Bukefalos 28 år!

K

Krulidut

Jag ska börja tävla ett fullblod som gått galopplöpp men ska då inte ha henne inom galopp utan hoppning.
hon är väldigt nervig (klapprartänder :smirk: )
om man vill minska nervigheten och få henne lite lungnare kan man ge henne nått i form av foderpuver typ Mangnecium eller dyl. ?
skriv gära vad det är ni rekomenderar och vad det gör för nytta...

Hon är väldigt het i hoppningen så det skulle vara trevligt om man inte gick omkull :angel: ^^.

hon är oxå väldigt mager *svårfödd* nu är hon väll i fint hull men vad kan man ge dom? Rapsolja ska väll vara bra?

Övningar för lungnare och trevligare häst?


alla tips allt ifrån bett till foder :bow::bow::bow:
 
Sv: Hett sto

Du ska ju inte tänka på att tävla hoppning öht om hästen är så dåligt markarbetad att den riskerar att gå omkull:eek:

Hitta en bra tränare, lägg mycket tid på markarbete och dressyr och att vara konsekvent så kommer du att kunna hoppa utan att fara runt i 180 med fara för livet.

Menar du med "klapprar tänder" att hästen är orolig i munnen? Det är vanligt att fullblod är pga att de ofta är känsliga i munnen och väldigt snabbt visar om de inte är nöjda med bett och/eller ryttarens hand.
Du får inte bli hängande i handen även om hästen känns "het" utan måste kunna ha balans i din sits, och våga lätta i handen.

Jag tycker att du ska försöka hitta en skicklig tränare som är bra på fullblodshästar och lägga tävlandet en bra bit fram i tiden, när ni har fått ordning på ridningen på marken och över hinder. Då kanske detta med att hitta "lugnande" i fodret inte heller blir lika viktigt för dej. Det allra viktigaste är nog att du är lugn själv.

Vad den ska ha för foder är svårt att säga så här, men ge den absolut inte mindre mat i tron att den ska bli lugnare, utan prova möjligen att byta ut något osv. Jag vet ju inte vad den får nu så svårt att säga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hett sto

Vi har arbetet dressyr på henne i nu snart ett år.
Byta bett har vi funerat på nu sedan i våras, nu har hon ett två delat plast :smirk: *dock är detta inte min häst* jag vill ha metall sedan får ägaren fundera på villket sorts bett..
ägaren menar på att det är så mkt nerver i henne och att det är därför hon klapprar.

varken jag elelr den andra ryttaren som ridit mest på henne hänger i handen *dock har det väll säker hänt någon gång men inget som händer regelbundet vid alla ridpass..*

just nu får hon havre i fodret (inte funderat på att minska foderstaten :eek: aldrig...) men vi märkte skillnad på när hon gick på lusern ch nu när hon går på havre.

jo det ang. hoppningen och tävlandet
hon är markarbetad, men hon tkr hoppningen är så rolig så på tävlingarna blir hon lätt lite stressad på banan och taggar på...
 
Sv: Hett sto

2 av mina är också super heta och påminner om ditt sto.

Jag rider dom på vanligt ledat metallbett och de kollas av tandläkare var 8-10månad.

Det viktigaste på en het häst är att aldrig sitta o tjuvhålla utan ge hästen mycket uppgifter och problem att lösa, lägg ut massa bommar att gå över tex, gör korta öppnor/slutor 2-3steg åt gången, tempoväxlingar etc.
Min ena är snorhet och super stel för tillfället (ej riden på ett par år) så henne rider jag ut på i snåriga tallskogar och snirkar mig runt träd, då får hon ställa och böja sig och det händer nåt nytt hela tiden, dessutom måste hon hålla ordning på fötterna för "springer hon på" så blir det knivigt bland allt ris så hon måste alltså dämpa sig och koncentrera sig på uppgifterna.

Ta inte ut henne på en hoppbanan eller tävling fören hon är cool och ni har koll på henne hela tiden, börjar med att hoppa cavalettis ofta tex så blir det inte så fruktansvärt kul varje gång ni hoppar eftersom småhinder då tillhör vardagen.

Ang havren så vore det ju bra att ta bort den energi källan nån vecka så ni hinner i fatt henne för att sedan fodra på igen senare.
Jag tycker havre är ett bra fodermedel till svårfödda hästar då det just innehåller mycket energi men hon får ju inte bli farlig.
Lusern och havre är ju inte riktigt samma foder så det är lite svårt att jämnföra dessa.
 
Sv: Hett sto

joo låter som denna madam, hon har även lätt för byten :p *typ varje varannat steg..*

vi övar lite på serpentiner och så.
hon är väldigt duktig på att lyfta fossingarna och anpassa sig då vi en gång la ut för kort mellanrum på cavalettin *trav shettland :D * villket hon klarade superb.

det om cavalettin var smart :D hade inte kommit på det :eek:
 
Sv: Hett sto

Nåt som är bra med markbommar är att ha någon som står på backen och hela tiden ändrar avståndet på bommarna, rullar ihop, rullar ut gör det ojämnt osv, då måste hästen verkligen vara med och ha stenkoll.

Serpentiner är också bra, gör tempoökningar i alla gångarter, det dämpar dom också hela tiden.
Tänk bara på att växla övringar rätt ofta för annars tröttnar dom och "glömmer" bort att hålla sig på mattan. Heta/pigga hästar är ofta mycket intelligenta och arbetsvilliga.

Ang svårfödda hästar så har mina fri tillgång på hösilage av kanon kvalité sen äter dom kornkross (bra för underhuds fettet) , betfor (håller igång magen), havre (bra energi källa) samt någon slags olja, raps eller solros brukar jag oftast köpa.
Har man inte kanon ensilage/hö kan lusern vara ett bra alternativ.
Magnesium sägs dämpa heta hästar ja, det funkade på min förra häst men på mina nuvarande har jag ej prövat.
 
Sv: Hett sto

okey, jo hon är en 100% arbetsmyra.
är villig iallt i princip.

okey, joo temp v. är hon bra på oxå det tkr hon är roligt :D




(skriver lite snabbt nu är inte hemma, där av alla förkortningar..)
 
Sv: Hett sto

Hej ! Jag rider min häst, ett fullblod som är väldigt känslig och ambitiös på ett bettlöst alternativ, ett Bitless Bridle. Fungerar bra på honom. Hur sadeln ligger kan också påverka, gör något ont kan det orsaka stress. Jag läste i någon ridbok något i stil med 'långa promenader i skogen verkar lugnande på en nervös häst' . Min grabb trivs med att vara ute mycket. Lycka till!:)
 
Sv: Hett sto

sadeln ja :eek: där har vi det :eek: hon funkar MYCKET bättre barbacka tydligen (nuvarande ryttare säger det..)
 
Sv: Hett sto

har ett D-ringsbett i hoppningen på min, funkar jätte bra.
Å så får han massa mat, raps olja, lusern och korn bland annat, det hjälper dom att gå upp.

Ja brukar (som det står ovan för) ta långa promenader med honom, ibland går ja å ibland rider ja, han tkr det är super kul att bara gå rakt i i skogen =)

Sen brukar han bli jätte fin och lugnare om man longerar dagen innan i en låg form.
 
Sv: Hett sto

Jag ska börja tävla ett fullblod som gått galopplöpp men ska då inte ha henne inom galopp utan hoppning.
hon är väldigt nervig (klapprartänder :smirk: )
såg längre ner att ni hade tvådelat bett, köp tredelat, fullblod har så små munnar, tvådelat viker sig ju rätt upp i gomen :crazy:
har ni kollat tänderna?

om man vill minska nervigheten och få henne lite lungnare kan man ge henne nått i form av foderpuver typ Mangnecium eller dyl. ?
skriv gära vad det är ni rekomenderar och vad det gör för nytta...
magnesium är väl för musklerna? löser kramper osv...
iaf fodrar jag min med det och märker markant skillnad på musklerna!
Finns ju div örter man kan testa, men jag skulle nog testa ett helt havrefritt alternativ istället (tex hippo bas harmoni)

Hon är väldigt het i hoppningen så det skulle vara trevligt om man inte gick omkull :angel: ^^.
ja det har du väl fått bra tips på :)
men man kan ju ha hinder framme så att det inte är nått speciellt just på hoppdagen... sen tex rida ut först å sen hoppa, så att huvudet är lite rastat!

hon är oxå väldigt mager *svårfödd* nu är hon väll i fint hull men vad kan man ge dom? Rapsolja ska väll vara bra?
hippo alfa :love: min häst gick från anorektisk till rund å fin!!! men man får passa sig lite för det innehåller rätt mkt protein (kan bli lite fylld i benen osv).. sen är ju ett mcyket bra stråfoder att föredra!!!
blev så glad idag när hovslagaren (som har skott henne sen hon var 2) sa att hon har blivit så fin å lugn och att hon aldrig har varit så fin i kroppen i hela sitt liv :love: (7,5år nu, haft i 3år).. det värmde med tankt på hur jag har fått kämpa för de där kg!!! (420kg 160cm nrä jag köpte, typ lättare än en d-ponny)

Övningar för lungnare och trevligare häst?
aktivera!!! Hela tiden något nytt, flytta för skänkel, rida över bom, tempoväxlingar på rakt spår osv.
Sen som jag skrev innan, rid ut innan du börjar träna dressyr/hoppning på volt!! Det gör så mkt för både smidigheten och huvudet!

sen det där med heta, starka hästar... VÅGA släppa efter (alltså inte sitta och tjuvhålla/bromsa) och rid fram oavsett...
jag har upplevt att min häst blir stark för att "skrämma mig" (jobbigt å jobba ju, bättre att dra lite så matte saktar av!), sen att om man håller henne så blir det antingen starkare eller iopknögglad å rakt upp!

lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 784
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 542
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 335
Senast: token
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp