Bukefalos 28 år!

Het häst som lätt faller ur

M

maiden

Vad kan men egentligen ge en sådan? Det finns en sådan i stallet, han behöver mycket kraftfoder för att inte falla ur, samtidigt som han alltid har massor med överskottsenergi och konstrar mycket vid ridturer. Finns det nåt bra fodermedel att ge som kan dämpa studsigheten?
 
Ja det finns det. Proteinrikt grovfoder. Kan du ge hela energibehovet från ett proteinrikt grovfoder får du en ängel med muskler. Alla andra "kringelikrokar" med tillsatser och mirakelmüslin blir dyrare och funkar sämre.

Promise!
 
Mer grovfoder! Sen så finns det hästar som blir lugnare när man väl får upp fodergivan där den ska vara, dvs man kan öka även kraftfodret rejält men hästen lugnar sig ändå.

Hur mycket äter hästen idag, och vet ni vad höt innehåller?
 
Jag vet vad höet har för värden, det är ganska proteinfattigt. 26 Smb tror jag.
Nu får hästen som är korsnings d-ponny:
4 liter korn, 4dl betfor, 1/4 liter linfröpellets, ½dl mineraler + e-vitamin. minst 7 kg hö på kvällen och minst 3 kg på morgonen.

Ägarna tillhör typen som inte vill analysera hö, räkna ut foderstat eller väga fodret.

Tror ni att lucern skulle passa? Byta ut betforen? Jag har iaf tipsat om att ge lucern eftersom höet är proteinfattigt och hon verkade halvt om halvt bry sig :p
 
Den faller ur pga proteinbrist, inte för att den får för lite mat. Om de ändå inte tänker ändra något, varför ens försöka...

Om hästen är pigg så tipsa om att de byter ut kornet mot lusern "för det lugnar" :D Betforn är så pass lite att det inte gör nån större skillnad.
 
Min häst blir hetsigare av havre än korn.. Hn får lika både och. Upplever att han håller hullet lättare på kornet, likså förre ägaren. Jag har dock ökat upp hans hö rätt så mkt sedan jag fick honom och ger honom lite mindre kraftfoder. Han håller hullet bra på det.
 
Om du läser alla inlägg så ser du att det egentligen inte är HULLET det är fel på, utan att den tappar muskler pga proteinbrist... synt tydligt på foderstaten. Då hjälper ju inte korn dessvärre.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 362
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 376
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 974
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Födda -21
  • Beta slagen mark

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp