Bukefalos 28 år!

Het häst som gapar

M

mayla

Hej!

Har nyligen börjat rida en häst som är ganska het när man rider ute is skogen. Går lugnt o avslappnat i skritt, men börjar man trava så leder detta snabbt till att hästen drar väldigt mycket och vill börja galoppera. Samma om man galopperar - går fint en stund, men sedan börjar han dra och vill köra ner huvudet och springa i 180km/h. När man drar emot så höjer han upp huvudet och gapar istället och är jättestark. Känns fel att sitta och slita hästen i munnen, men det är så man får göra om man vill få stopp på honom. Vad kan hjälpa på denna häst? Kan det ha att göra med att han är ganska otränad och inte rids mer än några gånger i veckan? Skulle det hjälpa med en nosrem, om nu detta gapande är ett problem?

Vill åtgärda detta för jag vill kunna rida hästen i god form i alla gångarter, men det verkar väldigt svårt. Hästens ägare har också problem med detta.
 
Sv: Het häst som gapar

hästen gapar ju för att du drar den i munnen.. att sätta på en nosrem kommer inte lösa ditt problem, hästen kommer antagligen spänna sig då och höjja huvudet ännu mer, (då en del i detta fallet sätter på en martigal osv.)

nä, dressyrarbete är nog det jag skulle satsa på. Träna lydnad och få hästen att lyssna på dig även i skogen. Kunna reagera på små halvhalter och sätet istället för att dra den i munnen.

Lycka till! :)
 
Sv: Het häst som gapar

Jag red en travare förut som blev ungefär så i skogen. Fast hon drog inte utan blev bara mer och mer stressad för varje sekund hon inte fick springa, till slut var hon knappt kontaktbar. Att gå in i en dragkamp eller snöra ihop näsan på hästen är helt meningslöst.

Jag brukade sitta av och jobba hästen vid hand när det hände, eftersom det omöjligt gick att lösa problemen från ryggen. Öppnor och skänkelvikningar gjorde vi mest och sen när hon var lugn kunde jag hoppa upp igen och fortsätta som ingenting hänt.

Framförallt tycker jag det är viktigt att inte skälla på hästen eller bråka med den. Hästarna gör alltid precis som man vill bara man ger de rätt förutsättningar. Är hästen otränad och dåligt skolad, se till att fixa det med hjälp av en bra tränare. Hästen måste förstå att du vill gå lungt och ha musklerna för att orka.

Trava bara väldigt korta sträckor, tre steg eller mindre kan vara nog i början. Igångsättningar stärker så det finns bara fördelar med det. Rid lätt långsamt och prata lungt med hästen, bryt av omedelbart om hästen slappnar av, även om det bara är pyttelite. Beröm även minimala framsteg så kommer hästen snart förstå vad du vill. Vänta helt med att galoppera tills du kan skritta och trava lungt. Går du medvetet in i en situation där du inte kan kontrollera hästen kan det mycket väl bli väldigt farligt en dag.

En viktig förutsättning för att hästen ska kunna göra rätt är att den är frisk och att utrustningen passar. En illasittande sadel eller ett obekvämt bett kan göra även den snällaste hästen helt knasig.

Hoppas det löser sig
 
Sv: Het häst som gapar

Jag skulle nog ädå sätta på en nosgrimma, en pullarnosgrimma eller något i den stilen.. Inte spänna den hårt utan bara så den känner att den har något runt nosen. Har funkat på min häst iaf och när han slutat rusa så har jag tagit bort den. Nu rider vi utan nosgrimma och utan problem!
Det är ju inte acceptabelt att hästen gör som den gör (dessutom med olika ryttare) för det blir ju lätt farligt. Frågan är varför hästen gör som den gör. Det bästa är ju att kolla upp tänder och rygg m.m. innan man drar slutsatsen att det är hästen som busar. Kanske är den bara glad av att få komma ut :)
Själv har jag tränat mycket igångsättningar trav-skritt-halt o.s.v. Viktigt att träna lydnad som någon annan skrev. Också se efter om hästen är tillräckligt musklad.
Lycka till! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Het häst som gapar

Kan ju vara så att det är en häst som behöver aktivitet på en viss nivå för att vara nöjd, en uteritt några gånger i veckan kanske är för lite?
Rider du dressyr också?

Min häst kan också bli väldigt stark ute och är pigg. Jag reglerar henne så mkt som möjligt med sätet istället för handen, villa bsolut inte få henne hängendes i handen. Sen aktar jag mig för att bara rida rakt fram rakt uppåner. På skogsstigarna rider jag skänkelvikningar från sida till sida, öppna/sluta, tempoväxlingar osv.
Aktivera hästen så den måste rikta uppmärksamheten mot dig :)
 
Sv: Het häst som gapar

Kolla munnen/tänderna . Kanske bettet inte är rätt för den hästen. Den kanske lägger tungan över bettet, då kan en nosgrimma hjälpa. Den kanske är jätterädd om sin mun, för att den har ont. Prova hackamore eller annat bettlöst.
 
Sv: Het häst som gapar

Ja nu har jag ju bara känt hästen i någon månad, och nästan bara ridit i skogen. Hästen är väldigt känslig i munnen när man rider på banan, och kan vara jättelugn och duktig och lyssna på väldigt små hjälper, och göra halt etc. Det är när han blir stressad, ute i skogen för det mesta, som det blir jobbigt. Går bra att trava en stund, försöker hålla honom lugn o avslappnad men det tar inte lång stund förrän det börjar gå snabbare o snabbare o då lyssnar han inte längre lika bra på de där små hjälperna utan man tar i lite till, och då börjar han slänga med huvudet och blir jättestark och drar bara ännu mera. Det blir en dragkamp, och ja, det känns rätt lönlöst, varken kul för hästen eller för mig.

Har kommit fram till att jag ska öva lydnad mera på banan, hantera alla gångarterna väl på banan och försöka jobba upp hästen till bättre kondis och mer muskler. Och sedan även dressyrträna ute i skogen och ta gångarterna en i taget, bit för bit, och se hur det går. Har redan gjort små framsteg, men det är just ute i skogen när man vill trava som man lätt förlorar kontrollen.

Någon som har några fler bra exempel på övningar man kan göra för att träna detta?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 032
Senast: mily
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 322
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp