Bukefalos 30 år!

HÄST_rut

Trådstartare
Hej! Har köpt en travare som har vunnit v75 lopp och sprungit in mycket. Hon har även gått monte och därför inriden. Mitt problem är att hon är fruktansvärt het och inte bara på ett dåligt sätt utan hon tycker att det blir kul och sticker gärna så fort man lättar på tyglarna även i tömkörning. Kan ni ge mig tips vad ska jag göra? Har desutom blivit lite rädd inte för henne utan för en annan häst ramlade av och fick åka abulans så har varit försiktig sen des.

hej för att hon är fin och väldigt snäll har tränare men inte på den hästen. Har henne på en skärgårds ö så det är svårt att ta ut tränare ska rida henne skogsmulle

hej för att hon är fin och väldigt snäll har tränare men inte på den hästen. Har henne på en skärgårds ö så det är svårt att ta ut tränare ska rida henne skogsmulle
Leta reda på en tränare som har lektioner online. Har du tillgång till paddock eller inhägnad? Du behöver lära om hästen, den gör ju bara det den tror är rätt. Det finns ju fb grupper om hur man tränar fd travhästar se om du kan få hjälp av erfarna där.

Leta reda på en tränare som har lektioner online. Har du tillgång till paddock eller inhägnad? Du behöver lära om hästen, den gör ju bara det den tror är rätt. Det finns ju fb grupper om hur man tränar fd travhästar se om du kan få hjälp av erfarna där.
har ingen ridbana

Börja med att skippa bettet ett tag. Travhästar är vana att det ska vara på bettet det betyder gas för dem i lopp man vill ha dem där.. Där av kan det bli väldigt missförstånd när man ska skola om dem, finns massor av grupper på fb och liknande om f.d Travhästar.
tack för tips

Hej! Har köpt en travare som har vunnit v75 lopp och sprungit in mycket. Hon har även gått monte och därför inriden. Mitt problem är att hon är fruktansvärt het och inte bara på ett dåligt sätt utan hon tycker att det blir kul och sticker gärna så fort man lättar på tyglarna även i tömkörning. Kan ni ge mig tips vad ska jag göra? Har desutom blivit lite rädd inte för henne utan för en annan häst ramlade av och fick åka abulans så har varit försiktig sen des.
Du har fått några bra tips men här kommer ytterligare ett som varit avgörande för mig.
Bromsa en sida i taget! D.v.s börja med one rein stop från marken och utveckla det till din ridning. Finns många bra videos på YT, själv gillar jag Ryan Rose och hur han förklarar vad han gör och varför han gör på ett visst sätt med en viss häst i en viss situation.
Att dra i båda tyglarna samtidigt gör bara en het/spänd häst ännu hetare/spändare.

Går också att träna att stanna och stå still på gårdsplan eller annat lite öppet ställe. Gå med hästen i grimskaft, säg "stanna" och stanna själv, du kan hjälpa hästen förstå vad du vill med lite tryck i grimman till en början men sluta när hästen fattar och lyssnar bara på röst och din rörelse.
Ge direkt mycket beröm som hästen tycker om, klia på favorit stället eller ge godis om det lockar mer.

Detta kan du sen använda när du ska sitta upp vid pallen eller stanna när du rider.

Har också börjat jobba med en fd travare/montehäst och kommer köra med bomull i öronen ett tag just för att det är det hon är van med. Kommer testa rida henne med något bettlöst för hon pillrar så mycket på bettet med tungan.
Ska träna precis detta med stå still imorgon :laugh:

Går också att träna att stanna och stå still på gårdsplan eller annat lite öppet ställe. Gå med hästen i grimskaft, säg "stanna" och stanna själv, du kan hjälpa hästen förstå vad du vill med lite tryck i grimman till en början men sluta när hästen fattar och lyssnar bara på röst och din rörelse.
Ge direkt mycket beröm som hästen tycker om, klia på favorit stället eller ge godis om det lockar mer.

Detta kan du sen använda när du ska sitta upp vid pallen eller stanna när du rider.

Har också börjat jobba med en fd travare/montehäst och kommer köra med bomull i öronen ett tag just för att det är det hon är van med. Kommer testa rida henne med något bettlöst för hon pillrar så mycket på bettet med tungan.
Ska träna precis detta med stå still imorgon :laugh:
tack

Varför varför köpte du den här hästen om du är rädd för fart?
Det kommer inte funka, travare går att omvandla energin hos men inte är du är farträdd det är dött lopp.

Krävs jätte mycket för att skola om en fd travare, speciellt heta sådana.
Har den vilat något sen den gick av banan? Börja med promenad och arbete från marken.
Tog mig och min travare flera år att hitta rätt i ridningen, så vi kunde få till hyfsat lugna ridturer. Vi kunde skritta på långa tyglar men gick ofta fortare än vad en vanlig skogsmulle gör.

Låter som du köpt fel typ av häst om du blivit rädd och kanske egentligen behöver en snäll färdig skogsmulle. :)

Det kommer inte funka, travare går att omvandla energin hos men inte är du är farträdd det är dött lopp.
är inte rädd för fart men inte kul när hästarna sticker köpte henne för att hon är fin och otroligt snäll
man kan sätta upp vem som helst på henne så länge man håller sig till skritt

Krävs jätte mycket för att skola om en fd travare, speciellt heta sådana.
Har den vilat något sen den gick av banan? Börja med promenad och arbete från marken.
Tog mig och min travare flera år att hitta rätt i ridningen, så vi kunde få till hyfsat lugna ridturer. Vi kunde skritta på långa tyglar men gick ofta fortare än vad en vanlig skogsmulle gör.

Låter som du köpt fel typ av häst om du blivit rädd och kanske egentligen behöver en snäll färdig skogsmulle. :)
nej ångrar inte häst köp hon är världens sötaste och snällaste

Det gäller att skola om hästen, du vill inte ha bort energi eller den här helheten och framåtandan utan dom måste lära dig att forma om energin så att hästen använder den på ett mer bärande sätt än att bara dra iväg framåt.

Det är svårt och en stor utmaning ofta att skola om travhästar med mycket framåtanda i sig så skaffa en tränare som är duktig på att skola om travhästar med den typen av energi. Det kan bli en otroligt rolig och arbetsvillig häst med rätt omskolning.

Liknande trådar

• Kan trauma tränas bort?
  • Häst ”besatt” av annan häst.
  • Hur ska jag rida het häst
  • Gasig häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026