herregud...

E

empty

jag tror jag dör.
när jag gick ut till kaninerna för en timme sedan sitter tyson under en vinbärsbuske, dyblöt och darrande *chocktillstånd*
HON LEVER!!!!!!!!!!
hon har varit ute i 10 dagar - hur fan har hon överlevt?
det var inte alls svårt att fånga in henne, men gud så hon ser ut :cry: :(
svansen måste vara bruten för spetsen är krokig, två klor är avslitna, hon har röd tårvätska i ögonen och har blött ur nosen (är alldeles röd).
pälsen är, nu när den är torkad, supersketen och raggig.
men hon har ätit men inte druckit något.

jag fattar absolut ingenting. ingenting ingenting. kan en gerbil överleva så länge? alla grannar utom två i det här kvarteret har katt.

nu ligger hon inne i sitt lilla trähus, tror hon sover. fan vad hon ser ut..tror ni hon överlever det här? det såg värst ut med näsblodet..

herregud.
 
Hon har förmodligen stött på X antal st fast kommit undan.. Tur att hon kom tillbaka, levande.. Min fd kanin blev utsläppt (:mad:) från sin bur som stod i våran trädgård av några småbarn här i området. Den kaninen kom iofs tillbaka efter ett dygn men iafl.. Hon lät sig dessutom tas upp vilket hon annars inte alls gillade... Och senare vet jag garanterat att det finns massa rävar och grävlingar (+katter:smirk:) samt en hårt traffikerad led här brevid.. Liksom hur sjutton kunde kaninen överleva :crazy:
 
Vilken tur att hon kom tillbaka!! :bump:
Har du pratat med veterinären då? Eftersom hon var i så dåligt skick menar jag. :(
 
JIPPI!!! Jättekul, hoppas att hon blir bra snart igen också!
 
En hälsoundersökning hade jag nog gjort när hon vilat upp sig lite. Mest för näseblodet o ögonen, svansen kanske läker själv men snett så vet kanske får ta bort spetsen? o klorna växer ut, el så gör de inte det men det e ju oviktigt.
 
Jag har missat att nått saknats :crazy:
Men grattis :banana:
*hålla tumme för att Tyson ska repa sej*
 
Emptys gerbil försvann från grönbetet men nu 10 dagar efteråt är gerbilen tillbaka efter att ha stövat runt med katter och liknande :banana:
 
måste bara få säga GRATTIS!!!! :cool: vilken tur att den kom tillbaka...
i de skicket du berättade att den var i borde du nog ta den till en veterinär för att få den undersökt, för säkerhets skull...
 
OJ!!!! Ja, hon verkar ju göra skäl för sitt namn, en riktig tuffing som boxas med katter! :devil:

Hoppas verkligen att hon klarar sig!!!!!


...om inte så vet du ju i alla fall hur hon dog: i tryggheten hemma hos dig...
 
jag är fortfarande i chocktillstånd!

fick inte tag på 'min' vet. igår men ringde och rådfrågade blå stjärnan och dom tyckte att jag skulle lämna henne ifred, att hon skulle ha mycket strö i buren, och att den skulle placeras på ett tyst och ganska ljusdämpat ställe.
svansen är inget att göra nånting åt.

hon lever fortfarande, men jag har inte sett att hon druckit. nu imorse sover hon fortfarande, jag jobbade till tolv inatt så jag vet inte om hon har varit uppe igår kväll.
näsblodet ser äckligt ut, hon har inte lyckats tvätta bort det.

ska lägga in gurka till henne nu, ifall hon hellre äter det än dricker vatten.
önskar att hon vore så tam att man fick ta upp och pilla på henne i den utsträckning man skulle vilja, men hon är den 'otamaste' av de gerbiler jag haft.
hon kan sitta still ett slag i handen och bli klappad, men sen vill hon därifrån. inte så att hon bits men hon föredrar tajgers sällskap framför mitt :crazy: :smirk:

frågan är nu bara vad jag gör med tajger och hennes nya kompis pipen, som nu är helt introducerade till varandra.
trazzelsudd?
 
Ang. näsblodet; kan det inte vara ett litet sår? Och att det är därför hon inte kunnat tvätta bort blodet? (koagulerat blod; sårskorpa)
Hoppas hon mår bättre snart!
 
Litet tips bara när du har de ute, gräv ner nät en bit ner i marken så de inte tar sig ut lika lätt. Sen om de har grävt djupt kan man fylla igen hålen innan de hunnit ta sig ända ner till nätets slut, om du inte gör som ett "golv" av nät under marken :)
Hoppas det går bra med henne!
 
Oj :eek:! Vad ska man säga... Hoppas att Tyson klarar sig!

Eventuellt kommer hon att släppa den del av svansen som är bruten, det kommer att se läskigt ut men läker ganska snabbt. Jag tycker att du ska försöka få tag på antibiotika (t.ex. Teramycin hjälper mot det mesta)!

Om nu Tyson hämtar sig går det inte att sätta ihop henne med de andra, det är t.o.m. mycket möjligt att det inte skulle gå att få ihop henne med Tajger ens om Pipen inte fanns med i bilden. Det enda du kan göra är att skaffa henne en ny liten kompis som hon får träffa när hon blivit bättre. Sofie har en kull just nu (lev.klara 11/9), det finns bl.a. en ännu (så vitt jag vet) otingad polar foxhona.

Gerbiler är tåligare än man tror, min Anemone lyckades i princip "ta sig tillbaka" från att ha varit halvt död. Håll hoppet uppe!

Kramar Cam
 
Sv: herregud...

oj oj oj det här är en gammal tråd!
tyson var ingen kanin utan en gerbil som rymde men mirakulöst nog överlevde tio dagar i dåligt väder i ett område som vimlar av katter...

tyvärr blev lilla tyson inte sig lik efter "äventyret", på våren kom näsblödningarna tillbaka och hon blev otroligt aggressiv mot pipen, den nya kompisen. pipen fick ingen mat och fick inte sova med de andra :(
jag tog henne till veterinär för koll och de trodde att näsblödningarna sannolikt handlade om tumörer i andningsorganen. för röntgen krävdes sövning så då tog jag beslutet att avliva henne istället, i maj 2004.
ang. beteendeförändringen är det tydligen vanligt att gerbiler "får en knäpp", som resultat av dålig avel. tyson var en zooaffärsgerbil utan stamtavla och kom inte från någon uppfödare - som har koll på bra och dåliga blodslinjer.
 
Sv: herregud...

cipramil skrev:
oj oj oj det här är en gammal tråd!
tyson var ingen kanin utan en gerbil som rymde men mirakulöst nog överlevde tio dagar i dåligt väder i ett område som vimlar av katter...

tyvärr blev lilla tyson inte sig lik efter "äventyret", på våren kom näsblödningarna tillbaka och hon blev otroligt aggressiv mot pipen, den nya kompisen. pipen fick ingen mat och fick inte sova med de andra :(
jag tog henne till veterinär för koll och de trodde att näsblödningarna sannolikt handlade om tumörer i andningsorganen. för röntgen krävdes sövning så då tog jag beslutet att avliva henne istället, i maj 2004.
ang. beteendeförändringen är det tydligen vanligt att gerbiler "får en knäpp", som resultat av dålig avel. tyson var en zooaffärsgerbil utan stamtavla och kom inte från någon uppfödare - som har koll på bra och dåliga blodslinjer.


Oj då :(

Jag som trodde det var en kanin det handlade om :angel:
 

Liknande trådar

E
Övr. Djur problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT) *ledsen* igår var jag tvungen att flytta tyson till en egen bur eftersom hon är så j*vla dum mot...
2
Svar
34
· Visningar
3 733
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp