Häst som går ner i vikt

Jag föder upp NSV Brukshäst, också en ras som har skapats naturligt under magra förhållanden. De flesta individerna är också lättfödda.

Men, jag har ett sto i avel som är verkliga motsatsen till lättfödd. Hon behöver både mycket tuggtid (=många kilon grovfoder) och tillskott av främst protein men även energi. Får hon inte äta (tugga) så blir hon stressad/irritabel, alltså ska hon ha fri tillgång på grovfoder.
När jag "roat mig" med att väga hur mycket hon vill äta under sintid eller lågdräktighet utanför betesperioden, så äter hon med lätthet 22-24 kg hö/dygn.
Hon är 150 i mankhöjd, och för övrigt normalstor, alltså endast numret större än många Islandshästar.

Att lägga till lämpliga fodermedel som ger tuggtid (främst strålusern) istället för koncentrerade fodermedel är betydligt bättre för "sådan häst", än att endast uppfylla värden i tabellen.

Det allra bästa vore eventuellt att använda ett grovfoder med höga värden som komplement till det ordinarie grovfodret, som verkar anpassat till hästar som ska ett minimum av protein och energi.
Så gör jag - men då har jag annat foder tillgängligt som egentligen är avsett för mina digivande får.

Rådgivare inom foder finns av många slag. Några exempel:
Några som tar betalt för att använda foderstatprogram som finns enkelt tillgängliga utan att ha djup kunskap, sådana som egentligen är säljare knutna till något fodermärke, och som i princip alltid kommer att rekommendera ett foder från märket oavsett om det är optimalt eller ej, över till helt oberoende, välutbildade rådgivare med god kunskap som kan förstå och hantera "särfallen" bland hästar.
Vet du vilken sorts rådgivare du har haft kontakt med?
Gissar att sista frågan är till TS? :) Min rådgivare är rekommendationerna från SLU och så har jag en gång för lääääänge sedan haft foderstatsberäkning som moment i gymnasiet.
 
Nu har jag bara hunnit skumma igenom tråden men tänkte nämna att min kompis ponny blev väldigt svårfödd ett tag och behövde nästan gå på fri tillgång på grovfoder för att hålla hull. Det visade sig att hon hade magsår, efter det behandlades gick hon tillbaka till att vara lättfödd.

Kan även nämna att våra storhästar som har fri tillgång trycker i sig ca 15-20kg hösilage om dagen. 16kg till en islandshäst låter enormt mycket
 
Första är såklart att ta träckprov med full analys och odling även för bandmask.
Sedan prov för PPID och allmän blodstatus. Det är inte ovanligt att en häst blir svårfödd av PPID och att andra symptom inte finns/märks men ibland när man senare tänker efter kan det ha funnits symptom (vanligast är upprepade mindre infektioner, regnskållor, ögoninflammationer, mugg/rasp, strålröta, white line disease, stora mängder parasiter trots god ordning på mockning/träckprov/avmaskning, diffusa magproblem som fri fecal vätska dvs. tecken på att immunförsvaret är nedsatt) men varit så små/diffusa att man inte har tänkt i de banorna.

Är PPID-provet och blodstatusen bra hade jag gått vidare med gastroskopi. Med magsår kan hästar falla ur enormt mycket och snabbt. Alternativt provbehandlat med magsårsmedicin om veterinären tycker det är okej. Det är trots allt risk för magsår av svälten som krävs innan en gastroskopi.

Eftersom tänderna var bra i november och det här kom senare om jag fattade det rätt? så hade jag ändå bett veterinären titta i munnen när hen ändå är ute för blodproven. Något kan ha hänt, en spark som tagit illa eller annat som gett skador i munnen som ger problem.

Nu beskriver du din häst som stressad och av det i sig kan en häst bli svårfödd och det kan lugna sig när hästens miljö och omvårdnad blir på ett sätt som passar individen men jag tycker inte man bara ska vänta utan göra de undersökningarna ovan snarast. Att en häst är stressad kan ju också bero på sjukdom.

Är allt ovan toppenbra altenativt ordnat så är det mineralstatusen som behöver kollas. Se till att hästen får bra förhållanden (kvoter) mellan mineralerna och att e-vitamin tillsätts i erfoderlig mängd när hästen inte får sitt största intag av gräs. Jag lägger alla hästar på minst 20% över behovet men en sådan häst hade jag lagt högre, hur högt beror på blodstatusen men ofta upp mot 50% över behovet på alla mineraler utom järn. Stress suger mineraler främst magnesium och zink men även andra och det kan i förlängningen ge problem om det inte korrigeras.
 
Nu har jag bara hunnit skumma igenom tråden men tänkte nämna att min kompis ponny blev väldigt svårfödd ett tag och behövde nästan gå på fri tillgång på grovfoder för att hålla hull. Det visade sig att hon hade magsår, efter det behandlades gick hon tillbaka till att vara lättfödd.

Kan även nämna att våra storhästar som har fri tillgång trycker i sig ca 15-20kg hösilage om dagen. 16kg till en islandshäst låter enormt mycket
Problemet är väl också att hon varit skadad och kollats för mycket, där även magsår som uteslöts. (Sista kollen var dock i februari) Men jag ska ta upp det igen
 
Första är såklart att ta träckprov med full analys och odling även för bandmask.
Sedan prov för PPID och allmän blodstatus. Det är inte ovanligt att en häst blir svårfödd av PPID och att andra symptom inte finns/märks men ibland när man senare tänker efter kan det ha funnits symptom (vanligast är upprepade mindre infektioner, regnskållor, ögoninflammationer, mugg/rasp, strålröta, white line disease, stora mängder parasiter trots god ordning på mockning/träckprov/avmaskning, diffusa magproblem som fri fecal vätska dvs. tecken på att immunförsvaret är nedsatt) men varit så små/diffusa att man inte har tänkt i de banorna.

Är PPID-provet och blodstatusen bra hade jag gått vidare med gastroskopi. Med magsår kan hästar falla ur enormt mycket och snabbt. Alternativt provbehandlat med magsårsmedicin om veterinären tycker det är okej. Det är trots allt risk för magsår av svälten som krävs innan en gastroskopi.

Eftersom tänderna var bra i november och det här kom senare om jag fattade det rätt? så hade jag ändå bett veterinären titta i munnen när hen ändå är ute för blodproven. Något kan ha hänt, en spark som tagit illa eller annat som gett skador i munnen som ger problem.

Nu beskriver du din häst som stressad och av det i sig kan en häst bli svårfödd och det kan lugna sig när hästens miljö och omvårdnad blir på ett sätt som passar individen men jag tycker inte man bara ska vänta utan göra de undersökningarna ovan snarast. Att en häst är stressad kan ju också bero på sjukdom.

Är allt ovan toppenbra altenativt ordnat så är det mineralstatusen som behöver kollas. Se till att hästen får bra förhållanden (kvoter) mellan mineralerna och att e-vitamin tillsätts i erfoderlig mängd när hästen inte får sitt största intag av gräs. Jag lägger alla hästar på minst 20% över behovet men en sådan häst hade jag lagt högre, hur högt beror på blodstatusen men ofta upp mot 50% över behovet på alla mineraler utom järn. Stress suger mineraler främst magnesium och zink men även andra och det kan i förlängningen ge problem om det inte korrigeras.
Hon har haft en del magproblem under vintern, men stallet bytte också hö utan någon möjlighet på invänjning när det började. Så jag har tänkt att det var anledningen. Ska skicka in träckprov efter helgen och sedan diskutera mer med veterinär. Om du menar en koll av tänderna utan att sedera och kolla ordenligt gjordes det i februari och då var det inget konstigt, men ska ha det i åtanke. Var kan man hitta vilka förhållanden man ska ha mellan mineralerna?
 
Hon har haft en del magproblem under vintern, men stallet bytte också hö utan någon möjlighet på invänjning när det började. Så jag har tänkt att det var anledningen. Ska skicka in träckprov efter helgen och sedan diskutera mer med veterinär. Om du menar en koll av tänderna utan att sedera och kolla ordenligt gjordes det i februari och då var det inget konstigt, men ska ha det i åtanke. Var kan man hitta vilka förhållanden man ska ha mellan mineralerna?
Kvoten Ca : P bör ligga i intervallet 2,5 - 1,2 med riktvärdet 1,7.
Kvoten Ca : Mg bör ligga i intervallet 3,0 - 1,5 med riktvärdet 2,0.
För mikromineralerna järn, zink, koppar och mangan.
Kvoten Fe : Cu bör inte överstiga värdet 4,0. Acceptabelt intervall för "normala" hästar är 8,0 - 1,0.
Kvoten Zn : Cu bör ligga i intervallet 4,0 - 2,0 med riktvärdet 3,0.
Kvoten Mn : Zn bör ligga i intervallet 2,0 - 0,5 med riktvärdet 1,0.
Googla på NRC 2007 så hittar du.
 
Kvoten Ca : P bör ligga i intervallet 2,5 - 1,2 med riktvärdet 1,7.
Kvoten Ca : Mg bör ligga i intervallet 3,0 - 1,5 med riktvärdet 2,0.
För mikromineralerna järn, zink, koppar och mangan.
Kvoten Fe : Cu bör inte överstiga värdet 4,0. Acceptabelt intervall för "normala" hästar är 8,0 - 1,0.
Kvoten Zn : Cu bör ligga i intervallet 4,0 - 2,0 med riktvärdet 3,0.
Kvoten Mn : Zn bör ligga i intervallet 2,0 - 0,5 med riktvärdet 1,0.
Googla på NRC 2007 så hittar du.
Tusen tack, ska räkna på det!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
625
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 824
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 230
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 723
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp