Hemma när man tvättar?

Silver Girl

Trådstartare
Detta kanske är en dum fråga men... är ni hemma när ni har tvättmaskinen igång?

Jag har sedan jag flyttade hemifrån bott i lägenheter med tvättstuga och ju då låtit maskinen sköta sig själv och gått tillbaka till min lägenhet medan den är igång. Nu har jag äntligen en lägenhet med plats för egen tvättmaskin och blir då plötsligt lite nojig och funderar över om det kan hända något om jag inte är där. Om jag kommer hem till vatten i hela badrummet, eller att den har börjat brinna...
Då en tvätt tar ca två timmar skulle det ju vara skönt att kunna använda den tiden till att handla, gå en promenad m m ibland. Hur gör ni andra? Är jag fånig?
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag är alltid hemma och vaken när jag tvättar, kanske är jag nojig, men vill inte ta risken att det skulle börja brinna:crazy:
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag är nästan aldrig hemma när tvättmaskinen går, har aldrig tänkt tanken på vare sig brand eller översvämning.


/B
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Sist jag hade tvättmaskin lägenheten brukade jag sätta den på fördröjd start och tvätta på natten. Men det var mest för jag inte var hemma så mycket. Innan har jag kört när jag inte var hemma, jag vill inte sitta hemma och passa en tvättmaskin.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag brukar inte tänka på att vara hemma speciellt då jag tvättar utan kan ta promenad/handla eller vad jag nu vill göra medan tvättmaskinen går. Visst kan ju olyckan vara framme men inget jag tänkt på i alla fall då det aldrig hittils hänt något med tvättmaskinen även fast man varit hemma :)
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag är nästan aldrig hemma när tvättmaskinen går, har aldrig tänkt tanken på vare sig brand eller översvämning.


/B

Jag hade inte heller tänkt så mycket på det innan, men en av mina föräldrars bekanta hade en tvättmaskin som häromåret började ryka. Hann inte börja brinna för de var hemma och stängde av den, men i alla fall. Det var ju dock en gammal maskin och min är helt ny.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag sätter min tilltro till jordfelsbrytaren och slår ofta igång tvättmaskinen innan jag går ut. Skulle den översvämmas så står den bredvid en golvbrunn så det vore inte heller hela världen.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag lägger ofta in en tvätt på lunchen och lämnar den på när jag är på jobbet. Tänker som så att det är väl bra OM det börjar brinna så är det väl bra om huset är tomt på människor. Maskinen står i tvättstuga, alltså våtutrymme med golvbrunn så det skulle inte vara en katastrof om den sprang läck. Därimot så stänger jag av kranarna till tvätt och diskmasin när vi reser bort.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag ficken gång frågan, fast om diskmaskinen, av en manlig bekant och jag stod som en fågelholk...

Jag har aldrig tänkt att jag skulle behöva vara hemma när maskinerna går.

Nu har jag tvättmaskinen i ett annat hus och rummet är gipsat så brand är inte så troligt. Det finns två golvbrunnar i rummet så översvämning är inte heller någon risk. Det enda skulle väl vara om den läckte så illa att den tömde brunnen.....
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Detta kanske är en dum fråga men... är ni hemma när ni har tvättmaskinen igång?

Jag har sedan jag flyttade hemifrån bott i lägenheter med tvättstuga och ju då låtit maskinen sköta sig själv och gått tillbaka till min lägenhet medan den är igång. Nu har jag äntligen en lägenhet med plats för egen tvättmaskin och blir då plötsligt lite nojig och funderar över om det kan hända något om jag inte är där. Om jag kommer hem till vatten i hela badrummet, eller att den har börjat brinna...
Då en tvätt tar ca två timmar skulle det ju vara skönt att kunna använda den tiden till att handla, gå en promenad m m ibland. Hur gör ni andra? Är jag fånig?

Jag är ALLTID hemma när tvättmaskin eller diskmaskinen är igång. För 18 år sedan brann nämligen min tvättmaskin och utan brandsläckaren som vi hade hemma, så hade det gått åt helvete. Och vid en brandskyddsutbildning jag gick för ett tag sedan fick vi reda på att just diskmaskiner och tvättmaskiner är efter TV:n de som som startar flest bränder.

/Lizzie
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Kl.

Förr var jag typ aldrig hemma medan jag tvättade. Jättepraktiskt att gå ut med hunden eller handla medan tvätten skötte sig själv. Nu är jag inte av den åsikten längre..

En av mina vänners tvättmaskin började brinna och hela förloppet utvecklades snabbt! Maskinen var bara ett år gammal och som tur var så var familjen i huset hemma när det hände. De såg lite rök komma ur tvättmaskinen och ringde för säkerhets skull brandkåren. Brandkåren var på plats inom några minuter (nära till huset) och då var det öppen låga och en väldig rökutveckling som gjorde att stora delar av våningen där maskinen fanns behövde renoveras. Jätteobehagligt enligt mig!!:crazy: Förr knde jag också knäppa igång maskinen och gå och lägga mig but no more;)
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Ang diskmaskin. Fick översvämning när vi bodde i lägenhet och märkte inte att det spruta vatten över hela rummet ända till vardagsrummet! Grannen ringde på. Det droppar! Vava va säger du? Ojdå! Var rätt så sent men så mkt som det lät från röret fattar jag inte att ingen vaknade. Hon var runt tre på morgonen en söndag. Så tur att grannen iaf märkte!

Är numer alltid hemma när maskinerna är igång. Undantaget stallet men efter ridturen plockar jag ur.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag har aldrig brytt mig innan men efter att ha läst den här tråden kommer jag ju tänka efter :eek:
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag har aldrig brytt mig innan men efter att ha läst den här tråden kommer jag ju tänka efter :eek:

Jag har min tvättmaskin i källaren och har tvättat så här i 9 år utan några som helst missöden. Men visst tänker man på det när man nu läser det.

Jag brukar sällan vara hemma och har ingen som helst koll på maskinen. Den står i gång...alltid mer eller mindre. Vattnet är alltid igång också.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag skulle definitivt inte sätta på tvättmaskinen och sen gå och lägga mig. Håller mig hemma när jag har maskin på även dagtid.

http://www.dinsakerhet.se/Nyhetslista/Hushallsmaskiner-kan-orsaka-brander/

Fakta om hushållsmaskiner och bränder

Spisen är den hushållsmaskin som startar flest bränder i våra hem - oftast för att vi glömt bort att vi har något på en het platta.
Även våra vanligaste hushållsmaskiner som tvätt- och diskmaskiner orsakar drygt 220 bränder varje år. Räddningstjänsterna ryckte under åren 1996-2010 ut på närmare 95 000 bränder i bostäder.

Så här många brandutryckningar orsakades av hushållsmaskiner under den perioden.


Spis 14 384
Tvättmaskiner 1 445
Torktumlare 1 075
Diskmaskin 561
Torkskåp 174
 
Sv: Hemma när man tvättar?

jagsvarvad brukar tvätta när jag är hemma, men det är mest för att kunna ta hand om tvätten direkt. Brandrisken finns dock med i bakhuvudet.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Kylskåp är inte med ser jag. Jag har en kompis vars bror är brandman. Han tvingar henne varje år att dra fram kylskåpet för att dammsuga bakom. Värsta brandfällan enligt honom.
Men bara jag i min bekantskapskrets tre brandtillbud som tvättmaskin startat. Tvättar när jag ör hemma,men har tvättmaskinen i källaren. Har dock installerat en brandvarnare som kommunicerar med den uppe i huset.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Tvättmaskinerna och tumlare står i tvättstugan i källaren där jag bor nu. Dom passar jag inte.

Diskmaskinen i köket sätts inte på obevakat, kan hända nån gång att det blir sent på kvällen om den då blivit fylld ordentligt. Jag brukar fixa det allra sista i köket innan jag lägger mig, så skönt att komma upp till rent kök med rena ytor. Allra oftast får den gå när jag är hemma och vaken.

Spisen e lurig, knapparna är väldigt lätta att sätta på, så om katten hoppar upp där kan hon sätta på spisen, vilket hänt en gång. Därför tar jag bort knapparna efter varje gång jag använt den. likadant med kaffebryggaren. Antingen fyller jag den med vatten eller så drar jag ur kontakten om jag går hemifrån. Lätt knapp om katten kommer emot så kan den startas.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 830
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 550
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp