"Hemmet viktigare än priset.."

B

biferno

\"Hemmet viktigare än priset..\"

.. läser man ofta i saluannonser.
Hur ska detta tolkas?
Kan man tänka sig att nästan skänka bort hästen till ett gott långvarigt hem?
Kanske finns det någon här som annonserat med dessa rader, i så fall får ni gärna förklara hur ni resonerade!
 
Re: \"Hemmet viktigare än priset..\"

Jag tolkar det som om det tex är två intresserade och en kan tänka sig betala mer för hästen, men ägaren gillar den andra köparen så väljer man den.
Ev kan det också vara så att ägaren kan tänka gå ner lite i pris om man hittar rätt köpare.
 
Re: \"Hemmet viktigare än priset..\"

Då är ju frågan: om ägaren inte hittar rätt köpare säljer han då hästen till den som betalar det som står som begärt pris?

Elle låter han bli att sälja hästen såvida det inte känns helt toppen med köparen?
 
Re: \"Hemmet viktigare än priset..\"

Jadu, jag skulle nog säga att han inte sålde hästen utan väntade på rätt köpare.
Men jag tror det kan vara så att många som väl har hästen ute på annons vill ha den såld så fort som möjligt... Svårt!
 
Re: \"Hemmet viktigare än priset..\"

att den rätta känslan kan få en spekulant att pruta på priset. bara känslan att hästen kommer till ett hem som känns rätt och säljaren kan tänka sig tom dra ner en "större summa".

då menas det
 
Re: \"Hemmet viktigare än priset..\"

Det var med denna tanke jag fick köpa min häst för ca 20-30 000 kr mindre än han egentligen är värd, eller vad de skulle fått för honom om de sålt honom "öppet". Fast han var egentligen inte till salu...

Åter till frågan: För mig är rätt köpare en person som jag ser passar ihop med hästen och som har ungefär samma synsätt och värderingar ang hästskötsel som jag själv. En sådan person skulle jag kunna tänka mig att sänka priset rejält till om jag skulle sälja en häst. När hästen är ens bästa vän och man inte kan ha kvar den så är det, enligt mig, helt enkelt så: Hemmet är viktigare än pengarna!
 
Re: \"Hemmet viktigare än priset..\"

När jag sålde mitt sto så ville jag att hon skulle komma till någon som jag kunde lita på och som jag visste skulle ta hand om henne på bästa sätt. De som passade bäst, och sedemera fick köpa henne ,var inte de som betalade mest.
Prutade ca 1/3 på priset för hästens bästa men det var det värt och ändå hade jag bara henne i drygt ett halvår (vi passade inte riktigt ihop) Men hon var min första häst och jag kommer alltid att sakna henne, lärde mig mycket om hur det är att ha häst.
Jag skulle aldrig ha sålt henne till någon som jag inte känt förtroende för, då hade hon fått stanna tills rätt människa dykt upp.
 
Re: \"Hemmet viktigare än priset..\"

Som uppfödare anser jag att rätt person och rätt hem är viktigare än priset. Men dock innom rimliga gränser.

Har jag en häst till salu för låt oss säga 30 000:- och det är två som vill ha hästen, så får ju den med rätt hem och rätt person köpa min häst, går ner i pris kan jag göra men inte allt för mkt. Kan tänka mig en sänkning till kanske 18-20 000:- men inte mer.

För det finns ändå andra "rätt" köpare. Det är bara att vänta ut, om man har tid och råd samt plats till hästen.
 
Re: \"Hemmet viktigare än priset..\"

jag föder upp kallblodstravare o för mig är det viktigt (förutom att man sköter om hästen ordentligt) att hästen kommer till en seriöst satsande tränare så att mina unghästar får möjlighet att visa vad de går för. hade t.ex. ett sto med en intresserad köpare men jag valde istället att leasa ut henne till en seriös b-tränare som jag kände var mer ambitiös.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 251
Senast: Fazeem
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 332
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp