Häst som går ner i vikt

Kalkon87

Trådstartare
Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein (ger granngården elit proteinspecial). Men hon gick ner extremt fort och mycket då. Sedan började jag ge 10 kg och extra protein och då avtog viktnedgången, men hon blev ändå tunnare. Nu får hon 16kg och en dl proteinpellets och äntligen har viktnedgången avtagit. Men hon tränas inte i närheten av så mycket som skulle göra att hon behöver äta allt det här. Övriga hästar äter runt 7kg och mindre kraftfoder men är istället för runda. (Både hästar med samma och högre aktivitetsnivå.)

Hennes päls växer också långsamt men är blank och mjuk. Hon har lite dåligt med energi men så har det alltid varit vid pälsbyte för henne. Hon har bra aptit också. Men jag får inte ihop det här. Har någon varit med om liknande och kan ge tips på vad jag borde kolla henne för?
 
En del hästar behöver betydligt mer än tabellerna/foderstatsprogrammen säger. Behöver ju inte vara något fel på hästen.
Kolla så den inte har mask men annars hade jag bara fodrat så mycket som den verkar behöva. Fri tillgång kanske är en bra idé på den hästen?

Vad ligger den på för nivåer MJ och gsmrp nu när den stabiliserats i vikt? Är den lika tunn eller har den börjat lägga på sig?
 
Nu är jag lite färgad av min egna situation, men får hästen i sig alla kg foder? Det finns ingen annan häst i hagen som äter fortare och jagar bort hästen från sin mat?

Räkna med att det egentliga energiinnehållet i fodret är 25 % lägre, det brukar stämma bättre.

Samt dubbelkolla så hästen faktiskt får det foder du gör i ordning.
 
Jag hade gjort en generell hälsokoll med parasitprov, blodprov, tandkontroll osv. 16 kg hö som verkar ha så bra värden att du inte behöver tillsätta något mer än protein på en islandshäst som inte är i hårdträning låter väldigt mycket. Det är ungefär så mycket som mitt stora kallblod på 165 och ca 700 kg får när det är som kallast på vintern (otäckad).
 
En del hästar behöver betydligt mer än tabellerna/foderstatsprogrammen säger. Behöver ju inte vara något fel på hästen.
Kolla så den inte har mask men annars hade jag bara fodrat så mycket som den verkar behöva. Fri tillgång kanske är en bra idé på den hästen?

Vad ligger den på för nivåer MJ och gsmrp nu när den stabiliserats i vikt? Är den lika tunn eller har den börjat lägga på sig?
111MJ och 561 gsmrp, har stabiliserats och gått upp några kilo. Fri tillgång är tyvärr inte möjligt med tanke på övriga hästar
 
Nu är jag lite färgad av min egna situation, men får hästen i sig alla kg foder? Det finns ingen annan häst i hagen som äter fortare och jagar bort hästen från sin mat?

Räkna med att det egentliga energiinnehållet i fodret är 25 % lägre, det brukar stämma bättre.

Samt dubbelkolla så hästen faktiskt får det foder du gör i ordning.
Hon är en av de som äter fort och jagar bort andra. Dock äter de ifred så jag har full koll på hur mycket av höet hon får i sig. Tack för tips
 
Jag hade gjort en generell hälsokoll med parasitprov, blodprov, tandkontroll osv. 16 kg hö som verkar ha så bra värden att du inte behöver tillsätta något mer än protein på en islandshäst som inte är i hårdträning låter väldigt mycket. Det är ungefär så mycket som mitt stora kallblod på 165 och ca 700 kg får när det är som kallast på vintern (otäckad).
Det är väldigt mycket. Tänderna kollades senast i november och va i väldigt bra skick. Ska skicka in träckprov och kan ringa ut veterinär, men vad ska man be om för tester?
 
Jag fattar inte att du promt ska rida fast din häst har gått ner mkt i vikt. ?? Det är som att bjuda in ännu mer viktras.
Jag skrev tre aktiviter, utan info om hur mycket eller hur ofta men ditt svar är att jag ”övertränar” min häst? Det är inte att jag måste rida och de flesta dagar gör vi lugnt markarbete. Så jag har väldigt svårt att se att det skulle vara anledningen till vårt problem.
 
111MJ och 561 gsmrp, har stabiliserats och gått upp några kilo. Fri tillgång är tyvärr inte möjligt med tanke på övriga hästar
Och du är säker på hur många kg hon äter? Det brukar ju vara rätt omöjligt att veta exakt om de äter ute och inte går själva.

Det krävs väldigt mycket för att bygga upp kroppen igen när de har tappat så att hästen börjat gå upp på denna foderstat tyder ju på att den kommer kunna stå på lite mindre sen när den väl nått normalhull.

Men ni verkar ha väldigt lågt protein i höet? Den ligger ju på kvot 5 nu och då fattar jag det som att delar av intaget är från proteinkoncentrat?
Räknar jag 561/16 blir det bara 35 gsmrp/kg och då antar jag att det egentligen är ännu mindre iom proteinkoncentratet.
Det kanske är en sån häst som behöver ligga betydligt över tabell i proteinintag?

Har den både varit tunn och muskelfattig?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
631
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 824
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 232
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 723
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp