Bukefalos 28 år!

Hemmagjort färskfoder??

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har nu fixat så jag skulle kunna ge min hund 50% torrfoder och 50% färskfoder. Men jag vill helst att det ska bli billigare också, och att det ENBART ska vara kött, alltså inga tillsatser eller så utan så "äkta" som möjligt. Hon äter i nuläget Acana Wild Prarie eller Grassland. Hon blir lätt dålig i magen, så helst så "milda" saker som möjligt.
Nu undrar jag vad man skulle kunna ha i färskfodret (vill helst göra det själv så jag vet exakt vad som finns i, känner några slaktare som jag kan köpa "ingredienser av"). Så allt som finns i kor och grisar kan jag i stortsett skaffa (revben kanske jag inte lägger jättemycket pengar på haha!)
Hon är van vid att få märgben, ungnöts och grislever, bitar av grissvans (kokade, köpta färska) och lite sådant man kan enkelt köpa på Maxi.
Men i maten hade jag tänkt mig kanske inälver eller sådant? Eller är det bra?
Så jag frågar helt enkelt efter så bra men milda, saker som möjligt. Helst sådant som inte säljs så mycket i affär, då det blir billigast.
Jag vill helst inte ge så mycket rått då hon lätt får mask osv, så det ska helst kokas!
Och ungefär hur mycket av detta färskfodret ska hon då äta? Om hon äter vanligtvis 8dl Acana, så tänkte jag gå ner till 4dl. Så ungefär vad innehåller 4dl Acana i köttmängd? haha :) Eller ska jag testa mig fram? Har tänkt vänja henne under ca 1-2 månaders tid vid färskfoder innan hon går på det 50/50 eftersom hon lätt blir dålig i magen!
 
Det finns grönsaker i BARF, försöker undvika sådant över huvudtaget :) Därav, göra min egen :)
Vet att det är lite "dubbelmoral" när jag har Acana som innehåller allt möjligt i växtriket. Men jag försöker i alla fall minska det så mycket som möjligt. Och Acana är det enda fodret hon hållt vikten på ca 30-31 kg i mer än en månad.. Så jag vill inte släppa den helt, då det finns andra konstigheter i andra spannmålsfria foder x)
 
Precis, då är det BARF. Det är en hel vetenskap, men du lär hitta ganska mycket om du googlar. Viktigt att komplettera med rätt saker och tänka till när man fodrar BARF. Färskfoder är ju helfoder, därav att det innehåller även andra grejer.
 
Jag tänker att jag vill enbart tillsätta kött, då hon redan går på Acana och där får hon en stor del av grönsaker och andra saker från växtriket. I Acana är det väll 40% kött om jag förstått det rätt? Borde det då inte räcka om man tillsätter bra kött? Hon ska egentligen äta 3dl Acana, men går på 4dl för att hon annars verkar jättehungrig (tigger med, står vid matskålen och gnyr osv). Så jag tycker att hon borde klara sig på 2dl Acana och sen mer kött tillsatt. Det är ju inte enbart färskfoder hon kommer gå på.
 
@Hundbloggerskan du får nog läsa en massa om BARF innan du börjar, för det är verkligen en djungel. Sen måste du förstå t.ex. varför det behövs fibrer (grönsaker), och vad som händer om man matar på med enbart kött och inga fibrer. Aj.
 
Jag har inte läst så mycket om BARF då jag inte varit direkt intresserad av att börja med det. Jag förstår inte heller varför hon inte skulle få några fibrer, det får hon från Acanan, det är inte en jättestor mängd kött i Acana och det blir bara lite mindre fibrer än vad hon är van vid om jag tar 50/50 :) Så det är klart hon får fibrerna hon behöver.
 
Du får nog läsa på, helt enkelt. Jag hade nog tänkt att det blir svårt att blanda barf och torrfoder. Färskfoder och torrfoder funkar lättare. Jag är t.ex. urusel på att räkna ut vad min ska ha så jag kör färskfoder.

Vad är det i t.ex. Musch mixarna som du inte vill att hon ska få i sig?
 
Jo, har tänkt lite på det också. BARF ser väll ut som färskfoder? Hade annars tänkt typ blanda det med torrfodret. Så därför vill jag hellre ha mat jag själv gjort så jag kan blanda ihop det och typ göra en liten "röra" med det.
Jag har somsagt inte läst på så mycket om just BARF, men grönsaker över huvudtaget, tycker jag det finns för mycket av i Acana. Därav vill jag öka köttintaget och inte ersätta med andra grönsaker... Jag vill inte heller "testa" BARF först och sen gå över till något annat då hon är väldigt känslig när det gäller foder. Så jag vill vara säker på att det är helt rätt när jag bytar på henne, det kan ju ändå bli fel. Men att börja med ett foder som jag inte är helt säker på vill jag inte göra.
 
Hade tänkt mig typ inälvor, hjärta, lever, lunga, tunga och sådant kanske? Ibland hela benkotor osv. Jag vet ju att man ska räkna in även alla "tuggben" i maten, så då kan hon ju likabra få ett riktigt köttben till kvällsmat/frukost? :) Blir nog kvällsmat då det lär ta ett tag för henne att gnaga på det.
 
Felet i ditt tänk är att du resonerar kött som kött. Det är en väldig skillnad på t.ex. lever från gris och lammbog. Det är skillnad i protein, fibrer, vitaminer osv. Färskfoder har en jämn nivå på sånt eftersom det är en blandning av olika bitar och den blandningen är alltid densamma. Förstår du hur jag menar? Om du ger lever en dag och bog nästa så gör du ett foderbyte, även om båda är färskt kött.

Och om du vill ge ben så är det inte bra att du koker bitarna. Dessutom koker du bort en massa näring och ändrar strukturen, fibrerna, så då får du tänka om ett varv till.

Som em-pirre skriver så får du läsa på ordentligt innan du börjar barfa. Speciellt med en hund som har känslig mage och är allergikänslig. Jag har vänner som barfar sina hundar och hundarna mår absolut skitbra, men de är duktiga. Jag skulle aldrig orka sätta mig in i det, jag lämnar det till fodertillverkare som kan sånt.
 
Jag barfar hundarna på deltid och ger aldrig grönsaker. Vet inte riktigt varför du fått för dig att det skulle ingå grönt i barf? Det kan göra det, men det behöver inte göra det :). Jag tycker inte det är så komplicerat att barfa på deltid för jag räknar ut mängderna per måltid istället för över en vecka. Eller några måltider ska jag kanske säga, för de får inte lever/njure varje gång. Men nästan :)
 
Jo, har tänkt lite på det också. BARF ser väll ut som färskfoder?

Så här ser BARF ut.
1385430_10152545100123666_2749901467438102532_n.jpg

10486666_10152545100643666_5610356081677303818_n.jpg


BARF betyder Biologically appropriate raw food, och ska INTE tillagas med uppvärmning av något slag. Det är väldigt noga att hålla balans mellan mängden kött, ben och inälvsmat. Det ska komma från olika djurarter, mina får från lamm, kyckling och nöt i första hand.

Jag tycker absolut inte att du ska ge dig på att BARFa utan att läsa på ordentligt. Bristsjukdomar är inte att leka med! Räkna heller inte med att det blir speciellt billigt om du inte har väldigt bra kontakter med slakterier.
 
Det finns grönsaker i BARF, försöker undvika sådant över huvudtaget :) Därav, göra min egen :)
Vet att det är lite "dubbelmoral" när jag har Acana som innehåller allt möjligt i växtriket. Men jag försöker i alla fall minska det så mycket som möjligt. Och Acana är det enda fodret hon hållt vikten på ca 30-31 kg i mer än en månad.. Så jag vill inte släppa den helt, då det finns andra konstigheter i andra spannmålsfria foder x)
Varför finns det grönsaker i barf? Jag och många med mig som barfar ger inte grönsaker. Visst ger många grönsaker, för att de upplever att hundarna mår bäst av det, men många hundar mår också bäst av att inte äta grönsaker och då ger man inte det till dem.

@Hundbloggerskan du får nog läsa en massa om BARF innan du börjar, för det är verkligen en djungel. Sen måste du förstå t.ex. varför det behövs fibrer (grönsaker), och vad som händer om man matar på med enbart kött och inga fibrer. Aj.
Du får gärna berätta för mig varför hundar inte kan äta enbart animalier. Jag har nämligen inte märkt av några som helst problem hos mina hundar trots att jag ytterst sällan ger några som helst vegetabilier till dem (det blir i princip bara när jag själv får över något från min matlagning, vilket är sällan då jag brukar spara mina egna eventuella matrester till egna matlådor).
 
Nu är jag helt lot, trodde ni menade BARF hundfodret? Det är ju en helt annan sak om ni menar det ni gör hemma. Hundfodret BARF står det klart och tydligt på hemsidan att det innehåller grönsaker.
Har hört att fläskkött absolut inte ska ges rått eftersom et kan ge en sorts rabies som har 100% dödsfall...
Hade även tänkt ha ungefär samma blandning hela tiden. Alltså att jag gör typ en stor gryta med saker, och sen gör likadan hela tiden. Och sen kanske någongång då och då lägga till ett köttben och då ge mindre fodergiva, ungefär som jag gör nu fast med lever osv. Att man gör det bara då och då, inte olika hela tiden.
Men ungefär vad kostar det då? Min hund äter i nuläget för ca 23kr om dagen.
 
Jag tänker att jag vill enbart tillsätta kött, då hon redan går på Acana och där får hon en stor del av grönsaker och andra saker från växtriket. I Acana är det väll 40% kött om jag förstått det rätt? Borde det då inte räcka om man tillsätter bra kött? Hon ska egentligen äta 3dl Acana, men går på 4dl för att hon annars verkar jättehungrig (tigger med, står vid matskålen och gnyr osv). Så jag tycker att hon borde klara sig på 2dl Acana och sen mer kött tillsatt. Det är ju inte enbart färskfoder hon kommer gå på.

Nej, det räcker inte. Vilket kött tänker du ge? Vilka proportioner mellan olika sorters kött? Vilken kalciumkälla ska du ge för att hon inte ska få kalicumbrist när du bara ökar mängden kött? Hur gör du med inälvorna?
Det är sådant du måste ha koll på, för din hunds skull. Har du inte koll på det så kommer din hund utan tvekan må mycket bättre av att äta ett färdigköpt hundfoder i någon form. Även det sämsta torrfoder är bättre än att ge enbart kött, kött och mer kött.
 
Du får gärna berätta för mig varför hundar inte kan äta enbart animalier. Jag har nämligen inte märkt av några som helst problem hos mina hundar trots att jag ytterst sällan ger några som helst vegetabilier till dem (det blir i princip bara när jag själv får över något från min matlagning, vilket är sällan då jag brukar spara mina egna eventuella matrester till egna matlådor).

Undrar också det :) Jag tycker att hundar borde ju vara byggda för att enbart äta kött och sådana saker? Inte grönsaker... Därav jag vill minska det intaget och öka köttintaget.
Kan erkänna att det är lite du som har gett inspirationen till att ens börja ge hunden råa (äckliga) saker haha :) Gav tidigare bara råa märgben då och då. Nu får hon betydligt mer och oftare :)
 
Nu är jag helt lot, trodde ni menade BARF hundfodret? Det är ju en helt annan sak om ni menar det ni gör hemma. Hundfodret BARF står det klart och tydligt på hemsidan att det innehåller grönsaker.
Har hört att fläskkött absolut inte ska ges rått eftersom et kan ge en sorts rabies som har 100% dödsfall...
Hade även tänkt ha ungefär samma blandning hela tiden. Alltså att jag gör typ en stor gryta med saker, och sen gör likadan hela tiden. Och sen kanske någongång då och då lägga till ett köttben och då ge mindre fodergiva, ungefär som jag gör nu fast med lever osv. Att man gör det bara då och då, inte olika hela tiden.
Men ungefär vad kostar det då? Min hund äter i nuläget för ca 23kr om dagen.

Barf är en förkortning för "bones and raw food" alternativt "biologiskt anpassad rå föda". Det är INTE en fodersort. De allra flesta som barfar köper hem animalier i olika form och blandar ihop det på ett sätt som passar deras hundar bra. Det är att barfa. Hur mycket det kostar per dag varierar. Räkna med att hunden äter 2-3% av sin kroppsvikt per dag om den enbart barfas eller äter färskfoder, sedan är det bara att räkna kilopriset på färskfodret eller barfingredienserna.
 
Nej, det räcker inte. Vilket kött tänker du ge? Vilka proportioner mellan olika sorters kött? Vilken kalciumkälla ska du ge för att hon inte ska få kalicumbrist när du bara ökar mängden kött? Hur gör du med inälvorna?
Det är sådant du måste ha koll på, för din hunds skull. Har du inte koll på det så kommer din hund utan tvekan må mycket bättre av att äta ett färdigköpt hundfoder i någon form. Även det sämsta torrfoder är bättre än att ge enbart kött, kött och mer kött.
Hade tänkt ge mest ko och gris eftersom det är det som är lättast att få tag på (och mer säkert att alltid ha tillgång till då somsagt, det ska vara samma blandning hela tiden). Och jag har inte stor koll på sådant, det var därför jag gjorde denna tråden.
 
Nu är jag helt lot, trodde ni menade BARF hundfodret? Det är ju en helt annan sak om ni menar det ni gör hemma. Hundfodret BARF står det klart och tydligt på hemsidan att det innehåller grönsaker.
Har hört att fläskkött absolut inte ska ges rått eftersom et kan ge en sorts rabies som har 100% dödsfall...
Hade även tänkt ha ungefär samma blandning hela tiden. Alltså att jag gör typ en stor gryta med saker, och sen gör likadan hela tiden. Och sen kanske någongång då och då lägga till ett köttben och då ge mindre fodergiva, ungefär som jag gör nu fast med lever osv. Att man gör det bara då och då, inte olika hela tiden.
Men ungefär vad kostar det då? Min hund äter i nuläget för ca 23kr om dagen.
Vi har inte rabies i Sverige, däremot trikiner.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 861
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
7 758
Senast: sooetnos
·
Hundhälsa Min hund hade en magkatarr (igen) för ca en månad sedan och har efter det gått på veterinärfodret Gastro Intestinal. Men det fodret kan...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 556
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Jag har tänkt lite på en sak, min hund äter just nu Acana (Grassland eller Wild Prairie då hon blir dålig i magen av de andra smakerna...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: sydlina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp