Highly sensitive person

Sv: Highly sensitive person

delvis kl

Jag är inte spec stressad av mig , kan lätt stänga ner , käkar inga mediciner ...Jag läser hästarna bäst , kan se direkt deras personlighetsdrag ..hästar har alltid respekt för mig och jag behöver sällan vara hårdhänt ( har ju haft konvalecentstall för travare, ca 450 -500 häst på 10 år så jag har haft mycket att öva på )

kanske är min grundpersonlighet så att jag inte bryr mig vad andra tycker och jag accepterar mig som jag är , har egentligen inte förstått att jag varit annorlunda än andra, tycker bara att det varit konstigt att inte alla förstår vad jag förstår...och kan fortfarande undra om folk är blinda ( mest med djur) ..
 
Sv: Highly sensitive person

Sen är jag medveten om att en "diagnos" kan hjälpa många till ett lättare liv. Dock är ju HSP inte direkt, vad jag förstått, lätt att diagnosticera? Är det inte snarare delarna som att man har ett rikt inre liv, reagerar starkt på saker som andra inte märker och den biten som verkligen definierar HSP, snarare än delen att man reagerar negativt på folksamlingar/har ett behov av ensamhet för att sortera tankar/ångest till följd av detta mm. De senare nämnda symptomen är ju även tecken på stress, som någon nämnde tidigare i tråden.
Man har hittat individer hogkansliga for yttre stimuli hos bade spadbarn och andra djurarter sa omojligt att identifiera ar det inte. Vissa har helt enkelt ett kansligare nervsystem, sadant kan man se genom att mata hjarnans aktivitet nar den stimuleras.

Hogkanslighet och stress gar ofta hand i hand, just for att intrycken upplevs starkare.

Samtidigt innebar ju hogkanslighet ocksa att man reagerar starkare aven pa positivt stimuli, sa visst kan det vara jobbigt att bli helt slut av att tex ga och handla i affaren med for starkt ljus, for mycket manniskor osv, men det kan ocksa vara underbart att bli helt lyrisk av sma, vardagliga ting.
 
Sv: Highly sensitive person

Jag jobbar heltid natt + att jag har tre hästar och är i stallet ca 6 timmar om dagen varje dag ....kanske har lite damp också då :)

Nej jag älskar hästar o måste bara ha dom ...

Jag vet jag har tre oxå och tillbringar många timmar i stallet varje dag. Jag undrar lite nyfiket vad du jobbar med? Jag jobbar själv inom vården och känner ganska ofta att det är riktigt dränerande även om jag lärt mig med åren att koppla bort en hel del. Men aldrig att jag orkar heltid inom vården pga av att jag känner mig så dränerad efter ett längre pass.
 
Sv: Highly sensitive person

Deltid inom vården (brukar ta extra pass ibland och landar runt 80%). Sen i stallet.

Är det fler av er som vet direkt när ni är iakttagna? Även fast ni inte ser personen. Har ett väldigt intressant exempel från tidig barndom då min känsla var helt korrekt. Jag såg dem aldrig men kände mig ofta iakttagen. Sista kvällen säger jag till mamma när vi går promenad på kvällen med hunden och hon sa att jag säkert hade rätt för det brukar jag ha om sådana saker. Sen vart det razzia samma kväll.
 
Senast ändrad:
Sv: Highly sensitive person

Minns att jag verkligen led av att åka tunnelbanan då det lät så mkt och spola toan på findlandsbåten gick inte heller. Det lät alldeles för mycket och gjorde så ont.

Och jo jag är definitivt inte lika känslig som då vad gäller ljud. Men ogillar om det är för högt. Öronproppar på nyår är ett måste och då även döva sinnerna så går det. Ena örat hör jag sämre i nu. Tjuter ibland.
 
Sv: Highly sensitive person

Jag jobbar heltid natt + att jag har tre hästar och är i stallet ca 6 timmar om dagen varje dag ....kanske har lite damp också då

Jag jobbar också heltid natt :)
Känner att nattarbete är det bästa som har hänt mig yrkesmässigt!

Är det fler som arbetar natt?
 
Sv: Highly sensitive person

*KL*

HSP beskrivs oftast som ett problem och visst håller jag med om att det medför en hel del svårigheter men för mig personligen är det verkligen till största delen en gåva. Många av egenskaperna som karaktäriserar en HSP-person är en förutsättning för att kunna leva det liv jag lever.

Jag arbetar konstnärligt och jag har svårt att se hur jag exempelvis skulle kunna måla mina tavlor så detaljrikt om jag inte hade "tagit in" in så mycket detaljer från min omgivning. Jag hade nog inte heller kunnat få fram så mycket känslor i det jag skapar om jag inte själv hade upplevt dom så starkt.

Samma sak med mitt samspel med djuren, det är inget jag skulle vilja vara utan. Den gränslösa lyckan man kan känna över det lilla men vackra i naturen, livet och kärleken likaså. Fördelarna är betydligt fler än nackdelarna så som jag ser det.

Sen önskar jag att jag hade vetat mer om ämnet tidigare, kanske hade jag kunnat undvika en del tråkigheter då. Jag är 45 år nu och har gått igenom en hel del som jag nu i efterhand förstår beror på just sådant som skiljer en person med HSP från andra.

En del kanske tycker att "stämplar och fack" bara är av ondo men för mig har det varit till hjälp att kunna identifiera mig med HSP. Det underlättar för att förstå både mig själv och andra. Jag kan inte kräva samma känslighet/känslosamhet av andra. Andra kan inte kräva att jag ska döva eller hålla tillbaka det jag känner och upplever. Kunskap om att det handlar om något som man inte kan påverka ökar (förhoppningsvis) förståelsen från båda håll. :)
 
Sv: Highly sensitive person

Jag vet jag har tre oxå och tillbringar många timmar i stallet varje dag. Jag undrar lite nyfiket vad du jobbar med? Jag jobbar själv inom vården och känner ganska ofta att det är riktigt dränerande även om jag lärt mig med åren att koppla bort en hel del. Men aldrig att jag orkar heltid inom vården pga av att jag känner mig så dränerad efter ett längre pass.

Jobbar som personlig assistent gör jag :) ..men på natten så sover ju min brukare så jag bir inge "dränerad" på det sättet, mitt sociala får jag i stallet, vänner o så .
 
Sv: Highly sensitive person

För mig ökar det också förståelsen, som t ex varför jag är så mycket mer produktiv på kvällen än på dagen.

Är det ljust ute så är det en massa intryck utanför fönstrena att hantera, och då blir det oftast inget alls gjort. Så med persiennerna nere så blir jag produktiv även på dagen. Enkelt, och lite trist.

Och just nu är jag dessutom väldigt produktiv på jobbet. Vår årliga fönsterputsningen är en månad bort och fönstrena är jätteskitiga, så jag störs inte av bilarna utanför just nu. :p
 
Sv: Highly sensitive person

kl

jag är rätt trött av mig, sover gärna på natten, men hjärnan fungerar bäst vid läggdags :D Jag löser ALLA problem/svårare uppgifter osv. i sängen :D Gärna riktigt kluriga mattetal :p

Har extermt svårt för ljud, och skulle inte åka till Ullared om jag ens fick betalt.

Tyvärr har jag inte alltid lätt att hantera alla intryck ännu, måste hitta en lösning ASAP men vet inte hur :(
 
Sv: Highly sensitive person

Tror det är just det vi ska sträva efter. Att se det som en tillgång och inte en belastning. Trodde faktiskt inte först att denna tråd skulle få så många svar. Bara det är ju ett tecken på att det finns fler där ute :). Är egentligen inget konstigt alls men tyvärr uppfattas det som flummigt om man pratar med personer som inte alls förstår. Då ska man inte ens försöka. Sen behöver det inte vara extremt känsliga personer men sådanna som ändå har hyfsat lätt att känna. Sen kan jag tänka mig att hsp skiljer sig från individ till individ. Tex så har jag ganska hög smärttröskel. Jag vet inte om det är inlärt eller om det alltid varit så. Handlar om överlevnad tror jag. I vissa avseenden får man inte vara för känslig. Men rent emotionellt och känna av stämningar, det som tidigare skett, nära framtid känner jag av. Inte allt men mer än genomsnittet. Känner ofta på mig saker, det ligger lixom i luften.

Men bra att kunna stänga av ibland annars tar det så mkt energi. Är förvisso bra på att öka och sänka den vid behov.

Sen detta att hsp ofta uppfattas som blyga. Vet inte riktigt om jag uppfattas som det. Ibland och ibland inte. Mest är det nog i större grupper om någon pratar mkt. Fast för fram om det är nått jag vill ta upp. Men annars mest iakttar jag. Är det däremot tyst och folk verkar osäkra tar jag kommandot för avskyr om ingen säger nått och det är spänt i luften.
 
Senast ändrad:
Sv: Highly sensitive person

Ja det är väl ingen som tvingar dig att åka till Ullared ; )

Vilka miljöer har du svårast för?

Tex handla: gör det när så få människor som möjligt är i affären, pensionärstider är bra. Jag hatar att handla men måste ju ha mat och det viktigaste. Värsta scenariet är Ikea en söndag tillsammans med ett gäng Goa vänner... Det slutar med att jag utmattad sätter mig i närmaste hörn för att försöka meditera. De andra ska gå runt HELA varuhuset och titta på ALLT. Jag fattar inte hur de orkar med den folkmängden och det ljuset och barn som tjoar.
 
Sv: Highly sensitive person

Så försöker jag också se det. Man måste försöka fokusera på det positiva i allt.

Jag har tex en detaljmedvetenhet som gynnar mig som tränare. Jag ser små förändringar i rörelsemönster, jag ser små minspel, jag ser små avvikelser och spänningar. Det har gett mig möjlighet att lära mig mer än de som inte har den känslan. Jag ser hältor långt innan de flesta. Och har med erfarenhet lärt mig hur man tränar bort rörelsestörningar och ändrar rörelsemönster till det sundare i hästarna.

Jag har också haft stor nytta av detaljmedvetenheten då jag förut pluggade olika foto/bild/konst-ämnen. Jag är duktig på att teckna, måla, skulptera etc iom det. Och jag är duktig på att sminka människor, inreda etc.
Vänner som designar olika saker ber gärna mig om råd.

En av mina förra sambos sa en gång att jag är den mest levande människan han mött. Det tyckte jag var fint!
Och det beskriver mig rätt bra. Med mina män har jag ju visat den sårbara sidan också. Och så klart ilska ibland.
Andra ser ju mest bara hur jag kan bubbla över av lycka ibland. Jag skrattar ju väldigt mycket. Men ibland blir det så himla hjärtligt skrattande över ngt hästarna eller mina hundar gör som de reagerar på. Det är en grej jag vet människor tycker om med mig. Så det är ju klart en tillgång även för andra.

Även jag funkar bäst nattetid. Då gör jag mitt bästa jobb, får mest energi etc. Redan som ung tonåring minns jag att jag var ute och löptränade ensam på sena kvällar då folk sov. Jag älskar det egentligen. Men jag orkar inte nu för tiden.
Jag älskar att vara vaken när alla andra sover. Tystnaden..:love:

Handlar gör jag också helst själv. Har alltid varit sån. Mycket otjejigt. Jag handlar fort och själv. De andra är så långsamma. Och att gå så länge i den miljön.. Nej tack! :P
 
Sv: Highly sensitive person

KL.

Hur har ni fått detta? Självdiagnostiserade eller utredda? Eller läser ni bara igenom, konstaterar att ni är högkänsliga? Har en i min närhet som pratar om detta och jag har inte fördjupat mig i det (ännu).

Jag har fått det bekräftat iaf av en kurator som jag gick till ett tag. Hon sa också att en del av det jag upplever har med att göra att jag är intilligen på flera plan och det delvis gör att jag tar in och analyserar så mycket. Det har fått mig att inse att det är en bra grej och inte jag som är "klen". Har sedan i vidare utredningar fått bekräftat att jag har högt IQ på flera områden och att det går fort i mitt huvud +en liten släng av ADHD påstås det. Men det lägger jag inte stor vikt vid, känns mer som en del av min personlighet :)

Sen älskar jag min kreativitet och förmåga att tänka utanför boxen, men det kanske inte har med saken att göra eg.
 
Senast ändrad:
Sv: Highly sensitive person

Ullo m fl Hur gör ni för att inte "ta åt er" av andras känslor?

Jag påverkas alldeles för mycket av andras krångligheter runt ikring... Svårt att undvika om man är i en nära relation som man helst inte vill bryta. Jag försöker sätta gränser, men men... Tips någon? :-)

Jag har med tiden valt personer som accepterar och förstår mig och inte suger energi. Jag har också valt att förenkla saker för mig i vardagen just eftersom jag ibland blir tröttare än andra.
 
Sv: Highly sensitive person

Stress, är extremt stresskänslig, blir typ personlighetsförändrad vid stress :(

Skickar sambon att handla :laugh: tillsammans med honom funkar, annars om jag måste tar jag det på väg till jobbet och lägger i kylen på jobbet :)
 
Sv: Highly sensitive person

När jag är som känsligast så använder jag hörlurar som öronproppar i butiker. Handlar ofta på storköp där de har små tv-apparater som står och gör reklam överallt, och det är så enormt stressande. Man går runt ett hörn, och så står där en apparat som är tunad på att sälja saker till just mig, inställd på att få mig att stanna upp, lyssna och köpa... Så jag petar i mobil-hörlurarna och dövar bort det värsta.
 
Sv: Highly sensitive person

Det underlättar för att förstå både mig själv och andra. Jag kan inte kräva samma känslighet/känslosamhet av andra. Andra kan inte kräva att jag ska döva eller hålla tillbaka det jag känner och upplever.
Superbra sammanfattning!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Myrten
·
Fritid Nu är det dags för ytterligare ett favoritprogram. Stjärnorna på slottet drar i gång! Precis som i Så mycket bättre så vet man lite...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Lilla
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 756
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp