Sv: Het men lat...
Min häst var också så som du beskriver när vi fick henne, hon bockade dock inte utan hon stack "bara"

Drog järnet när hon kände för det typ.
På ridbanan var det totalt omöjligt att ens få henne i TRAV. Det gick inte.
Det hade dock inte så mkt med foderstaten att göra utan det var psykiskt, alltså bara att TRÄNA. Träna på dressyr och lydnad, samt framåtbjudning OCH förhållningar i en lagom blandning. Samtidigt tog jag bort ALL press, inget tvång på ridbanan utan enbart enkla skrittövningar i max 15 minuter i början, sedan liiite travinslag och ökar på efter hand.
Nu travar hon på ridbanan flera varv utan att tjura, är trevlig att rida ut på, sticker sällan, hon gör det dock ibland men då är det inte på långa vägar så svårt att få stopp som tidigare. Tidigare fick man bokstavligt talat hänga sig i tygeln för att stoppa ångloket..

:
Nu räcker det att sitta till och krama-lätta i tygeln för att hon ska lyssna

Sen går ju inte detta beteende att få bort, hon ÄR ju sån helt enkelt (växlar mellan lat och superpigg på en halv röd sekund

), och då får jag anpassa mig till det.
Det vi gjorde med foderstaten var att sänka kraftfodret betydligt, öka höet.
Har också upptäckt att det är mkt viktigt att hon får i sig alla mineraler, gärna ngt överskott, och tillräckligt med protein (vilket i sin tur kräver högre kvot Smrp/MJ då hon får så pass lite energi) för att hålla humöret på topp.
Magnesiumbrist är på min häst det man märker mest i psyket.
Hon blir en surkärring helt enkelt..
Nu går hon på denna foderstaten, hö värden överst.
8,3 MJ, 75 g Smrp.
8 kg hö á 66 MJ och en kvot på 9
1-2 dl betfor
morötter
80 g Miner Grön
BioMag (magnesiumtillskott)
Multivitamin