma ändå. Men man vill ju inte vara beroende av andra eg.

Någon här som haft valp och småbarn samtidigt?
Hur har ni fått ihop det?

Sv: Helt vansinne eller en möjlighet

Lite beror det kanske på hur hundvana ni är, vilken typ av hund ni vill ha osv, men jag skulle INTE rekommendera att ha valp samtidigt som barn nr 2 kommer.

/Migo

Jag är uppväxt med hund, sambon har ingen erfarenhet av hund alls eg.
Lutar åt golden, lapphund eller komforhländer.

Jag hade kunnat tänka mej att skaffa en hund av sällskapsras när bebisen är runt 6 månader men inte tidigare. Då har man kommit in i rutiner och har lite koll på läget.
Egentligen är det en dålig tid att skaffa valp när barnen är så små eftersom barnen tar så mycket tid och ska få ta så mycket tid men jag förstår suget.

Om jag inte minns fel så bor ni i eget hus och det är ju lättare än om man bor på sjunde våning i en lägenhet. Kanske kan ni hägna in trädgården så att lite av valpens lek och bus och kissbehov kan ske hemma? Då är det ju enklare så kan man träna själv utan barn när den andre föräldern har kommit hem för dagen.

Jag skaffade hund när min dotter var fem och sonen sju år. Det var en perfekt tid. Barnen var tillräckligt stora så de förstod vad som gällde och jag hade tiden att uppfostra hunden på mitt vis då jag då var långtidssjukskriven. Min hund var 13 månader när han flyttade in och var ju inte valp men han var långt ifrån färdig ändå.

Vad gäller arbete och så sedan så har iallafall jag kunnat anpassa mitt liv efter min hunds behov. Hans behov har varit lika viktiga som någon annans i familjen.

Kan bara berätta hur det var för oss. När mina barn var 8 månader, 4 år och 7 år skaffade vi Melvin då 13 månader gammal. Bor i lägenhet så valp som ska ut hela tiden lockade inte. Han hade dock en del problem med ensamhet, stress, hundmöten och drog i kopplet men en ursnäll och glad hund iallafall! Det gick finfint för oss. Hade dottern i sele på ryggen i skogen även om jag helst promenerae själv som egentid. Räddningen var oxå rasthagen 300 m bort. Men det har aldrig varit några problem egentligen. Nu i augusti skaffade vi en till vuxen hund. Nu är barnen 3, 6 och 9.

Jag hade aldrig kunnat ta den första hunden om jag inte hade haft den tiden jag hade eftersom han inte kunde vara ensam hemma tex! Var mammaledig till dottern var 15 mån och studerade sedan på distans i 18 månader till och arbetar nu deltid som vikarie och studerar på 50%.

Med utgång från vad som skrivits av dig på föräldrar och egna tankar så NEJ. Om jag bara utgår ifrån min egen situation så är svaret också NEJ.

Jag är så himla glad över att vår Z var så pass klar som hon var när E var liten. Det är i perioder rent ut sagt förjäkla jobbigt med valpar och att kombinera med ett litet spädbarn och en 3½ åring låter som bäddat för problem tycker jag. Jag råder dig att vänta med valp!

Jag skulle vilja tillägga, bara baserat på min personliga erfarenhet -

Att ha en liten valp och ett litet barn gick hur bra som helst för mig. Jag skaffade till och med flera nya hundar under sonens första år!
MEN, att ha en riktigt dryg tonårshund är INTE kul i kombination med ett/fler småbarn... Jag hann gå igenom två mycket ansträngande unghundsperioder när sonen var mellan 1-2 år gammal, och det var svårt att få ihop allting. Självklart GÅR det, men det tog verkligen all min tid och vilja. Och då är jag dels enormt hundvan, samt van vid att ha kring 3-9 st hundar i hemmet och att det tar MYCKET tid.

Jag har en riktig tonåring hemma nu, nyss fyllda 1 år, selektivt döv, energi för fem hundar och då är det ändå bara en aktiv sällskapsras.. Bebis kommer om 1½ mån, och det kommer förmodligen att bli sjukt tufft, för hunden är oerhört tids- och energikrävande. Och då har jag ändå förmånen att vi båda två är hemma med bebis/hundar dom första 4-5 månaderna.

Med utgång från vad som skrivits av dig på föräldrar och egna tankar så NEJ. Om jag bara utgår ifrån min egen situation så är svaret också NEJ.

Jag är så himla glad över att vår Z var så pass klar som hon var när E var liten. Det är i perioder rent ut sagt förjäkla jobbigt med valpar och att kombinera med ett litet spädbarn och en 3½ åring låter som bäddat för problem tycker jag. Jag råder dig att vänta med valp!
Exakt vad utgår du från då?

Alltså jag kan inte peka på exakt vad, men när man skriver på ett forum så får man ju beakta att andra läser det som skrivs. Det gäller ju för mig med, om jag beskriver en situation på senior så får jag ju vara medveten om att svaren kanske vävs in i andra svar ex här på hund.

Det är absolut inget illa menat mot dig Mirre, absolut inte. Du verkar hugga direkt?

Jag kan bara utgå från de valpar jag haft och det enda barn jag haft. För mig är det kanske inte riktigt så illa som vansinne, men verkligen inte något jag rekommenderar utifrån situationen.

Praktisk fråga - ammar du? Jag hade aldrig lyckats få en hundvalp rumsren samtidigt som amningen tar all tid i början + en treåring. Låter för mig som en mardröm. Men vi har väldigt livliga barn som var mycket energi, plats och uppmärksamhet.

Jag skulle väntat till bebis två var två till tre månader och man vet hur det blir med sömn, syskon osv. Tänk om det blir ett kolikbarn? Men jag gillar inte att chansa... För oss blev det en avsevärd tempohöjning med två barn och inte alls lika enkelt som med det första, men en del tycker två barn är enklare än ett. Vi är helt enkelt olika...

Tjaaa, jag heltidspluggar och jobbar extra på helgerna bara. Jag har en unghund som idag är 9 månader. När jag precis hämtade hem henne så skrev jag uppsats, och jag blev avbruten med jämna mellanrum.. för hon skulle gå och pinka, eller bajsa. Eller så ville hon busa, eller så tuggade hon på något förbjudet and so on.

Nu satt jag med datorn hemma och kunde plugga flera timmar/dygn vilket gjorde att jag aldrig var ledig under de två första månaderna. Det gick, men jag kan inte tänka mig att kombinera det med småbarn som verkligen behöver din uppmärksamhet här och nu.

Jag tror nog inte att jag hade gett mig in det, speciellt inte om det ni ska skaffa eran första hund.

Jag tror det beror på hur vansinnig du är :D

Jag har ett barn på snart 15 månader som hade kolik varje natt tills han var sju månader och fortfarande så sover han max 5 timmar i sträck på natten.

Trots detta så har denna lilla krabat under sitt första levnadsår hunnit åka med mej på en 140 mil lång parningsresa, varit med om en valpning och suttit i sin stol brevid valplådan dag efter dag medan de små växte upp. Två valpar behölls och är idag snart 8 månader + att det finns ett antal vuxna hundar i hemmet som alla tränas på lite olika nivåer.

Vansinne? Absolut men som det sägs: You never know how strong you are untill being strong is your only option! ;)

Skulle jag göra om det? Inte troligt...

Så mitt råd blir att du först låter barn nummer två landa! Se vad det är för individ och känn efter hur mycket tid och ork som finns till annat.
När allt fallit på plats så kanske du dessutom skall se dej om efter en vuxen omplaceringshund som inte kräver en liten valps konstanta uppmärksamhet?

/Swat

Så mitt råd blir att du först låter barn nummer två landa! Se vad det är för individ och känn efter hur mycket tid och ork som finns till annat.
När allt fallit på plats så kanske du dessutom skall se dej om efter en vuxen omplaceringshund som inte kräver en liten valps konstanta uppmärksamhet?

Ett mycket bra råd tycker jag! :)

Och även om Mirre vill ha en valp. Vad jag förstår så är Mirre i slutet av gravidieten. Börjar hon leta planerade parningar nu så kanske det ändå inte är aktuellt med valp förrän om drygt ett halvår och då har hon ju lite kläm på hur pass foglig det nya barnet är.

Halloj! Jag ska berätta min story & ett liv som jag valt att leva MED HUNDAR :) Jag är ensamstående mamma till 3 barn, varav 2 bor hemma. 2½ åring & 15 åring pojkar. Har alltid haft hundar & har 3 st nu ,1liten,1 mellan & 1 stor hund. Mellan hunden skaffade jag när min minsta son va ca 18, 19 mån & hunden va då ca 14 veckor. Observera att jag är ensamstående mamma & detta fungerar alldeles utmärkt i min familj :) Jag fixar allt själv men jag har en mamma som ibland hjälper mej med min minsta son om jag ska ut i skogen med hundarna,alla skogar är inte barnvagns vänliga ;) men oftast så är min minsta son med mej & hundarna överallt. Detta liv fungerar för mej pga att jag har ett stort hund intr & kan inte tänka mej ett liv utan hundar. Man får på inga villkor vara bekväm eller lat,hundarna måste ut oavsett väder & tid. Jag klagar aldrig heller att jag måste fixa allt själv med hundarna, allt tar bara lite mera tid men som sagt det mesta är MÖJLIGT! Lycka till med hundköp!!

Som flera redan har sagt så beror det väldigt mycket på inställning och intresse. Våran hund var "gamal" när barnen föddes och fixade utan problem ett par veckor där promenaderna inte blev så många utan det mest var i trädgården, han brydde sig inte ett dugg när barnen började krypa, lyfte inte ens på huvudet när barnen ramlade över honom när de lärde sig att gå osv (han la sig alltid så nära barnen som möjligt så barnen hade inte en chans att inte ramla över honom). Sen blev vi tvunga att ta bort honom, vi avvakta och fundera lite, började sedan leta valpkullar och förra året när yngste var fem år fick vi hem vårat yrväder.
Och det som var jobbigt med barn och valp är när de triggar varandra, barnen leker, valpen tycker att det verkar kul att ger sig in i leken med sina valptänder, barnen skriker och kaoset är i full gång. Och visst det går att dela av barn och hund, men vi är en familj och vi måste kunna fungera tillsammans.

Kompisen köpte en valp när hon var gravid, hon ångrar sig idag och konstatera att hon inte har kunnat gett hunden det hon hade tänkt sig. Hunden i sig lider inte av att vara en anings ouppfostrad, bara få koppelpromenader osv men det tär på kompisens samvete, hon ville så mycket mer med hunden. Och då är det tredje hunden i familjen så de sysselsätter varandra en hel del.

Jag utgår från din tråd där du säger att ni lever under hårda ekonomiska villkor - och föräldrapenning är ju inte heller världens inkomst.
Att ha hund kostar - och att ha småbarn likaså. Utan att ha ordnad ekonomi ha hund och småbarn samtidigt är bara att be om stressymptom. Njut av bäbistiden istället och skaffa hund sen när ni fått ekonomin på fötter.

Instämmer i detta, det är inte gratis att ha hund och jag tycker att man bör ha en bra buffert för veterinärräkningar och dylikt. Vi hade verklig otur med vår valp och fick bara ha henne i tre månader, men lade säkert ut runt 25 000 för henne. Visserligen inkluderat inköpspris och veterinär, men sådant får man ju vara beredd på som djurägare.

Att ha hund kostar - och att ha småbarn likaså. Utan att ha ordnad ekonomi ha hund och småbarn samtidigt är bara att be om stressymptom. Njut av bäbistiden istället och skaffa hund sen när ni fått ekonomin på fötter.
Jag håller med om varenda ord! :bow::bow::bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 328
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 484
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 031
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..