Bukefalos 28 år!

Hindra fartdåre?

Sv: Hindra fartdåre?

Kl

Det finns "mobila" farthinder som vägföreningar etc brukar ställa ut.
Googla tex mobilt farthinder för utseende

Jag tror inte det är så svårt att få tillstånd av kommunen tex, dessa har traktorer eller större fordon inget problem att köra över..sakta av kommer man göra, för kör man för fort studsar de upp i underredet :D
De gula ovala brukar vara effektiva då det blir som ett dubbelt gupp när man kör över dem så det är omöjligt att bara köra på utan att sakta ner
 
Senast ändrad:
Sv: Hindra fartdåre?

I övrigt är det sjukt vilka förslag som getts i tråden. Hade någon kastat något på min bil när jag kört förbi hade jag bokstavligen talat blivit VANSINNIG! Man vet aldrig hur folk reagerar, tänk så sitter det en väldigt lättskrämd person bakom ratten, som kanske väjer alldeles tokigt så den kör av vägen och skadar sig eller i värsta fall dör. Det behöver man inte ens köra särskilt fort för att göra.

Jag förstår mig inte på hur folk kan sitta och irritera sig på någon som "kör som en biltjuv" utan att ens faktiskt ha pratat med personen först och främst innan man börjar fundera på vidare åtgärder. De allra flesta människor hade nog minskat farten om någon stannat dem och bett dem. Kanske inser de inte faran själva?
Nu handlar det ju inte om vem som helst utan om en person som alltid gasar på förbi djur, människor, mammor med barnvagnar och allt som finns på grusvägen. Han kör ofta över 100km/h.

Flera har pratat med honom men det hjälper ju uppenbarligen inte.

kl

Apropå hastighetsgränser. Vi har 50 km/h på vägen utanför vårt hus. Ibland går det lite väl fort för vissa trafikanter och det sattes upp en hastighetsmätare som registrerar vilka hastigheter de passerande fordonen kör i. Högsta uppmättes till 161 km/h...
Men fy :S Såna människor kan gott hamna i diket, förstå då kanske dom lär sig. INNAN dom har ihjäl någon.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Men... kan ändå inte låta bli att undra om man är lämplig att ha körkort om man inte kan ta en boll som kommer ut på vägen?
Även små grusvägar är det 70km/ h på, vilket inte är sunt förnuft.

Och på landet kan en valp(eller i ett villaområde) komma ut på vägen. Det är alltid förarens ansvar att vara aktsam, ingen rättighet att få hålla rekommenderad hastighet.

De flesta gånger överskattar man som fotgängare den hastighet som fordonet håller. Det känns sällan lika fort när man kör som när man är utanför bilen.
Jo, det kan bli svårt att hantera en boll som kommer flygande. Man reagerar utan att tänka. Antagligen genom att vrida på ratten.

Det är inte bilförarens ansvar om folk tappar sina hundar. Hundägaren har strikt ägaransvar vilket innebär att hundägaren är ersättningsskyldig om det uppstår skador på bilen om hunden blir överkörd.

Med det sagt, som svar på ditt inlägg, så tycker jag också att det är trevligt med bilister som visar hänsyn till hästar, hundar, fotgängare och barn.

Att ansöka om att få sänkt maxhastighet låter som en vettig tanke.
Övriga förslag låter olagliga.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Ett alternativ finns.
gör en puckel mitt i vägen. puckelns höjd 15 cm
puckelns längd 100cm
puckelns bredd måste understiga bredden mellan en lastbils insidor på framdäcken med minst 20 cm.
puckeln placeras på en raksträcka, då kan bussar, lastbilar utan problem passera mens personbilar som är betydligt smalare mellan benen måste passera puckeln med ett hjulpar på den....vilket fysiskt tvingar ner farten.

men endast med tillstånd av väghållare
 
Sv: Hindra fartdåre?

Men... kan ändå inte låta bli att undra om man är lämplig att ha körkort om man inte kan ta en boll som kommer ut på vägen?
Även små grusvägar är det 70km/ h på, vilket inte är sunt förnuft.

Och på landet kan en valp(eller i ett villaområde) komma ut på vägen. Det är alltid förarens ansvar att vara aktsam, ingen rättighet att få hålla rekommenderad hastighet.

Har du själv körkort? Reaktionssträckan på 70 km är 21 meter, sen ska du ha med bromssträckan också. På dom 41 metrarna hinner mycket hända oavsett hur bra du är som bilförare. Det är vansinnigt med hundägare som tror att allt är bilisternas fel, det är bannemig ditt ansvar som hundägare att se till att inte hunden ränner längst vägen, oavsett om du bor ute på landet eller i ett villaområde.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Nej men allvarligt. Kommunen här har vetat om detta i mitt fall länge och det händer ingenting.
Det som däremot hänt är att dom kört rakt in i en bro, rakt in i en hussida, x-antal katter osv.

Är det kommunen som är huvudman för aktuell vägsträcka? Om inte, vad väntar du på att kommunen ska göra?
 
Sv: Hindra fartdåre?

Nu handlar det ju inte om vem som helst utan om en person som alltid gasar på förbi djur, människor, mammor med barnvagnar och allt som finns på grusvägen. Han kör ofta över 100km/h.

Flera har pratat med honom men det hjälper ju uppenbarligen inte.

Jag antar att du/ni vid flertalet tillfällen faktiskt uppmätt hastigheten då? Eftersom du uttalar dig så säkert menar jag.

Hade någon blåst förbi mig i 70 km/h på en grusväg så hade jag nog också upplevt det som fort. Men som någon annan nämnde så känns det nog fortare för en fotgängare, så när du tror han håller minst 100 km/h kanske han i själva verket håller 60 km/h.

Jag förstår inte varför du inte bara stannar honom och ber honom sänka hastigheten?
 
Sv: Hindra fartdåre?

Har du själv körkort? Reaktionssträckan på 70 km är 21 meter, sen ska du ha med bromssträckan också. På dom 41 metrarna hinner mycket hända oavsett hur bra du är som bilförare. Det är vansinnigt med hundägare som tror att allt är bilisternas fel, det är bannemig ditt ansvar som hundägare att se till att inte hunden ränner längst vägen, oavsett om du bor ute på landet eller i ett villaområde.



Jag antar att du/ni vid flertalet tillfällen faktiskt uppmätt hastigheten då? Eftersom du uttalar dig så säkert menar jag.

Hade någon blåst förbi mig i 70 km/h på en grusväg så hade jag nog också upplevt det som fort. Men som någon annan nämnde så känns det nog fortare för en fotgängare, så när du tror han håller minst 100 km/h kanske han i själva verket håller 60 km/h.

Jag förstår inte varför du inte bara stannar honom och ber honom sänka hastigheten?


Jag håller fullständigt med i ditt resonemang.
Om man inte är nöjd med vägens högsta tillåtna hastighet tar man kontakt med antingen kommun eller länsstyrelse och börjar lobba för skyltning av lägre hastighet.

Om föraren tvekslöst kör med högre hastighet än tillåtet får man lobba för åtgärder även där men så länge föraren håller sig runt de 70 så är det inte föraren man ska angripa.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Jag vet var du menar, och visst körde folk försiktigt...efter att de bokstavligen talat stått på bromsen. Totalt livsfarligt det också.

Fast då bromsade folk ju ner till den LAGLIGA hastigheten, vilket ev efterföljande bilar borde vara beredda på- att framförvarande bil KAN TÄNKAS få för sig att köra i laglig hastighet.

Dessutom ska man hålla avstånd till framförvarande bil så att man kan stanna/sakta av om framförvarande bromsar.

Och så gäller det ju inte en av de allra största vägarna i kommunen ....
 
Sv: Hindra fartdåre?

Jag hade samma problem med en bildåre. Jag ringde polisen och bad dem tala om för personen vad som gäller, hur farligt det kan vara och vid ett tillfälle hade jag rätt att anmäla honom men valde att låta bli.
Polisen här ställde upp på det och det lugnade sej efter det. Men det är inte alla poliser som ställer upp på det.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Vi har mycket problem med buskörning på vårt industriområde, något ljushuvud kom på att komunen skulle anlägga en fordonsutbildning intill oss, på industriområde. Vilket medför att ungdomarna buskör på sina raster, särksilt vid halt underlag. Vår personal utsätts för fara, och pojkar leker ständigt med döden. Truckarmed tunga laster på gafflarna är farliga att krocka med.

Varje år ny årskull ungdomar. Om vi inte skulle anmäla i början av vintern så får vi jättestora problem. En anmälan brukar ha hämmande effekt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 039
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 134
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp