Hemskt att se!

Sv: Hemskt att se!

Chima skrev:
Usch..:( lika dålig som mig då...(även om jag inte har sporrar)

Daskade till min häst några gånger i dag, men hon är ju så envis :cry:
Hon vill inte gå...jag försöker vara mjuk i handen, men ridläraren säger att jag ska ha hur korta tyglar som helst (armarna ligger inte intill sidan, utan mina armar är sträckta:( )
Men när jag rider med långa tyglar så blir hon en annan häst..går på ganska bra..
Min häst har säkert blåmärken av slagen, men hon har hållt på så i 4 år och nu blev jag rent ut sagt förbannad :cry: (fick räkna till 10 och ta djupa andetag).
Nu har jag dåligt samvete och min häst hatar mig säkert :cry: :cry: :cry:
fick bara lov att skriva av mig...säg att jag var jätteelak så vet jag att jag gjorde fel, så ska jag aldrig göra så nå mer :cry: :cry:
_________________________________________________________
Förstår att du har dåligt samvete...byt ridlärare till en som kan läsa din häst bättre är mitt råd...vissa hästar går inte med korta tyglar...som min tex:smirk:
 
Sv: Hemskt att se!

Lyrazel skrev:
Hittade en gammal tråd jag lagt upp om en annan rätt hemsk grej jag såg på en ridskola, lägger in den historian här också.

Scenario: Dottern spänner upp mammas aachenrem och nosgrimma för att ge hästen ett äpple. Jämnåriga kompisen (runt 10 år gamla) samt mamma till denna står bredvid. Mamma 1 sitter på hästen. Hästen har ätit klart, dottern spänner åt nosgrimman lagom hårt och ska sen spänna aachenremmen. Mamman på hästen säger då att "jag vet inte om jag litar på att du spänner den där hårt nog, dra åt hårdare.... ännu hårdare. Det är inte synd om hästen, de känner inte det där". Nu har dottern spänt åt ordentligt hårt. Mamma 2 kliver då fram, spänner åt nosgrimman så hårt hon orkar och gör sen samma sak med aachenremmen. "Nu kan han inte andas" skrattar hon och klatchar till hästen ordentligt på halsen som en vänskaplig gest (:confused: ) varpå mamma 1 tackar och rider iväg. Mamma 2 går tillbaka till småtjejerna som står och ser obekväma ut och ska förklara: "Det är inte synd om hästarna, man måste spänna åt så hårt, annars gapar den och ryttaren måste dra hårt i tyglarna. Då är det ju ännu mer synd om hästen. Nu slipper den det.":eek: :eek: :eek: Är det sånt man lär sig på ridskolor idag? Alla fyra var elever på samma ridskola. Jag blev så förbannad att jag nära på sprang fram och tog loss aachenremmen så den stackars hästen kunde andas. Hade gjort det om det inte funnits tio andra ekipage med precis lika hårt spända träns:mad: :cry:

jag hade talat om vad jag tyckte och tänkte i denna situation sen hade jag väl fått sprungit därifrån typ......(har själv aldrig nosgrimma på min häst)
 
Sv: Hemskt att se!

*knapplån*

Om en häst far illa ska man säga ifrån direkt och inte bara knyta näven i byxfickan och gå därifrån för att man själv mår dåligt. Hästen kan inte gå därifrån....
 
Sv: Hemskt att se!

_Yggdrasil_ skrev:
*ush* vad hemskt sånt är!!!! Blir så arg:mad:

Var på ridskolan nere i stan och kollade på en lektion en gång och där mgick den finaste lilla skimmelponny jag sett i hela mitt liv! Ägaren red och hon var på tok förstor sadeln låg jätte mycket i bakvikt och hon pickade som en hackspätt med sporrarna. Ridläraren stog i mitten av ridhuset och BERÖMDE henne!!!:eek: Jag höll på att bli vansinnig! Hon ryckte och sågade och samtidigt pickade hon med sporrarna som besatt...:( Jag satt och hoppades på att hästen skulle få ett raseri utbrott och slänga av den hemska människan men nä då den snälla lilla ponnyn försökte desperat göra som ryttaren ville... Sen efter ett tag missuppfattade den hennes underliga hjälper (de skulle göra skänkelvikning och människan hade fötterna långt upp på "baklåren" på ponnyn) då gick ridläraren fram och klappade til hästen med ett spö i rumpan! Sen gick ridläraren bredvid ponnyn och ryckte nedåt i tyglarna samtidigt som hon petade med spöt på baken på hästen och ryttaren förtsatte med sin sporrtortyr. Då gick jag därifrån för jag orkade inte se mer:cry:

Det är så hemskt med folk som inte kan inse att hästen är ett levande väsen och inte en maskin som kan tvingas göra allt man vill!!!!! Man måste ju respektera sin häst! Det går inte att tvinga en häst till att göra nått som den inte kan!!!

Har slutat sätta mig på läktaren för att titta på de "duktigas" ridning de få gånger vi är i ett ridhus och tränar. Jag klarar inte av det, blir bara förbannad och ledsen... :cry:
Jag är istället så otroligt glad att mina ungar efter att vi köpte våra hästar slutade på ridskolan (där de också lär ut lite konstigheter, typ ovan) och tränar privat istället, samt att de har en massa sunt förnuft och självklart tycker precis som mamma när det gäller de "duktiga"! :)
Det konstiga är att nästan varje anläggning har en sån som aldrig skulle fått lägga sin hand på en häst. De kan ju kanske fungera som avskräckande exempel för folk som inte redan är avtrubbade! Detta kräver ju förstås att de inte oemotsagda tillåts att bära sig åt hur som helst!
Och det har inte ett dugg med ridning att göra, det har bara med makt att göra! Psykiskt nergångna människor som måste tracka ner på någon annan för att hävda sig själv... Och tyvärr kunnat köpa sig sitt mobbingoffer... :(
 
Sv: Hemskt att se!

Sådana männinskor tycker jag inte ska få hålla på med hästar:mad:
Men sa inte ridläraren något till den där såkallade ryttaren....
 
Sv: Hemskt att se!

Det låter som du borde byta tränare. Om hästen varit sån så länge så fungerar uppenbart inte just det sättet att träna på. Leta reda på en annan tränare som har andra träningsmetoder som kanske passar din häst bättre. Du har ju upptäckt själv att det går bättre när du gör annorlunda än vad tränaren säger.
 
Sv: Hemskt att se!

Jag försökte hitta sånna änniskor på våran ridskola, de är en rätt så lite n. Men de värsta jag kom på var att en ryttare red med sporrar och spö sammtidigt. Ryttaren rider snällt och mjukt. Sen en annan ryttare som rider ett jätte fint halvblod råkade kära in ena sporren i magen på hästen, men ryttaren hoppade genast av för att kolla såret och tog väl hand om de.

Ja sen finns de en tjej som är lite tvär i sättet men hon övar på de..;)

Så de var lite trevligheter i de otrevliga iallafall! =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 732
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 545
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp