Hemskt att se!

Sv: Hemskt att se!

Va hemskt!
Att hon redan håller på så fast hon är så ung!
Den människa jag pratar om är ändå runt 40 år!
 
Sv: Hemskt att se!

Svarar till er tre:

Det finns nog tyvärr ingen sadelgjord som räcker runt hennes mage.,. För smal tyvärr.. xD

Johendu, om dom tänker sälja ponnys skulle nog utgångspriset vara på 1 mille.. :p

Undrar om hon kan mogna tills hon blir vuxen :crazy:
 
Sv: Hemskt att se!

Om man sätter henne i ett växthus kanske hon mognar snabbare... Precis som en binge bananer! :idea: Ja, hon verkar ju ha lika mycket vett i huvet som en banan iaf...
 
Sv: Hemskt att se!

Chima skrev:
Usch..:( lika dålig som mig då...(även om jag inte har sporrar)

Daskade till min häst några gånger i dag, men hon är ju så envis :cry:
Hon vill inte gå...jag försöker vara mjuk i handen, men ridläraren säger att jag ska ha hur korta tyglar som helst (armarna ligger inte intill sidan, utan mina armar är sträckta:( )
Men när jag rider med långa tyglar så blir hon en annan häst..går på ganska bra..
Min häst har säkert blåmärken av slagen, men hon har hållt på så i 4 år och nu blev jag rent ut sagt förbannad :cry: (fick räkna till 10 och ta djupa andetag).
Nu har jag dåligt samvete och min häst hatar mig säkert :cry: :cry: :cry:
fick bara lov att skriva av mig...säg att jag var jätteelak så vet jag att jag gjorde fel, så ska jag aldrig göra så nå mer :cry: :cry:
_________________________________________________________
BYT RIDLÄRARE!!!!!!
Lyssna på din magkänsla, om hästen som du säger går bra med något längre tyglar Varför ska du då korta???
 
Sv: Hemskt att se!

Tråkigt och alltför vanligt.

Synd att det finns personer som inte vill bli ett med hästen
utan måste ta till våld.
Dessutom är det alltför vanligt när man är ute och tävlar
att man ser ryttare som piskar upp sina hästar efteråt,
för att de inte gått tillräckligt fint.. tråkigt.


Tråkigt också att den där lilla tjejen redan börjat..
Undrar vem som lärt henne..?

har en tjej i stallet som är så oerhört tävlinginriktad, helt
manisk faktiskt. Hon köpte ett halvblod för drygt ett år sen
efter att ha tävlat ponny. Tidigare mest hoppning men
eftersom hennes nya häst gått LA dressyr, ville hon tävla
det med nu. Men, hon lyssnar inte på hästen och det
finns ingen harmoni vilket gjort att det slutat med i stort sett
bara sista platser.. Och naturligtvis, är det hästens fel..
 
Sv: Hemskt att se!

Det där ser jag ofta. Det har hänt flera gånger när jag är på ridskolan med ungarna. :eek:

Det värsta var en gång när en häst var jätterädd för hindren och ryttaren var jättearg. Hon skrek, morrade och bankade hästen i sidorna så jag tror hästen tappade andan!! Som tur var kom ridläraren efter ett tag och gav lite goda råd. Det såg verkligen illa ut!!!! :mad:
 
Sv: Hemskt att se!

Jättetrist varje gång man ser något sådant, händer allt för ofta! Tycker dock att man måste försöka att ta mod till sig och säga ifrån, klarar men inte det får man försöka att prata med den/dom som äger stallet och be dom ta tag i problemet. Inte så lätt alla gånger men lite civilkurrage får vi försöka uppbåda när inte djuren kan prata för sin sak själva.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hemskt att se!

Muffe skrev:
Jättetrist varje gång man ser något sådant, händer allt för ofta! Tycker dock att man måste försöka att ta mod till sig och säga ifrån, klarar men inte det får man försöka att prata med den/dom som äger stallet och be dom ta tag i problemet. Inte så lätt alla gånger men lite civilkurrage får vi försöka uppbåda när inte djuren kan prata för sin sak själva.


Jag håller med Muffe. Är det dessutom en ridskola så ska man kunna gå till ansvarig och be dem lägga sig i. Vet att det är tabu även på anläggningar, men om alla sådana, ridskolor särskilt hade skrivna policys vad de förväntar sig runt människa och häst relation, och mänskligt beteende och ansvar gentemot hästarna, så skulle man lättare komma tillrätta med sånt här. som ansvarig på ridskolan anser jag att man har en SKYLDIGHET att utbilda sina ryttare/medlemmar som rider på anläggningen vad som är acceptabelt beteende och uppförande, och vad som inte är det. Önskar att alla vågade konfrontera detta...
 
Sv: Hemskt att se!

Mysko ridlärare det där.. Att rycka hästen med avsikt i munnen och samtidigt sparka på är inte vackert. Inte alls.
 
Sv: Hemskt att se!

Hejhej...

Ville bara säga att jag förstår om du mår dåligt, och det är bra att du iaf (trots att det är i efterhand) inser att det du gjorde spårade ur :(

Appropå långa tyglar så har jag oxå blivit tillsagd att korta mina. Vi (jag & hästen) hade några mindre diskussioner först, men hon accepterade den nya längden ganska snabbt (men hon försöker fortfarande dra dom ur handen vid hoppningen...)

Jag fick förklaringen att när hon går i såpass låg form/långa tyglar som hon gjorde så sliter hon för mycket på bogarna, vilket kan förstöra henne totalt senare :( Så därför lyssnade jag på ridläraren (har däremot blivit tillsagd att korta av flera olika tränare).

Sen så finns det ju självklart en gräns för hur kort "kort" är. När man väl får "upp" formen så kan du ju ha mycket kortare tyglar än innan utan att det drar i hästens mun.

Lycka till, och som många sagt; testa en annan tränare och se om den säger samma sak som din nuvarande :idea:
 
Sv: Hemskt att se!

*ush* vad hemskt sånt är!!!! Blir så arg:mad:

Var på ridskolan nere i stan och kollade på en lektion en gång och där mgick den finaste lilla skimmelponny jag sett i hela mitt liv! Ägaren red och hon var på tok förstor sadeln låg jätte mycket i bakvikt och hon pickade som en hackspätt med sporrarna. Ridläraren stog i mitten av ridhuset och BERÖMDE henne!!!:eek: Jag höll på att bli vansinnig! Hon ryckte och sågade och samtidigt pickade hon med sporrarna som besatt...:( Jag satt och hoppades på att hästen skulle få ett raseri utbrott och slänga av den hemska människan men nä då den snälla lilla ponnyn försökte desperat göra som ryttaren ville... Sen efter ett tag missuppfattade den hennes underliga hjälper (de skulle göra skänkelvikning och människan hade fötterna långt upp på "baklåren" på ponnyn) då gick ridläraren fram och klappade til hästen med ett spö i rumpan! Sen gick ridläraren bredvid ponnyn och ryckte nedåt i tyglarna samtidigt som hon petade med spöt på baken på hästen och ryttaren förtsatte med sin sporrtortyr. Då gick jag därifrån för jag orkade inte se mer:cry:

Det är så hemskt med folk som inte kan inse att hästen är ett levande väsen och inte en maskin som kan tvingas göra allt man vill!!!!! Man måste ju respektera sin häst! Det går inte att tvinga en häst till att göra nått som den inte kan!!!
 
Sv: Hemskt att se!

Åh, man blir så deprimerad då man ser sådana ryttare. GAH

Själv är jag 'för snäll' enligt min tränare, som har huttat upp både dressyrspö och sporrar på mig för att få min pålle att gå fram. Spöt har jag bara i handen mest, pållen blir frammåt bara hon vet att man har det. Är fortfarande 'för snäll', KORTA TYGLARNA är något man hör hela tiden under mina träningspass. SKÄNKLA

Första gången jag red med sporrar var jag så rädd att jag skulle skada henne med dem att jag inte vågade skänkla... :P
 
Sv: Hemskt att se!

SNÄLLA ALLA!!! LÄS DETTA!!!

Ursprungligen postat av Muffe
Jättetrist varje gång man ser något sådant, händer allt för ofta! Tycker dock att man måste försöka att ta mod till sig och säga ifrån, klarar men inte det får man försöka att prata med den/dom som äger stallet och be dom ta tag i problemet. Inte så lätt alla gånger men lite civilkurrage får vi försöka uppbåda när inte djuren kan prata för sin sak själva.

Jag håller med Muffe. Är det dessutom en ridskola så ska man kunna gå till ansvarig och be dem lägga sig i. Vet att det är tabu även på anläggningar, men om alla sådana, ridskolor särskilt hade skrivna policys vad de förväntar sig runt människa och häst relation, och mänskligt beteende och ansvar gentemot hästarna, så skulle man lättare komma tillrätta med sånt här. som ansvarig på ridskolan anser jag att man har en SKYLDIGHET att utbilda sina ryttare/medlemmar som rider på anläggningen vad som är acceptabelt beteende och uppförande, och vad som inte är det. Önskar att alla vågade konfrontera detta...

:bow: :bow: :bow:

ALLA är SKYLDIGA att åtmistone FÖRSÖKA stoppa djurplågeri!!!
 
Sv: Hemskt att se!

usch ibland har det hänt att jag har fått peta till min fjording med ett spö när han inte har lyssnat på mej alls.. bara för att få någon ordningen på träningen. men efter det har jag haft jätte dåligt samvete! men ibland måste man ju göra något.. men mnga gör alldeles för mycke..

nu vintras såg jag en hopptävling på tv:en.. då var det en häst som vägrade framför ett hinder och ryttaren(en gubbe) rappade till hästen jätte hårt med spöt flera gånger. mår så dåligt av att se sånt och det ska vara jätte duktiga ryttare?
 
Sv: Hemskt att se!

Irona skrev:
Åh, man blir så deprimerad då man ser sådana ryttare. GAH

Själv är jag 'för snäll' enligt min tränare, som har huttat upp både dressyrspö och sporrar på mig för att få min pålle att gå fram. Spöt har jag bara i handen mest, pållen blir frammåt bara hon vet att man har det. Är fortfarande 'för snäll', KORTA TYGLARNA är något man hör hela tiden under mina träningspass. SKÄNKLA

Första gången jag red med sporrar var jag så rädd att jag skulle skada henne med dem att jag inte vågade skänkla... :P

Min ridlärare säger också att jag är för mesig. Inte för snäll, det kan man inte vara. Men hon säger å andra sidan bara så till mig när jag knappt tar i hästen alls även om hon hittar på konstigheter. Har under mitt dryga år som hennes elev Aldrig behövt göra mer med mitt spö än att peta på hästen. Jätteskönt. Tycker så synd om alla människor som lär sig fel!
 
Sv: Hemskt att se!

Hittade en gammal tråd jag lagt upp om en annan rätt hemsk grej jag såg på en ridskola, lägger in den historian här också.

Scenario: Dottern spänner upp mammas aachenrem och nosgrimma för att ge hästen ett äpple. Jämnåriga kompisen (runt 10 år gamla) samt mamma till denna står bredvid. Mamma 1 sitter på hästen. Hästen har ätit klart, dottern spänner åt nosgrimman lagom hårt och ska sen spänna aachenremmen. Mamman på hästen säger då att "jag vet inte om jag litar på att du spänner den där hårt nog, dra åt hårdare.... ännu hårdare. Det är inte synd om hästen, de känner inte det där". Nu har dottern spänt åt ordentligt hårt. Mamma 2 kliver då fram, spänner åt nosgrimman så hårt hon orkar och gör sen samma sak med aachenremmen. "Nu kan han inte andas" skrattar hon och klatchar till hästen ordentligt på halsen som en vänskaplig gest (:confused: ) varpå mamma 1 tackar och rider iväg. Mamma 2 går tillbaka till småtjejerna som står och ser obekväma ut och ska förklara: "Det är inte synd om hästarna, man måste spänna åt så hårt, annars gapar den och ryttaren måste dra hårt i tyglarna. Då är det ju ännu mer synd om hästen. Nu slipper den det.":eek: :eek: :eek: Är det sånt man lär sig på ridskolor idag? Alla fyra var elever på samma ridskola. Jag blev så förbannad att jag nära på sprang fram och tog loss aachenremmen så den stackars hästen kunde andas. Hade gjort det om det inte funnits tio andra ekipage med precis lika hårt spända träns:mad: :cry:
 
Sv: Hemskt att se!

*KL*

Jag har också sett hemska saker.
Av människor som ska vara utbildade ridlärare, hippologer och beridare. :(
Bla, en beridare som inte var nöjd med hur hans elev red hästen, hästen gick inte ordentligt undan för skänkeln så han satt upp och spöade upp hästen. :crazy: En beridare alltså, fy fan.
Eller en som nyss gått klart ridlärare-utbildningen på Strömsholm, hästen hon red var inte med på noterna, gud vad hon ryckte och slet i tyglarna och bankade hästen i sidorna med sporrar, medan hästen tydligt gick emot bettet, småreste sig, sparkade bakut och vispade med svansen.
Man tappar all tro på ridsport när man ser sån skit.
Det finns andra vägar att gå, utan våld.
 
Senast ändrad:
Sv: Hemskt att se!

Jag tycker att det känns mer som en regel än undantag att man ser obehagliga situationer på ridskolor. Ponnyungar och ponnymammor som tror att hästen är en slags maskin som bara ska prestera utan en tanke på hästens välmående psykiskt som fysiskt. Riktigt tråkigt...jag tror att det börjar bli dags för ridskolorna att börja satsa på att lära ut hästvett vid sidan av ridningen. Ge det större utrymme än vad det har idag.

För övrigt så var det någon tränare här i tråden sompåstått att den långa låga formen sliter mycket på bogarna. Det vet jag inte så mycket om men min westerntränare och jag eftersträvar att min häst går i en lång och låg avslappnad form. Hitta styrkan.
 
Sv: Hemskt att se!

Har sett sånt där själv. min kompis sa då till den vuxna ryttaren som såklart inte lyssnade på en tonåring
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 553
Senast: Palermo
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 762
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 561
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp