Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Hmmm. Jag skrev att det kanske var Gylle som sett några florestan avkommor löshoppas men det kanske var du?:crazy:
Jag blandar alltid ihop era nicknamne.
Ibland blir man lite förvirrad o tänker...men var det inte h*n som tyckte så nyss:confused: :)
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Fielmann e.Florestan är också tillbaka för avel -07.
Kan också vara ett alternativ.
Annars ska du nog göra som de skrev, ta en hingst som man vet hur han nedärver.
Lycka till!!
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Tack snälla alla för tips och råd!
Det är ju ett tag kvar att bestämma sig, och jag ska definitivt ha i tankarna vad ni rekommenderat!:bow:
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Tänker själv betäcka med Channon kolla stammen han verar ha ett superlynne, alla är ju inte så förtjust i skimmlar men han har ju ävren hyfsat resultat på bruksprovet i hoppning och inte så himla dyr (hoppas jag vet ej 2007 års kostnad). Han har varit väldigt lätt att få dräktigt med enligt vet på Lindevik
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Om du har en häst med humör ska du definitivt INTE välja Akribori. Där har du en herre med ett hett huvud!
Var på Flyinge under två år och fick se honom på hemmaplan så att säga. Ville bara säga, VÄLJ INTE HONOM!
Men det är en personlig åsikt!

Ps, möjligt att han inte nedärver sitt huvud och humör men man vet ju aldrig.. ds
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Då kanske du kan svaret på den eviga frågan, varför han inte tävlas(Akribori)? Jag vet inte om svaret har dykt upp i någon tråd som jag har missat. Himla nyfiken, Flyinge brukar ju vara bra på att få tävlat sina hingstar.
U
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

det är just därför han inte tävlas..
Otroligt aggressiv mot andra hingstar och valacker..
Har många "smaskiga" historier om Akribori och ragazzo...:angel:
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Hej!
Akribori har jag strukit från listan, blev avrådd av den hingsstation jag använt mig av inte ta honom till mitt sto..
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Stirra er inte blinda på hingsten och stoet, det är inte där ni ska kolla när man avlar utan andra, tredje och kanske fjärde led, såg det diskuteras om kraftiga halsar bl a, kolla längre tillbaka om det är starkt anlag, är det många i släkten som har det så är det ju naturligtvis starkt och det gäller ju allt det andra Exteriöra oxå.
Lycka Till
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Jag valde Casir Ask till mitt sto. En ELIT-hingst känd för sitt goda temperament...kan kanske vara något?
Finns via Eklunda stuteri.
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Jag har tittat lite på Casir Ask till mitt sto nu i vår. Men är lite fundersam på importsperma eftersom hon är lite till åren och haft lite svårare att ta sig nu på senare år. Vet du vad han hade för dräktighetsprocent?
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

På ASVH står det 26 betäckta och 22 föl, ger 85% antar jag. Det är svårt med siffror egentligen.
På Eklunda sade man till mig att han hade bra sperma. Min tog sig på andra försöket, på första var hon infekterad. Jag fick iallafall ett urtrevligt stoföl i somras.:bump:

//granger
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

det är just därför han inte tävlas..
Otroligt aggressiv mot andra hingstar och valacker..
Har många "smaskiga" historier om Akribori och ragazzo...:angel:


Jaha, men det var bra jag fick svar på det, så behöver jag inte fundera mer. Tack!
U
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Stirra er inte blinda på hingsten och stoet, det är inte där ni ska kolla när man avlar utan andra, tredje och kanske fjärde led, såg det diskuteras om kraftiga halsar bl a, kolla längre tillbaka om det är starkt anlag, är det många i släkten som har det så är det ju naturligtvis starkt och det gäller ju allt det andra Exteriöra oxå.
Lycka Till

Jo men om det finns så finns det ju. Givetvis, har pappa, mamma, farfar, farmor etc kraftiga halsar så borde det kanske vara övervägande gener för det, men någonstanns måste det komma ifrån. 2 tunnhalsade föräldrar utan det i släkten lär nog få tunnhalsade hästar. Men sedan är ju frågan om det är det absolut viktigaste vid val av hingst, det är det säkert delade meningar om..
U
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

...själv har jag faktiskt valt Akribori till ett sto med mkt humör och avkomman blev jättte trevlig. Fast och andra sidan har hon inte nerärvt sitt temperament till någon av sina 8 avkommor!!!
//Tina
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Du får gärna skicka ett PM till mig då jag har enbart positiva erfarenheter av Ragozzo :d men inga alls av Akribori.
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

...själv har jag faktiskt valt Akribori till ett sto med mkt humör och avkomman blev jättte trevlig. Fast och andra sidan har hon inte nerärvt sitt temperament till någon av sina 8 avkommor!!!
//Tina

Som sagt jag vet inte alls hur hans avkommor blivit, kan säkert ha blivit jättebra och trevliga :)
vet bara hur han är själv...
Inget ont talat om hans avkommor :banana:
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Jag har också hittills mycket positiva erfarenheter av Akriboriavkommor.
Tre stycken har växt upp här (dock endast en egen uppfödning) hemma och de har temperamentsmässigt MYCKET olika mödrar.
Alla är ston och har hittills bara visat prov på ett balanserat temperament, självständighet och påtaglig lätthanterlighet. De två äldsta är i år fyra år och genomförde båda treårstest med bra resultat och den tredje är precis nu två år.

Som jag ser det har han lämnat mycket snygga hästar med bra halsar och bra halsansättningar men jag skulle själv inte använda honom igen då det jag sett av honom inte har varit det jag vill ha i form av gång. Vi hade turen att få helt OK rörelser i vår uppfödning men då har hon också en mor med elasticitet, vilket jag nästan helt saknar hos Akribori.

Men..temperamentet har jag absolut ingenting negativt att säga om..tvärtom
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

En jättetrevlig hopphingst med goda gångarter som visat fin förärving är Camaro M. Har sett honom visad nere på Millegarne och blev totalkär! :love:

Samma hingststation/ägare som till Highlight f ö, så de kan du ju ringa till och bolla idéer - jättetrevliga människor!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp