Highly sensitive person

Sv: Highly sensitive person

kl
Jag har alltid sett egenskaperna som mest svagheter, att man inte gillar förändringar, eller blir trött om det händer för mycket. Jag är ändå glad att läsa om detta begrepp då det ger en förklaring för mycket hos mig. Jag har ofta funderat på varför inte jag orkar leva så aktivt som många andra. Fördelen är ju bl a att man förstår djur bättre än många andra och har ett kreativt tänkande.
 
Sv: Highly sensitive person

Jag har ofta funderat på varför inte jag orkar leva så aktivt som många andra.

Det har jag också, tom att jag faktist funderat på om jag var frisk :(
Dessa funderingar har alltid varit åt det destruktiva hållet och sen har jag i mitt tidigare liv, haft människor som hittat mina svagheter som gjort mig mer sårbar, mer tvivlande över min ega förmåga.

Min strategi, av att selektera vilka som finns runt mig och dessutom valt ett yrke som passar ger mig energi tillbaka istället.
Som många skriver så finns det så många små vardagsting som gör mig lycklig, riktar in mig på vad som ger mig energi istället för att tömma ur den.

Jag är så pass töntig så jag letar varje dag efter minst 3 vackra ting. När jag väl letar så kommer så många små tillfällen upp varje dag.
Det kan vara en vy, ett möte med ett djur eller människa, där samtalet/umgänget är posetivt eller när jag får "laga och fixa" saker, något som jag njuter mycket av.
 
Sv: Highly sensitive person

*kl*
Varit rätt befriande att läsa den här tråden! Har läst om hsp tidigare och konstaterat att det stämmer väldigt bra på mig. Men jag har väl tyvärr inte tagit så mycket hänsyn till det utan försökt "döva" mig, vilket inte är smart i längden har jag konstaterat.
Jag har valt att byta yrke, till ett som kommer innebära mindre stress och färre kontakter än mitt gamla inom IT. JAg klarar inte av för många människor hela tiden, att gå in i ett rum och "känna" allas känslor och sinnestämningar, det blir för krävande. Slutar med att jag inte orkar titta på folk för det ger för mycket information. Däremot älskar jag människor i lagom dos :)
Känner igen det där med djur och hur tokig man kan bli på folk som inte kan se vad som är framför näsan och när djuren TYDLIGT talar om vad det är. Har svårt att förstå hur man kan gå igenom livet så blind och döv för allt och alla nyanser. Men det kanske är skönt, de verkar väldigt belåtna med sig själva för det mesta ;)
Och det är inte en diagnos, det är personlighetsdrag, precis som man kan vara introvert eller extrovert. Eller vilket IQ man har. Bara att acceptera och försöka utnyttja så positivt det går, något jag ska lära mig att göra!

Känner även igen det där med att fungera bäst p kväll/natt och med neddraget för att inte få för mycket intryck. Jag pluggar på distans och bor med en enligt mig mycket vacker utsikt, som är lätt att fastna i *S*
 
Senast ändrad:
Sv: Highly sensitive person

Handlar gör jag också helst själv. Har alltid varit sån. Mycket otjejigt. Jag handlar fort och själv. De andra är så långsamma. Och att gå så länge i den miljön.. Nej tack! :P

Jag med, gillar att shoppa , men eg inte att gå i affärer , får "panik" om det inte går undan samtidigt som jag "måste" kolla massa affärer ifall det finns nåt bättre :D ...puuhhh....
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Myrten
·
Fritid Nu är det dags för ytterligare ett favoritprogram. Stjärnorna på slottet drar i gång! Precis som i Så mycket bättre så vet man lite...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Lilla
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 722
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp