Hemkommen från Krakow

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Rie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 500

Rie

Trådstartare
och besök i bla Auschwitz och Birkenau.
Först när man är på plats ser man verkligen hur stort det var.
Verkligheten klev in ens liv så att säga.

Trevlig stad f ö, Krakow.

Sv: Hemkommen från Krakow

Äh, det här skulle jag ju lägga i värdelöstvetandetråden.....

Har besökt ett mindre koncentrationsläger i Frankrike och det var hemskt där trots att dom bara förvarades där innan dom åkte mot döden.

Så oerhört fel alltihopa.

Min morfar var med och krigade i Finland och jag har hans medalj från andra världskriget här hemma men det är svårt att tro det har hänt ändå.

Jag vill också åka dit.

Vad kostade din resa? Hur länge var du borta? Ordnade du med allt själv eller fanns det någon färdigsydd resa dit som du tog?

Mm. Jag har varit i Prag och Theresienstadt - det var ju ändå det "fina" lägret som filmades och visade upp för omvärlden. Man blir väldigt påverkad av att se de långa listorna med namnen, jättehögar med skor, etc. Ingenting jag skulle göra igen. Men det är viktigt att exempelvis skolklasser åker tycker jag, särskilt nu med nynazismens återkomst och tramptrampandet av brunskjortor i halva Europa...

Jag tyckte Krakow var en motsättningarnas stad, får jag säga. Dels alla de där vackra husen inne i gamla stan - och så betongklumpar som jag antar står kvar efter kalla kriget utanför.

För mig blev det nog (kanske konstigt nog) mest verkligt när jag stod och läste på minnestavlorna som sitter utanför gaskamrarna. Just att inse att det fanns språk där som jag kunde läsa gjorde att jag insåg att tyskland kanske varit närmare än jag tidigare tänkt (och då har jag ändå släktingar som deltog i det).

Mm. Jag har varit i Prag och Theresienstadt - det var ju ändå det "fina" lägret som filmades och visade upp för omvärlden. Man blir väldigt påverkad av att se de långa listorna med namnen, jättehögar med skor, etc. Ingenting jag skulle göra igen. Men det är viktigt att exempelvis skolklasser åker tycker jag, särskilt nu med nynazismens återkomst och tramptrampandet av brunskjortor i halva Europa...

Vi var i Prag på skolresa i 9an och besökte Theresienstadt. Man blev betagen, verkligen.

Skulle vilja åka till Auschwitz också. Kanske kan få med mig min man någon gång.

Dit har vi också tänkt att åka. Verkligen en bit av historien som inte får glömmas.

Några tips på hotell?

Kan tänka mig att det känns. Jag ska se ett koncentrationsläger, någon dag. Än så länge håller jag på att gå igenom delar av "andra sidan", har gjort Kommunistmuseet i Prag och Krigsmuseet i Ho Chi Minh (om Vietnamkriget) vilka båda var fruktansvärt berörande. Blir dessutom Dödens fält i Kambodja om några veckor. Det är skrämmande vad människor kan göra mot varandra...

Vi for fredag och kom hem måndag.
Fredag em "gjorde vi stan" litegrann. Kollade judekvarteren, juvelerna på slottet och Dragons Den.
Lördag blev det saltgruvorna och gallerian mm och söndag Auschwitz/Birkenau.
Måndag hemresa.

Min sambo fick en förfärlig klump i magen när han gick in i gaskammaren. Han upplevde hela besöket på A&B som mycket jobbigt.
Det går verkligen inte att föreställa sig hur/om man ska reagera.

Trots att man har sett bilder på lägren var det ändå större än jag hade förställt mig.
Det var åtminstone 250 judiska ungdomar i Birkenau samtidigt som vi var där.
Många av dessa hade det väldigt jobbigt.

Matmissbrukaren; min farfar körde i Petsamotrafiken. Jag har en del saker kvar från detta och det känns också overkligt.

Jag upplevde Krakow som en trevlig stad och skulle gärna komma tillbaka sommartid. Jag hade för lite kläder på/med mig i fredags så jag frös i 5 timmar. (Ingenting man gnäller om när man sedan ska till A&B...)

Vi bodde på Wyspiański, i utkanten av gamla stan, 5 min från torget, 10 min till shoppingcentret.
Buss till både saltgruvan och A&B startade därifrån så det var enkelt att ta sig dit.
Det var också enkelt att knalla ner till torget med alla matställen.
(..och alla de som försökte locka in en på restauranger och till bussresor hit och dit, suck....de fanns överallt)
Hästarna som drog turistvagnarna var alla välskötta och i bra kondition såvitt jag kunde se.
Dock hade de mystiska (trä?)klossar under skorna....för dämpning av ljud och stötar?

Vi var i Prag på skolresa i 9an och besökte Theresienstadt. Man blev betagen, verkligen.

Skulle vilja åka till Auschwitz också. Kanske kan få med mig min man någon gång.

Var också där på skolresa - i gymnasiet.

Jag skulle inte åka till något av de andra lägren frivilligt för att besöka, tyckte det var en väldigt obehaglig upplevelse.

Men jag tycker det är jätteviktigt att folk fortsätter åka dit och minns vad som hände. Både vuxna och ungdomar. Särskilt då skolklasser tror jag.

Vi var i Polen på en resa i andra världskrigets spår arrangerad av Stena Line och besökte då Stuttenhof vilket var väldigt jobbigt känslomässigt men borde vara en resa alla gör under skolåren då det blåser en högervind genom europa

*kl*

Jag brottas lite med att vilja se det, och att inte vilja se det. Att vilja se det känns inte rätt egentligen, det var nog otroligt hemskt där, ska lilla jag då åka och titta runt och "turista"? Det känns fel på något sätt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
364
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: grodan21
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 439
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V