Bukefalos 28 år!

Hingst+sto i samma hage

Sv: Hingst+sto i samma hage

Kommentarerna du fått uppstod ju för att du ö.h.t ställde frågan.
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Han är ju bara übersöt i sitt lilla täcke :love:
Men jag är nyfiken, inget påhopp!! Varför inte kastrera? Vad är meningen med att hålla honom som hingst (med hagproblem osv) om han ändå inte ska betäcka? Det är ju samma på PRE-sidan, massa PRE hålls som hingstar fast det egentligen inte finns nån anledning. Ofta ser man också folk verkligen poängtera att det är en hingst man har, får känslan av att det är lite status och häftigt? Nu menar jag inte att du tycker det, men det är nått jag reagerat på generellt.

Jag behåller honom som hingst pga det faktiskt är en risk att kastrera + att risken för fång blir större då ämnesomsättningen sjunker när man kastrerar. Och så ser jag inga problem att ha honom ensam då jag ändå har så pass stora hästar att jag pga skaderiskten inte vill släppa in honom till dem. Räcker med ett litet gnabb sen har de sparkat av ett ben på honom:(

Tillägg: Innan har han stått inaccoderad med ett gäng busiga HBL och varken jag eller stallägaren har velat ta risken att släppa ihop med de valackerna. Och då spelade det ingen roll hurvida han var hingst eller ej då han ändå gick ensam. I framtiden vet jag ej hur det kommer se ut. Allt beror på hur stoets hälta artar sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst+sto i samma hage

jag frågade om mankhöjden i relation till det jag skrev att även hästar betydligt högre än en mini har lyckats få till det med hingsten av mini storlek. Varför han inte är kastrerad har jag aldrig ens frågat om, däremot addresserade jag tanken att ens fundera på att ha dem ihop.
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

jag frågade om mankhöjden i relation till det jag skrev att även hästar betydligt högre än en mini har lyckats få till det med hingsten av mini storlek. Varför han inte är kastrerad har jag aldrig ens frågat om, däremot addresserade jag tanken att ens fundera på att ha dem ihop.

Svarade generellt på de frågor jag fått. Uppfattade det som om du ville ha svar på det nämligen.
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Och så ser jag inga problem att ha honom ensam då jag ändå har så pass stora hästar att jag pga skaderiskten inte vill släppa in honom till dem.

Alla hästar som av sjukliga/psykiska skäl inte kan gå med andra, bör ha en hagkompis! Kan man inte se till att hästen får det kanske man inte ska ha hingst?

Vi har precis skaffat hingst och då blev det att vi fick skaffa en hagkompis på köpet också. Skulle aldrig vara så ego att jag har min hingst själv.
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Alla hästar som av sjukliga/psykiska skäl inte kan gå med andra, bör ha en hagkompis! Kan man inte se till att hästen får det kanske man inte ska ha hingst?

Vi har precis skaffat hingst och då blev det att vi fick skaffa en hagkompis på köpet också. Skulle aldrig vara så ego att jag har min hingst själv.

Nej, men som läget är nu så har jag inte möjlighet att ha kompis till honom på vintern, oavsett om han är hingst eller ej!
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Finns det inte möjlighet att stalla honom nånstans där han isåfall kan få en kompis.

Jag förstår inte hur man inte kan se till hästens bästa.
Allt för många hästar går själva.
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Alla hästar som av sjukliga/psykiska skäl inte kan gå med andra, bör ha en hagkompis! Kan man inte se till att hästen får det kanske man inte ska ha hingst?

Vi har precis skaffat hingst och då blev det att vi fick skaffa en hagkompis på köpet också. Skulle aldrig vara så ego att jag har min hingst själv.

Här blev det visst lite fel i första delen...

Men har du inte sett fotot som MaRomer har lagt in? Hästarna står på var sin sida av stängslet och betar och ser ganska avslappnade ut.

Vad är problemet med att de går i var sin hage? De ser varandra, hör varandra, känner lukten av varandra.
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Jag tror det finns andra att hellre beklaga sig över i denna sits ang hästar som går ensamma . Titta på bilden de har inte ens dubbelstaket och hagarna löper längsmed varandra .
Det blir lite absurt att anse att även hingstar ska gå med sällskap i alla lägen . Det viktigaste är ju att den får det sociala behovet uppfyllt så långt som möjligt . En sån hage som visas på bilden uppfyller faktiskt det i väldigt hög grad och är helt i enighet med djurskyddslagen för häst .
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst+sto i samma hage

Kl
Som sagt de går jämte varandra och kan prata och boda på varandra. Och så kommer det förbli så länge jag har dessa 2 hemma. Och tills jag vet hur skadat stoet är.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 989
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp