iNHALE

Trådstartare
Nu när jag är sjuk och jobbar hemifrån så märker jag hur jäkla skönt det är att jobba hemifrån. Vakna, promenera hundar, gå in och göra en kopp te, starta datorn, jobba, gå ifrån och vika tvätt, kunna svassa runt i mysbyxor hela dagen, slippa pendlingen till och från jobbet osv.

Jag älskar mitt jobb men det är ca 25% av det som går att göra hemifrån vilket innebär att det bara är i undantagsfall man jobbar hemifrån, tex om man är sjuk och inte får vara på jobbet. Att vara frisk och sitta hemma är otänkbart. Jag har också en tillmötesgående chef som faktiskt låter mig jobba hemifrån med det lilla som går så att jag slipper vara sjukskriven.

Men ibland funderar jag på vilket jobb man skulle haft om man faktiskt ville jobba hemifrån på heltid, eller iaf största delen av tiden, säg minst 3 dagar i veckan.

Jag har idag ett tekniskt yrke som varvas med administrativa uppgifter. Jag har en bakgrund i kundsupport/back-office från tidigare arbetsplatser och har läst beteendevetenskap på högskolan dessförinnan.

Om man för skojs skull säger att man ska söka nytt jobb, vad är rimligt att tänka sig att man kan passa för? Jag vill helst matcha min nuvarande lön något sånär, kan ev tänka mig att gå ned i lön marginellt men inte jättemycket, så om vi säger att lönen bör ligga på 28' och upp. Telefonförsäljning och sånt är jag inte intresserad av, jag har inte rätt personlighet för den sortens jobb och vanlig kundsupport tenderar inte att ha något vidare bra betalt. Jag är heller inte speciellt intresserad av att dra på mig studieskulder och läsa in långa utbildningar från grunden om jag inte är piskad till det.

Jag tänker att någon form av administrativa yrken borde det finnas.

Det är inte aktuellt att byta jobb precis just nu men jag gillar inte att vara för låst och vill gärna ha någon slags överblick över vilka möjligheter som finns.

En fördel med mitt nuvarande jobb är att det inte spelar någon roll öht vad som händer i världen, jag kommer aldrig bli uppsagt med mindre än att jag själv ställer till det för mig. Mitt jobb kommer alltid finnas och kompetensen kommer alltid vara efterfrågad.
 
Jag jobbar som informatiker och har ett helt digitalt arbete. Sitter i många skype/teams/zoom-möten och jag tycker det fungerar alldeles ypperligt. Jag åker in till kontoret en 0,5 dag/v - och det är mest för att vi behöver hålla koll på posten. Annars så jobbar jag heltid hemifrån. Har man en bärbar dator, ett headset och VPN-tunnel så kan man jobba vart som helst där det finns tillgång till Internet. Jag inte ens bredband, utan får nöja mig med ADSL och 8 mbit/s. Funkar fint.

/Lizzie
 
Jag jobbar som informatiker och har ett helt digitalt arbete. Sitter i många skype/teams/zoom-möten och jag tycker det fungerar alldeles ypperligt. Jag åker in till kontoret en 0,5 dag/v - och det är mest för att vi behöver hålla koll på posten. Annars så jobbar jag heltid hemifrån. Har man en bärbar dator, ett headset och VPN-tunnel så kan man jobba vart som helst där det finns tillgång till Internet. Jag inte ens bredband, utan får nöja mig med ADSL och 8 mbit/s. Funkar fint.

/Lizzie
Vad gör man som informatiker?
 
I mitt tidigare yrke ingick en stor del projektledning, med bra datorarbetsplats och bra uppkoppling gick det utmärkt att jobba hemma. Projektleda går ju att göra inom väldigt många områden.

Sedan tror jag att en mix av hemmajobb och arbetsplatsförlagd tid ofta är att föredra, inte minst utifrån sociala aspekter.
 
De senaste 3åren har jag jobbat hemifrån deltid med sälj och administration för grossistfirma. Har fungerat toppen men nu har jag bytt bana helt och studerar deltid och jobbar deltid i reception på gym. Gillar att det är båda delar bättre än bara hemma. Härligt att träffa andra människor än familj ibland:D
 
Jag jobbar på studieförbund som folkbildningsutvecklare och kan göra alla arbetsuppgifter och möten hemifrån. Har även målstyrd arbetstid, så jag jobbar när och var jag vill utefter vad verksamheten kräver.
 
Vad gör man som informatiker?

Jag jobbar med digital informationsöverföring och utredning kring detta. T ex överföring från patientjournal till kvalitetsregister. Just nu jobbar jag mycket med att se över processen regionalt när det gäller anslutningar till kvalitetsregister och förvaltningen hos oss i regionen. Tidigare var nog titeln systemerare eller något dyligt. Jag läste systemvetenskap för 20 år sedan, men nu heter samma ämne Informatik.

/Lizzie
 
Jag är utredare och jobbar mycket hemma, även om jobbet egentligen är ett "på plats"-jobb.
I princip allt jag gör går att göra hemifrån, så det har funkat väldigt bra, det är ju bara fysiska underskrifter på beslut osv som är tvunget att göras på plats, och hantering av post som ska fördelas och registreras.

Tror att det i vårt jobb kommer fortsätta vara en del hemarbete även om smitt-trycket minskar, utifrån att man sett att vårt jobb går att utföra bra även hemifrån.
 
Jag förstår dig helt och hållet. Pandemin gjorde att jag fick arbeta hemifrån en del, och jag älskar det. För mig tillgodoser inte jobbet mitt sociala behov, jag har många vänner som jag har nära kontakt med. Är socialsekreterare och det går ju inte att sköta hemifrån helt och hållet, så jag funderar över vad jag skulle kunna göra istället. Skulle precis starta en sådan här tråd själv, och har redan fått flera tankar genom din:)
 
Jag jobbar som Personalplanerare. Just nu, i och med pandemin, arbetar vi helt hemifrån om vi vill. Innan pandemin 2 hemma och 3 på jobbet.
Ibland kan vi behöva vara på kontoret, om vi behöver skicka post eller hjälpa våra medarbetare med något. Men största delen av vårt arbete går att göra hemma då vi pratar mycket i telefon och gör det mesta på datorn 😊
 
Spännande, jag har inte jobbat hemifrån under pandemin men hade gärna gjort det! Söker själv efter något där det kan gå att uppfylla 😊
 
Hur väl det fungerar att jobba hemifrån bero dels på arbetsuppgifter och dels på viken personlighet man har.

Jag är utpräglat extrovert. Skulle inte klara att jobba hemifrån eftersom jag tankar kreativitet, arbetslust och energi från andra människor. Jag är ett oerhört tråkigt sällskap åt mig själv. Jag förtvinar mentalt.

Jag har jobbat på arbetsplatser där jag varit enda personal. det har varit förfärligt. Jag får inget gjort.
 
Hur väl det fungerar att jobba hemifrån bero dels på arbetsuppgifter och dels på viken personlighet man har.

Jag är utpräglat extrovert. Skulle inte klara att jobba hemifrån eftersom jag tankar kreativitet, arbetslust och energi från andra människor. Jag är ett oerhört tråkigt sällskap åt mig själv. Jag förtvinar mentalt.

Jag har jobbat på arbetsplatser där jag varit enda personal. det har varit förfärligt. Jag får inget gjort.

Sen beror det också på hur ens liv är i övrigt och hur lång pendlingstid man har. En kollega har nästa 3 timmars pendlingstid per dag när hen jobbar på kontoret. Men små barn och hund så passar hemmajobb hen extremt bra i den fasen av livet hen är just nu då hen får så väldigt mycket mer fritid!
 
Sen beror det också på hur ens liv är i övrigt och hur lång pendlingstid man har. En kollega har nästa 3 timmars pendlingstid per dag när hen jobbar på kontoret. Men små barn och hund så passar hemmajobb hen extremt bra i den fasen av livet hen är just nu då hen får så väldigt mycket mer fritid!
+ på den!
För mig tar det ca 1 h till och från jobbet. Inte så långt egentligen men åker kollektivt. När jag jobbar hemifrån kan jag lämna barnen en kvart senare på morgonen och hinner hämta 45 minuter innan mannen egentligen ska hämta barnen. Så väldigt mycket tid som sparas där 👍🏼
 
Jag har ca 1½ timmes pendlingstid per dag (med bil) och det är oerhört hur mycket längre dagen blir när man sitter hemifrån.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 825
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp