Herrelös hund utanför stockholm

Z

Zora

Har under flera år mött en ensam hund på mina hundpromenader. Han har alltid gått undan när man närmar sig honom och sett ut att vara i någotsånär bra skick. Hörde från några andra hundägare att det är en äldre kvinna som släpper ut hunden på egna promenader.
Nu gick jag en helt annan runda en bra bit från där denna hund bor och helt plötsligt ser jag honom igen. I dåligt skick, svullna hårlösa tassar så han haltar ordentligt. I stil med de riktigt skabbiga hundarna man kan se när man semestrar utomlands. Och han tydde sig till folk som var ute och promenerade, vilket han aldrig gjort förut.

Jag ringde 112, men de ville inte göra något (vilket jag redan hade räknat ut i och för sig). För tio år sedan ringde jag dem om en ensam hund mitt i stan i smällkalla vintern. Då var det inget snack om saken, polisen kom inom två minuter.

Så vad gör man idag. Jag vet inte ens om jag kan lyckas koppla honom. Eller om det överhuvudtaget går att transportera honom på t-banan och buss till hundstallet. Men tar de emot honom. Min egen hund ville inte gå i närheten av honom. Vad gör man.... :confused: :( Jag vet ju inte ens om jag ser honom igen.
 
Vart utanför stockholm? Och hur ser han ut? Hörde innan jul att det fanns en bortsprungen hund söder om sthlm, vet ej om dom hittat honom..
 
Man tar DEFINITIVT tag i saken och låter absolut inte en hund i detta skicket vandra omkring och frysa! Man fixar bil och letar upp hunden och lämnar in till hundstall el dyl eller ser till att avliva hunden! Jag hade inte kunnat sova utan att ta tag i saken iallfall.

Det borde finnas fler som du som upprörs över sådana här saker :bow:
 
polisen hade väl kunnat komma och skjuta hunden om den inte går att fånga in? bättre det än att den går en smärtsam död till mötes i alla fall. har du provat att ringa det lokala poliskontoret? de ha ju tillgång till duktiga utbildade hundmänniskor.
 
Den här hunden vandrar omkring på Lidingö.
Jag har ingen aning om jag kommer hitta den igen men ska ta några räder och se om jag gör det.
Ska ringa hundstallet i morgon och höra vad man kan och får göra. Är bara otålig och behövde skriva om det och kanske få lite riktlinjer om vad man får göra.

Avliva den utan ägarens tillåtande får man inte, ingen vet. jag känner skulle göra det trots djurets lidande.
 
om jag inte är helt ute och cyklar får väl inte polisen avliva djur? de har inte utbildning för att utföra det på korekt sätt.
 
Dom får avliva djur som är en fara för andra, genom att skjuta den.
Men dom får inte avliva djur bara sådär i skogen, utan måste först hämta den och undersöka den, och sen får dom ta beslutet om veterinären ska avliva hunden.
Säger polisen att Vet ska avliva, så måste Vet göra det. Polisen går också alltid före alla andra på djursjukhuset etc (Förutom riktiga akutfall) när dom kommer in med hundar som ska avlivas eller så.
 
Ta absolut kontakt med hundstallet eller djurens vänner!! Hunden måste tas om hand och ses över! Ha med lite godsaker och försök koppla hunden om den inte verkar agressiv.
 
Går det inte att komma nära den så har polisen rätt att ta hjälp av en vetrinär som kan "skjuta" en spruta med sömnmedel eller lägga i mat som man lägger ut.
Men kontaktar du din lokala polis så ska dom hjälpa dig!
Kan du inte samla ihop lite kompisar/vänner och ni går ut tillsammans och letar, försöker få tag i den ??
Var på Lidingö, har lite kontakter där.....
Lycka till!
 
Hur gick det...... Hjälpte polisen till, hittade ni hunden igen???
 
Enligt tillsynslagen är det polisen som beslutar om avlivning eller infångande av herrelös hund. Tillsynslagen kan endast tillämpas om hunden driver djur eller är en fara för omgivningen samt under sommaren då inga hundar får driva vind för våg i naturen. Om hunden inte fyller ovanstående kriterium så är det hittegodslagen som gäller. Då har polisen inte rätt att skjuta hunden utan är skyldig att följa lagen. Hittegodslagen säger att polisen skall fånga in hunden och omhänder ta den i X antal veckor.

Så länge hunden inte är störande så brukar inte polisen vilja befatta sig då hittegodslagen gör så att det kostar en massa pengar för polisen.

Därför är det nog bättre att kontakt någon organisation som tex hundstallet.
 
112 är ett larmnummer som enbart ska användas när det verkligen behövs, inte för att man hittar lösspringande hundar! :mad: Det är så väldigt många som ringer 112 för vilka skitsaker som helst att de som verkligen behöver hjälp inte alltid kan få den i rätt tid.

Nu menar jag inte att det är en skitsak att ett djur verkar fara illa, men det är ändå en himelsvid skillnad mellan ex.vis en trafikolycka eller eldsvåda och en lös hund. Varför inte ringa direkt till polisen eller hundstallet istället för att missbruka 112? :confused:
 
Hundstallet.... men dom åker inte ut och hämtar några hundar utan tar bara imot upphittade från polis o privatpersoner!
 
precis, har väl aldrig sagt något annat heller??!!
Man ringer sin lokala polis som jag skrev i ett tidigare inlägg!
 
Skrev jag något om att ringa 112 där?
Ursäkta om jag inte hänger med?!
Tidigare har jag sagt att man ringer sin lokala polis och här så skrev jag väl om hundstallet, borde väl valt att svar på inlägget före dig som skrev om hundstallet men man kan inte alltid lyckas med allt perfekt!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 919
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 237
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 112
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp