Hemma när man tvättar?

Sv: Hemma när man tvättar?

Jag skulle aldrig lämna tvättmaskinen igång när jag inte är där! Vattenläcka, brand - det är trots allt inte så ovanligt. Här har vi haft strulet att avloppslangen lossnat, så allt vatten pumpades ut i rummet. Inte så roligt.

Jag lämnar inte diskmaskinen heller.

För kaffemaskinen kan man ju sätta en timer som går 30 el. 60 minuter efter att man slagit på den. Den tycker jag är bra.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Ja pga brand eller översvämning. Jag är glad att jag var hemma när min torktumlare började ryka.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Kl
Jag tvättar oftast på nätterna men jag har tur som har tvättmaskinen långt från sovrummet så det hörs knappt
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag hade inte heller tänkt så mycket på det innan, men en av mina föräldrars bekanta hade en tvättmaskin som häromåret började ryka. Hann inte börja brinna för de var hemma och stängde av den, men i alla fall. Det var ju dock en gammal maskin och min är helt ny.

Personligen skulle jag tänka tvärt om. En helt ny maskin har nog större sannolikhet att gå sönder (med ev. brand som följd) än en gammal som fungerat länge. Tänk på måndagsexemplar.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag sätter min tilltro till jordfelsbrytaren och slår ofta igång tvättmaskinen innan jag går ut. Skulle den översvämmas så står den bredvid en golvbrunn så det vore inte heller hela världen.

Samma här, har en helt ny maskin dessutom. Jag har aldrig ens tänkt tanken att det skulle kunna börja brinna...?
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Sist jag hade tvättmaskin lägenheten brukade jag sätta den på fördröjd start och tvätta på natten. Men det var mest för jag inte var hemma så mycket. Innan har jag kört när jag inte var hemma, jag vill inte sitta hemma och passa en tvättmaskin.

Stackars grannar! Vet du hur mycket en tvättmaskin låter på natten? :eek:
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Lämnar aldrig tvätt maskinen "själv"... utom ytterst korta stunder förstås.
Tvättar gör jag när jag är ledig och hemma. Drar igång en maskin, diskar och städar under tiden så det känns ju inte som jag "bevakar" eller sitter sysslolös och väntar på den.

Har ingen diskmaskin så det är ett obefinligt problem. Ingen torktumlare utan hängtorkar all tvätt. Hos mig är det perkulatorn som är den största risken. Den står oftast på i princip hela dagarna och det händer att jag glömmer bort att slå av den när jag går ut...
 
Sv: Hemma när man tvättar?

*KL*

Är hemma när tvättmaskinen är igång. Främst är det för vattenläckage-risken, då vi inte har någon golvbrunn där tvättmaskinen står, men även för brandrisken. Sitter inte nödvändigtvis på insidan, kan nog vara ute på gården, och någon gång har jag lämnat den för en kort stund, men aldrig för någon timme. Har bara någon enstaka gång känt att jag "passat" maskinen, och det är när man ska åka bort och den verkar centrifugera i en evighet :) annars är jag van, har alltid gjort såhär, så jag sätter bara igång maskinen när jag vet att jag ska vara hemma. (har dessutom ett väldigt snabbt snabbprogram, så det är ju bra :))
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Stackars grannar! Vet du hur mycket en tvättmaskin låter på natten? :eek:

Eftersom den stod vägg i vägg med mitt sovrum vet jag att den var jättetyst. Helt nybyggd lägenhet med fantastisk ljudisolering och helt ny supertyst tvättmaskin. Man hörde aldrig ett pip från någon av grannarna. En gång märkte jag att grannen vägg i vägg hade värsta festen när jag kommit ut på gatan. I min lägenhet hördes de inte alls.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Alltid hemma och vaken ifall maskinerna körs, vilka det än är.
Stänger alltid av både ström och vatten till disk/tvätt-maskiner samt drar ur sladden till samtliga strömapparater när dom knäpps av..

Många har skrattat åt oss ;) men jag är grundligt informerad av familjemedlem som jobbar inom räddningstjänsten, och nu är det en sådan vana så jag tänker inte på det.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Fakta om hushållsmaskiner och bränder

Spisen är den hushållsmaskin som startar flest bränder i våra hem - oftast för att vi glömt bort att vi har något på en het platta.
Även våra vanligaste hushållsmaskiner som tvätt- och diskmaskiner orsakar drygt 220 bränder varje år. Räddningstjänsterna ryckte under åren 1996-2010 ut på närmare 95 000 bränder i bostäder.

Så här många brandutryckningar orsakades av hushållsmaskiner under den perioden.


Spis 14 384
Tvättmaskiner 1 445
Torktumlare 1 075
Diskmaskin 561
Torkskåp 174

så på 14 (FJORTON) år så va de 1445 olyckor med tvättmaskiner...
103 st / år , ca 9 i månaden på 9 miljoner människor med alla tvättar som sker...

Nä nu är jag förvisso till 90% hemma när det tvättas i tvättmaskin/diskmaskin, men att jag skulle va rädd för att lämna dom obevakade ? Nope inte för en sekund...
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Disk och tvätt går även om vi inte är hemma, dock bara om vi kommer hem inom x antal timmar.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Jag har aldrig tänkt tanken att jag borde passa på maskinen. Tvättar lite när som. Ibland är jag hemma, ibland inte.
Samma med diskmaskin.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

så på 14 (FJORTON) år så va de 1445 olyckor med tvättmaskiner...
103 st / år , ca 9 i månaden på 9 miljoner människor med alla tvättar som sker...

Nä nu är jag förvisso till 90% hemma när det tvättas i tvättmaskin/diskmaskin, men att jag skulle va rädd för att lämna dom obevakade ? Nope inte för en sekund...

9 miljoner människor tvättar väl inte:cry:
 
Sv: Hemma när man tvättar?

9 miljoner människor tvättar väl inte:cry:

Bebisarna är ju lite slöa när det gäller att hjälpa till med tvätten, men nio miljoner människor - bebisarna inte minst! - genererar smutstvätt i Sverige hela tiden och det betyder att rätt många tvättmaskiner snurrar varje dag.

Mot det låter inte den där brandriskstatistiken särskilt oroande för mig heller.

I vår tvättstuga är det heller inget krav på att man ska vakta så att maskinen inte börjar brinna, trots att det är så förmånligt att jag tvättar fyra maskiner samtidigt om jag vill, vilket ju innebär att brandrisken just då är fyrdubblad jämfört med om jag tvättade en liten hemmatvättmaskin i taget.

Det brinner väl inte så himla bra i helkaklade tvättstugor heller, antar jag.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Vi får inte för hyresvärden lämna lägenheten utan uppsikt när vi tvättar eller kör diskmaskin. Allt för att minimera ev. vattenskada.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Alltid hemma och vaken ifall maskinerna körs, vilka det än är.
Stänger alltid av både ström och vatten till disk/tvätt-maskiner samt drar ur sladden till samtliga strömapparater när dom knäpps av..

Många har skrattat åt oss ;) men jag är grundligt informerad av familjemedlem som jobbar inom räddningstjänsten, och nu är det en sådan vana så jag tänker inte på det.
Så gör jag också, folk tycker att jag är underlig :D
Brandrisken minskas ju betydligt och dessutom så kostar det el att ha alla apparater på stand-by, men det är främst brandrisken som är min motivation.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

*kl*

Är oftast inte hemma när maskinerna går, av tidsekonomiska skäl. Har inte alls bekymrat mig för brandrisk eller läckage.
 
Sv: Hemma när man tvättar?

Det kan väl inte vara en skälig punkt i ett hyresavtal?

Och varför kan det inte vara det?

Det är väl fortfarande upp till den som ansvarar för huset och dess säkerhet o sätta vilka krav den vill? Take it..or leave it..typ.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 895
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 271
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 660
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp