Helvetes j-a skit!

D

Dean

Idag skulle jag skola in Nixon på dagiset som jag börjat arbetsträna på.
Han var jätte duktig när vi satt där man kommer in, i stora rummet.
Sen testade jag att sätta in honom i ett rum med tre andra hundar, varav en är en katrerad hane. Det gick inte alls. Nixon var på, på, på. Men när jag ändå testade att gå ut ifrån rummet så han kunde vara där med hundarna så fick han panik och krafsade och klättrade på grinden. Det spelade ingen roll att jag sprutade vatten på honom eller gick in och la honom i korgen tills han blev lugn igen. Han skulle bara inte vara där själv.

Jag testade att flytta honom till ett annat rum med trevligare hundar. Däe gick det mkt bättre med hundarna och han var lugnare. Men när jag försökte smyga mig ut så vara han framme vid grinden på direkten och skulle ut.
Jag försökte ta ner honom och sätta honom i korgen så fort han gjorde så. Men han blir som panikslagen och lyssnar inte alls.

Så jag satt inne i rummet med honom och de andra hundarna och då gick det bra, förutom att han var lite gnällig.
När vi sen skulle gå därifrån så skulle jag gå ut och hmta hans koppel och då gick det bra (det handlade om max 5sek, men det är ju alltid nåt :smirk:).
Men sen när han skulle gå ut därifrån så började han hoppa på grinden när jag sa åt honom att stanna (han får inte gå genom dörrar före mig).

Usch jag hoppas verkligen att han kommer lugna ner sig, annars vet jag inte vad jag ska göra. Jag började ju arbetsträna där för hans skull :(

Men jag hoppas verkligen att han kommer börja känna sig trygg där så småningom, det är ju liksom det som det hänger på.
Hemma, i bilen och hos hans hundkompis är det inga problem att lämna honom ensam, men det är ju för att känner sig trygg där.

Är det någon som har tips på hur man kan träna, kanske någon som varit i samma sits?

MVH en mkt trött Dean
 
Du kan väl ändå inte mena att du väntar dig att hunden ska vara heltrygg första dagen på ett nytt ställe med en massa nya hundar?
Så när hunden "fick panik och krafsade och klättrade på grinden" då sprutar du vatten på honom?.
Helt otroligt!
 
Men det är inte första gången. :mad: (ta reda på information innan du uttalar dig och reagerar som du gör)

Han har varit där med mig flera gånger, även hälsat på några av hundarna. Men inte suttit i något rum.

Men det känns som att du inte kan/har lust att ge mig några goda råd och då kan du lika gärna låta bli att svara.
 
Jag tycker du ska pröva att lämna din hund tillsammans med de trevliga hundarna och sen gå därifrån, bara för en kort kort stund. Om du går tillbaka så fort den gnäller och klättrar på gallret blir det en belöning att du går fram till den.... Kan vara hjärtslitande att höra den ledsen, men det är med största säkerhet bara för en stund. Sen blir det nog tvärtom...de hundar jag vet är på dagis älskar att åka dit.

Lycka till!

// :bump:
 
Jag håller med skruttan. :bow:
Han lär känna de andra hundarna tillslut och då blir det inte lika jobbigt att lämna matte.
Jag tror du ska "ignorera" honom lite....speciellt när du hämtar honom från de andra hundarna. Du väljer när ni ska ha kontakt och inte han.

Hoppas det löser sig/Wera
 
En fråga: Har du hund själv?

Det verkar inte som det eftersom du anser att man inte ska säga åt hunden när den gör fel.

Nixon får absolut inte hoppa på grinden, vilket är självklart eftersom den kan gå sönder och flera hundar kan komma lösa. (Ska nog tillägga att Nixon väger ca 45kg). Han stressar även upp resten av hundarna om han beter sig så.

Alltså måste jag ju säga åt honom att det är fel det han gör. Att spruta vatten med blomspruta på en hund som hoppar på grinden har visat sig vara ytterst effektivt. Då upplever hela grejen med att hoppa på grinden som obehagligt och undviker det därför.
 
Tack för svaret!

Jag har bestämt mig för att gå dit imorgon också, men bara någon timme så han börjar vänja sig mer och mer att vara på dagis.

Jag testade honom när vi kom hem och stängde in honom i hissen själv (hade en jätte liten springa öppen så att hissen inte skulle åka iväg :smirk:) och det var inga problem. :) Alltså måste ju allt det här handla om trygghet.

Jag testar imorgon så får vi se om han sköter sig lite bättre då. Hoppas, hoppas, hoppas...
 
tyvärr måste jag nog hållamed de andra... du förvärrar bara saken genom att vara där (och att spruta vatten på en hund i panik... *suck*). prova att be någon annan att gå in med hunden i byggnaden så att han varken ser, luktar eller hör dig. och låt sen hundstackarn vara. problemet är nog inte det att han inte kan vara med de andra hundarna, utan snarare att han har separationsångest. kan han vara ensam hemma? om inte, träna på det först! :bump:
 
Jag håller faktiskt med Money. Att bestraffa en rädd och otrygg hund är dumt. Bestraffning gör den inte tryggare och tar bara bort symptomen, men inte problemet.
Det är heller inte så att hunden i alla lägen måste bestraffas när den gör något olovligt. Det hela beror på varför den gör somd en gör och gör hunden något av rädsla ska föraren gå in och lugna, inte bestraffa.

Det du borde göra är att ta det lugnt och inte vara så snabb med att lämna hunden. Vänj in den långsamt, gå ut minikorta stunder och återvänd. Hunden ska inte hinna bli orolig eller få panik.
 
Självfallet har jag hund.
Jag förstår också exakt varför du sprutar vatten, dock tycker jag inte man gör så om hoppandet på grinden beror på att hunden inte är trygg.
 
Sen kan du väl ändå inte mena att de har så dåliga grindar på ett hunddagis att de kan gå sönder?
Verkar inte vidare praktiskt.
 
Du har ju inte läst vad jag skrivit :( :confused:

Det är absolut inga problem alls att lämna honom ensam varken hemma, i bilen, hos mamma & pappa eller hos hans hundkompis.
Och jag försökte först att lugna ner honom (självklart) men när han om och om igen hoppade på grinden så måste jag ju visa att det är ett "inte önskvärt betéende". Det är ingen idé (bara dumt) att bli arg på honom, just pga att han gör det av otrygghet. Därför prövade jag blomsprutan.

Så visst handlar det om separationsångest-absolut! (tyvärr)

Men tack för tipset om att testa med att lämna honom till någon annan. Det ska jag pröva :)
 
Du behöver inte alls visa honom att beteendet är fel i det läget. Frågan är om hunden alls kan koppla samman vattenstrålen med hoppandet. Jag ställer mig tveksam till det, då otrygga och rädda hundar sällan kan göra sådana kopplingar i de lägena då något triggat igång deras rädsla.

Att bestraffa genom att bli arg eller genom att spruta vatten är egentligen samma sak. Det är obehaget man är ute efter.

Varför lät du honom bli så stressad att han hoppade om och om igen på grinden. Du borde ha trätt in långt innan och lugnat hunden. Hoppar hunden på grinden var du borta för länge.
 
Tack Jadzia, du skrev också ett bra svar, vilket jag inte orkade göra. :bow:
 
Det är tråkigt att du slår ifrån dig hela tiden. Du har fått massor av goda råd och det är nog dags att tänka om. Att korrigera en redan uppjagad hund kommer nog enbart se till att du befäster den oro som han redan har.

Så farligt är det inte att erkänna att man har fel...för det kan faktiskt komma något gott av det.
 
Det hela beror på varför den gör somd en gör och gör hunden något av rädsla ska föraren gå in och lugna, inte bestraffa.

Jag försökte först lugna honom, men det var inte så lätt.
Men när jag märkte att blomsprutan inte fungerade så var jag inne hos honom och gjorde allt för att han skulle uppleva dagis som något roligt.
Hoppade han upp på grinden (vilket bara hände ca 2gånger när jag var inne i rummet med honom) så sa jag gå till korgen och visade honom dit lugnt och stilla. Berömde när han satte sig i korgen.

Det du borde göra är att ta det lugnt och inte vara så snabb med att lämna hunden. Vänj in den långsamt, gå ut minikorta stunder och återvänd. Hunden ska inte hinna bli orolig eller få panik.

Det är min strategi hädanefter. Jag ska gå dit med honom korta stunder så många dagar i veckan som jag kan för att han ska börja känna sig trygg där. Göra på samma sätt som när vi tränade att vara ensam hemma. Bara gå ut från honom några sekunder första gången och sen utöka eftersom.
 
Självklart kan jag erkänna att jag gör fel.

Men i denna situation tycker jag inte att jag gjorde mer fel än att testa vatten sprutan, vilken inte fungerade.

Jag har inte alls bara slagit ifrån mig, utan blev väldigt glad när skruttan, wera, Jadzia och cillmuffin gav mig tips och råd.
 
Varför lät du honom bli så stressad att han hoppade om och om igen på grinden. Du borde ha trätt in långt innan och lugnat hunden. Hoppar hunden på grinden var du borta för länge.

Jag gick in direkt när han visade tendens till att hoppa upp, men jag lovar dig att det gick fort. Jag hann knappt ut innan han var uppe på grinden. Jag gick då genast in igen och lugnade ner honom och satte honom i korgen. Detta upprepades två gånger. Då ville jag testa om det fungerade med blomsprutan (vilket var dumt och det har jag erkännt), men det gjorde det absolut inte så då bestämde jag mig för att byta rum.
 
har hunden separationsångest så gäller det att träna, träna, träna (både dig själv och hunden). hunden måste bli mindre beroende av dig, och det är minsann inte så lätt. det finns massor av bra litteratur på det området; läs!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp