Bukefalos 28 år!

Hierarki på jobbet

Sv: Hierarki på jobbet

har en läst hela tråden, så du städar på en skola?

Kommer ihåg då man själv gick i skolan, städarna var inga personer man brydde sig om helt enkelt hehe :P
 
Sv: Hierarki på jobbet

Fast ju det där med skolan hänger nog väldigt mycket på varje skola, inte att det blir yngre personal. Förr hade våran skola samma "städtant" hon var en del av skolan, kunde hoppa in vid kris på en lektion för att det skulle finnas en vuxen i rummet, barnen kände henne mycket väl och hon tröstade ledsna barn, lyssnade om det var någon som ville berätta något osv. Nu har kommunen bestämt sig för att tjäna pengar, upphandlar städning och de stackare som kommer och städar nu har knappt tid att säga hej eftersom det är så tidspressat, barnen lär inte känna dem, personalen lär inte känna dem och de blir "osynliga". Trots att städpersonalen kommer varje dag så har barnen bättre relation med vaktmästaren som kommer en gång i veckan, för då är han där hela dagen och har tid att prata med barnen oxå, sitta ner och ta en kopp kaffe med personalen sov.

En vaktmästare ser vi inte röken av där, de sparas visst pengar :P

Men jo, det beror på yngre personal eftersom de som har tråkig attityd och har svårt för att ens hälsa, än mindre prata med mig osv de slutar ju allt eftersom. Jag har bra kontakt med barnen, de lyssnar på mig, uppskattar mig och de yngre lärarna har en helt annan attityd till städning och städpersonal. Resten av städpersonalen håller med mig, det märks när det kommer in ny personal och de gamla slutar och de upplever också att folk ser ner på dem väldigt mycket.
Tidspressat har det alltid varit, jag har jobbat på stället i 8 år nu och min mamma har jobbat på samma ställe också i många år. Ingen förändring utöver skolpersonalens förändring. Samma på andra ställen.
 
Sv: Hierarki på jobbet

Men så ska jag byta jobb och inser att hierarkin inom sjukvården är rätt... eh... utvecklad!:banghead: Är det verkligen så att läkarna anses vara Gud fortfarande?!:banghead: Jag trodde att vi kommit ifrån det och kan kalla oss MEDMÄNNISKOR och MEDARBETARE, för det är ju vad kommunen jag arbetar vid försöker banka i folk- medmänniskor och medarbetare, där är det inte alls så uttalat som jag fått intryck av att det är inom sjukvården.
Jag skulle säga att det beror på vem man frågar, och hur. :)
Sedan en tid arbetar jag också primärt i sjukvården, och är inte läkare. På de sjukhus jag arbetar är mitt tydliga intryck att läkare gärna distanserar sig en aning från övriga yrkeskategorier även när det inte handlar om medicinska/kliniska frågor. Det blir tydligast i förhållande till andra vårdande personalkategorier, men även gentemot stödfunktioner. Sedan behöver det inte alltid ligga någon hierarkisk värdering i det, utan bara just en distans. Läkare i matsalarna lunchar till exempel i princip uteslutande tillsammans med andra läkare, medan de flesta andra yrkesgrupper lunchgrupperar sig mer heterogent.

Mellan andra personalkategorier upplever jag faktiskt inte någon direkt hierarki, med undantag för städpersonal som nog tyvärr ofta ses som litet utanför eller snett nedanför. Det tror jag iofs delvis kan bero på att städpersonal inte sällan är extern (upphandlad) personal som byts ut då och då.

Hur man bäst förhåller sig till det när man är, eller upplever sig vara, längst ner på skalan har jag inget bra svar på. I praktiken behövs ju alla olika discipliner för att få verksamheten att fungera; ett sjukhus med enbart undersköterskor, enbart vaktmästare eller för den delen enbart läkare skulle inte fungera särskilt bra. Kanske behöver man försöka förankra den insikten djupt i sig själv och använda den som motivation när det känns tråkigt.
 
Sv: Hierarki på jobbet

Ja, en låg- och mellanstadieskola så i den åldern är städpersonalen fortfarande människor :p Eftersom min mamma är städerska så har jag alltid hälsat på städpersonal, det har liksom varit lika naturligt som att hälsa på en vaktmästare, rektor eller lärare och de blir lika förvånade varje gång det kommer en tonåring och säger hej! :D
 
Sv: Hierarki på jobbet

Finns det ens?

Så länge det handlar om lönearbete så är svaret att det alltid finns hierarkier.

Grunden i lönearbete är ju att en part ger en annan part pengar för att utföra ett arbete. En part beordrar, den andra parten lyder. En väldigt tydlig hierarki.


Sen finns det givetvis olika grader av hierarki, men en enkel tumregel är att ju fler personer det är på en arbetsplats, desto mer hierarki. Är det t.ex. fem chefsnivåer upp till företagsledningen blir det givetvis mer hierarktiskt än om man lyder direkt under företagsledningen.
 
Sv: Hierarki på jobbet

Så länge det handlar om lönearbete så är svaret att det alltid finns hierarkier.

Grunden i lönearbete är ju att en part ger en annan part pengar för att utföra ett arbete. En part beordrar, den andra parten lyder. En väldigt tydlig hierarki.

Sen finns det givetvis olika grader av hierarki, men en enkel tumregel är att ju fler personer det är på en arbetsplats, desto mer hierarki. Är det t.ex. fem chefsnivåer upp till företagsledningen blir det givetvis mer hierarktiskt än om man lyder direkt under företagsledningen.

Men det där är väl oerhört förenklat?

Jag har aldrig upplevt att min chef beordrar mig. Jag har ett tydligt uppdrag i min tjänst, men det innebär även ansvar och arbetsuppgifter som min chef inte (får) ha. Jag kan fatta beslut om frågor som varken min chef, chefen över den eller högsta chefen kan. Jag jobbar i en kommun, jag har ingen unik tjänst alls.

De jag "beordrar", eller beställer som vi säger, utförs inte av personal lägre ner i hierarkin än mig, utan av personal med annan kompetens än den jag har. Rent teoretiskt är det kanske hierarki eftersom jag har mer utbildning och högre lön, men jag ser det verkligen inte så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp