Hemsidenamn

Gabbi

Trådstartare
Får man ha samma hemsidenamn som ett utländskt företag redan har?
Dvs de har toppennamnet.com, jag skulle vilja ha toppennamnet.se (exempel)

Om .se adressen var viktig för dem borde de väl ha reggat den?

Sv: Hemsidenamn

Om domänen är ledig så är det ju bara att köpa den, inga problem.

Om du däremot vill skydda namnet (varumärkesregistrering hos prv) så kan det bli problem om de tex har ett eu-skyddat varumärke. Då räcker det med att deras namn liknar ditt, även om de är ett utländskt företag. Då måste du kontakta de företag som prv tycker har ett namn för lik det du ansökt om och få ett skriftligt intyg om att de godkänner namnet du vill ha.
Jag fick avslag på ett sådant fall, men det är ju upp till det bolaget.

Om jag inte vill skydda det då, det blir ändå bara en grej på hobbynivå, men det andra företaget har skyddat namnet, ändrar det något?

Har du kollat att namnet är ledigt? Ofta köper (större) företag upp samma och liknande namn i andra länder.

Du får ha samma domännamn som vad som helst egentligen. Men du får inte kalla ditt företag vad som helst inom samma brancher som någonting annat. Tex så får du kalla ditt byggföretag för McDonald's Bygg. Men du får inte kalla din korvmojje för McDonald's Korvmojje.

Om jag inte vill skydda det då, det blir ändå bara en grej på hobbynivå, men det andra företaget har skyddat namnet, ändrar det något?

jag tror att det beror pa om ni marknadsfor en liknande produkt/service. alltsa om folk kan missta vilket foretag de tar kontakt med.

tillagg: sa som ramona ocksa skrev :)

jag tror att det beror pa om ni marknadsfor en liknande produkt/service. alltsa om folk kan missta vilket foretag de tar kontakt med.

tillagg: sa som ramona ocksa skrev :)

Det är ju där haken är. Jag fick idén igår, valde hemsidenamn under natten, och när jag vaknade imorse insåg jag att .com versionen var tagen.

Så om produkterna/idén är lika, så får jag inte heta så?

Har du kollat att namnet är ledigt? Ofta köper (större) företag upp samma och liknande namn i andra länder.

Jag får en känsla av att det är ett mindre företag med ett helt annat namn, som lanserat den här hemsidan för att försöka nätbasera sig. Ursprungsföretaget heter inte så, men nättjänsten gör. Iallafall till adressen sett.

det ar svart att saga. det beror nog mycket pa hur stort det andra foretaget ar, var de ar baserade et c. det kan ju vara till din nackdel ocksa att heta samma om det ar liknande produkter - om det andra foretaget innehar .com adress kan manga komma att tro att det ar huvudsidan och ga dit istallet.

Så om produkterna/idén är lika, så får jag inte heta så?
Vad era hemsidor heter är en helt annan femma. Den får ni kalla vad som helst. Men företagsnamnet får inte vara likartat inom samma bransch.

Having said that, så måste de ju hitta dig och anmäla dig först ;)

Men jag håller med tjenixen, ta inte ett liknande namn som någon annan har. Kom på någonting unikt istället. För din egna skull. Det är inte roligt att bli förknippad med ett företag man inte vill bli förknippad med.

Ja, det har jag också funderat på. Någon råkar skriva .com och tror glatt att de är på rätt sida, eftersom produkterna är i samma genre. Hm, vad svårt. Synd på ett så bra namn.

Kom på någonting unikt istället. För din egna skull. Det är inte roligt att bli förknippad med ett företag man inte vill bli förknippad med.

Jag trodde jag var unix hela natten:-) Men det var väl för bra för att inte vara taget redan. Kanske att det går att leka runt lite med namnet och få ut en liknande betydelse utan att ha samma rakt av.

Jag trodde jag var unix hela natten:-) Men det var väl för bra för att inte vara taget redan.
Det är inte alltid lätt att vara Unix en hel natt :)

Detta hittade jag hos IIS (Stiftelsen för Internetinfrastruktur):
det valda namnet inte strider mot lag eller gör intrång i annans rätt, exempelvis ett varumärke.

Så varumärken är inte okej att registrera antar jag...

Det där med att vara unik är inte helt enkelt.

Jag fick tex lite problem med företaget. Bolagsregistreringen och hemsidan gick bra men att skydda varumärket var värre.
Försökte kolla upp det innan för att va helt unik men visade sig att det funnits ett finskt bolag med liknande namn och varumärke. Det företaget är i sin tur uppköpt så bolagsnamnet finns inte kvar. Detta var ju något jag inte upptäckte då de köptes upp för flera år sedan.
Men uppköparen har valt att förlänga varumärkesregistreringen (suck) som de inte använder..
De godkände inte mig registrering, trots att vi inte gör samma saker och inte har exakt samma namn. De sa bara nej för att de kunde kändes det som.

Hos prv hamnade vi under samma kategori eftersom deras kategorier är rätt diffusa(breda).
De i Finland gör typ nån slags nautisk utrustning och jag gör it-grejjer, inte speciellt lika mao men ej godkänt ändå.

Så det är ju jättesvårt att veta att man är 100% unik innan man testar att skicka in en ansökan till prv. Det var det jag ville ha sagt med detta långa inlägg :D

Risken är väl inte jättestor att hamna i den sitsen men det hände mig iaf :angel:

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 953
Senast: Palermo
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
730
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
680
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V