Hemlig ekonomi i kollektiv?

J

JN84

Som jag förstår det ägs vårt stall av kommunen och tydligen var det tidigare någon gammal gubbe som ansvarade för det. När han sen avgick överlät han ansvaret till två personer i stallet och lät dem skapa en förening, en "intresseförening", dit vi betalar vår stallhyra varje månad. Dessa två är därmed ansvariga för hela stallet och för ekonomin, trots att det fortfarande ägs av kommunen och är ett kollektiv.

Det är mycket tjafs om pengar (så klart) och vi har aldrig fått se några papper på inkomster och utgifter. Så frågan lyder:
Har vi i stallet någon rätt att få insyn i ekonomin?

Dom ansvariga skulle aldrig gå med på att visa den (rädda för att visa nåt? :angel: ) så vi måste ha något att komma med "på riktigt". Inte bara tjat om att få se. Kan vi gå till kommunen? Eller har vi någon hjälp av offentlighetsprincipen? Skattemyndigheten?

Eller måste vi fortsätta och betala höga hyror för ett fallfärdigt stall där det inte finns pengar till att rusta upp nånting?

Sv: Hemlig ekonomi i kollektiv?

Som jag förstår det ägs vårt stall av kommunen och tydligen var det tidigare någon gammal gubbe som ansvarade för det. När han sen avgick överlät han ansvaret till två personer i stallet och lät dem skapa en förening, en "intresseförening", dit vi betalar vår stallhyra varje månad. Dessa två är därmed ansvariga för hela stallet och för ekonomin, trots att det fortfarande ägs av kommunen och är ett kollektiv.

Det är mycket tjafs om pengar (så klart) och vi har aldrig fått se några papper på inkomster och utgifter. Så frågan lyder:

Dom ansvariga skulle aldrig gå med på att visa den (rädda för att visa nåt? :angel: ) så vi måste ha något att komma med "på riktigt". Inte bara tjat om att få se. Kan vi gå till kommunen? Eller har vi någon hjälp av offentlighetsprincipen? Skattemyndigheten?

Eller måste vi fortsätta och betala höga hyror för ett fallfärdigt stall där det inte finns pengar till att rusta upp nånting?

Om det är en riktig förening så har den skyldighet att upprätta stadgar, välja en styrelse inkl kassör, sköta sin ekonomi med bokföring mm, få sitt bokslut granskad av revisorer och redovisa hela ekonomin inkl revisorernas berättelse vid årsmötet. Ni som är med i stallet är väl medlemmar i föreningen eller? Jag får inte riktigt klart för mig vad du menar med att det är en förening och ett "kollektiv".

Om det hela sker på kommunens uppdrag och det inte går att prata med dom som kallar sig för "föreningen" så skulle jag gå till kommunen och beskriva problemet. Kommunen har inget intresse av att vara inblandad i en verksamhet där ekonomin inte redovisas ordentligt.

Kan det vara att dom redovisar direkt till kommunen? Isf har kommunen papperena och då måste dom vara offentliga, allt är offentligt som inte är sekretessbelagd.

Som sagt så får jag inte riktigt klart för mig hur det är upplagd hos dig, det kanske inte du har heller?

Om det är ett kollektiv så anser jag att alla skall få insyn i ekonomin. Antagligen skall det vara någon form av ekonomisk förening/ideell förening där alla i stallet är medlemmar, med stadgar och ekonomisk redovisning. Då har kommunen hyresavtal med föreningen.

Det kan också vara så att kommunen hyr ut till dessa två personer som privatpersoner - då är det inget kollektiv enligt min uppfattning. Då hyr de stallet, och hyr i sin tur ut boxarna. Sen kan ett villkor för att stå i stallet vara att man hjälper till och köper foder själv, men eftersom det inte är en förening som hyr av kommunen så tycker inte jag att det kan vara ett kollektiv. Då blir det svårare för de som hyr boxar i stallet att få insyn i ekonomin.

Oavsett vilket fall det är så har nog inte kommunen något att säga till om ang ekonomin - de vill bara ha in sina hyrespengar. Är det en ideell förening som får bidrag från kommunen så blir det ett annat läge - då vill nog kommunen ha insyn i ekonomin.

Vem har skrivit under hyresavtalet för boxen - det borde ju ge en hint om hur det är?

Själv står jag i ett privatägt stall där vi hjälper till med in/utsläpp men det är inget kollektiv för det. Jag har ingen som helst koll på ekonomin för stallet och tycker inte heller att jag kan kräva det. Det drivs ju som ett företag och så länge jag accepterar stallhyran så är ju allt ok. Tycker jag att det blir dyrt så får jag flytta.

I ett kollektiv ska alla ha insyn i ekonomi osv.Annars förlorar man ju själva poängen i att heta kollektiv.

Jag tror inte att vi är medlemmar i föreningen utan att det bara är dom där två. Så jag antar att vi hyr platserna av dem. Fast jag funderar över om kommunen egentligen vet att det fungerar så. Så vi är väl inget kollektiv, även om alla hjälper till med allting och har ansvar över områden. Det enda vi inte vet nånting om är just ekonomin..

Men när vi "pratar pengar" så är det alltid fråga om hur mycket pengar VI i stallet har att använda till själva stallet. Och vi har dragit in pengar genom aktivitetsdagar och (korkat nog) lämnat dem till de ansvariga och därmed har de gått upp i rök.

Men även om vi nu betalar in pengar till deras tvåpersonsförening så borde väl den föreningen inte få gå plus, då måste de väl skatta för det? En låg hyra på hela stallet, alldeles för höga höpriser och relativt hög boxhyra säger mig att det nog finns en hel del pengar som används till annat. Det är sagt att det måste stå sex hästar i stallet för att det ska gå runt, nu är vi ELVA hästar så då borde vi ju gå plus. Men ändå finns det inga pengar till att laga allt trasigt.

Jag skulle kontakta kommunen om jag vore du. Om kommunen äger stället så har dessa två personer någon sorts uppdrag, och kommunen måste se till att det sköts på ett bra sätt.

Det låter i mina öron som om dessa 2 sköter det på entreprenad åt kommunen på något sätt, men då måste dom ju kunna redovisa för kommunen hur det går.

Tycker inte det låter acceptabelt att ni drar in pengar gm t ex aktivitetsdagar och dom bara försvinner och ni får aldrig höra något mer.

Varför skulle det vara på entreprenad av kommunen?

Kommunen äger stallet och hyr ut det till två privatpersoner - varför skall kommunen lägga sig i hur stallet sköts och ekonomin fungerar? Det är ju inte kommunen som bedriver verksamhet vad jag förstår.

Kommunen är bara intresserad av att få in sina hyrespengar - det kan i och för sig stå i hyresavtalet vilken verksamhet som skall bedrivas i stallet men så länge verksamheten inte får bidrag från kommunen så tror jag inte att kommunen bryr sig så mycket om hur det fungerar.

Däremot så bryr sig säkert skattemyndigheten.

Till TS:

Om det är som du säger att det borde gå med vinst då skall de personer som tar hand om vinsten skatta för densamma.

De skall redovisa intäkterna (era stallhyror samt era aktiviteter), dra av kostnaderna (hyra, hö, strö, rep&uh mm) och skatta för ev vinst, annars är det svarta pengar.

Varför skulle det vara på entreprenad av kommunen?

Kommunen äger stallet och hyr ut det till två privatpersoner - varför skall kommunen lägga sig i hur stallet sköts och ekonomin fungerar? Det är ju inte kommunen som bedriver verksamhet vad jag förstår.

Kommunen är bara intresserad av att få in sina hyrespengar - det kan i och för sig stå i hyresavtalet vilken verksamhet som skall bedrivas i stallet men så länge verksamheten inte får bidrag från kommunen så tror jag inte att kommunen bryr sig så mycket om hur det fungerar.

Det är möjligt att det inte är på entreprenad, jag gissar för att TS är otydlig om hur det förhåller sig. MEN även om det är så enkelt att kommunen hyr anläggningen till dessa 2 som i sin tur hyr ut så finns det siffror någonstans om hur mycket kommunen får i hyra och det går att jämföra med hur mycket hyresgästerna betalar in.

Men jag tycker från vad TS skriver att det låter mer komplicerat än så med en påstådd förening som sköter det.

Som sagt det hela är hemskt oklart men eftersom kommunen tydligen äger stället och dom inte får något svar av "de två" så skulle jag gå till kommunen och få reda på hur det förhåller sig.

Du måste ju först ta reda på vem du hyr av!!
När du hyr bör du ju ha uppstallningsavtal alternativt få kvitto på betald avgift, där bör det stå. Om det nu är så att du inte har det så betalar ju du svart och ditt ansvar är ju också i gungning då.

Det kan ju även vara så att det drivs via stiftelse och då är det väldigt svårt att få ekonomisk insyn.

MEN du måste ju veta vem du ger pengarna till??!! annars kan du ge dom till mig....:rofl:

Kanske uppbär föreningen kommunalt föreningsbidrag också....
som dom 2 medlemmarna höstar in....
Det låter lurt det där.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 391
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste... 2
Svar
20
· Visningar
3 388
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 119
Ekonomi & Juridik Har haft en person med 2 hästar hos mig nov-dec. Då jag redan från början fick höra att stora skatteskulder skulle betalas i början av...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka