Hingst till arabsto

Lole

Trådstartare
Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute efter en avkomma att behålla i så fall. Då jag själv är dressyrintresserad funderar jag på att välja en halvblodshingst. Även för att få en något större avkomma (kring 160 är önskvärt, stoet är ca 150).
Vad jag förstår får avkomman gröna papper som halvblod. Tänker att det finns ett större antal hingstar att välja mellan än om jag tittar på araber. Behöver hjälp hur jag ska tänka. Ska jag försöka hitta lämplig arab eller halvblod?
Om det skulle bli att jag inte kan behålla avkomman tänker jag att som halvblod kan den vara mer lättsåld? Hjälp! 😅
 
Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute efter en avkomma att behålla i så fall. Då jag själv är dressyrintresserad funderar jag på att välja en halvblodshingst. Även för att få en något större avkomma (kring 160 är önskvärt, stoet är ca 150).
Vad jag förstår får avkomman gröna papper som halvblod. Tänker att det finns ett större antal hingstar att välja mellan än om jag tittar på araber. Behöver hjälp hur jag ska tänka. Ska jag försöka hitta lämplig arab eller halvblod?
Om det skulle bli att jag inte kan behålla avkomman tänker jag att som halvblod kan den vara mer lättsåld? Hjälp! 😅
Det finns arabhingstar som ligger på 160+ och nedärver sin storlek, så om de passar dig, ditt sto och det du vill använda avkomman till så kan det ju vara ett bra alternativ.

Vad letar du efter mer specifikt? Vad är ditt stos styrkor och svagheter? Vad har hon för stam?
 
Jag kan ingenting om arabavel eller hur attraktiv en avkomma kan vara på marknaden, så arabhingstar kan jag inte råda om.

Men ska du använda en halvblodshingst så använd en godkänd som har vuxna avkommor så du kan se hur de blir. Använd också en som är ganska välkänd så blir avkomman antagligen mer lättsåld än om du använder en som folk inte känner till.
 
Kan förtydliga att jag är inte ute efter någon svårklasshäst med mycket nerv och mycket gångarter, utan en kul träningskompis på lättklassnivå/ev mot msv.
Stoets svagheter är ffa ryggen (lång och ngt överbygd) och galoppen.
 
Kan förtydliga att jag är inte ute efter någon svårklasshäst med mycket nerv och mycket gångarter, utan en kul träningskompis på lättklassnivå/ev mot msv.
Stoets svagheter är ffa ryggen (lång och ngt överbygd) och galoppen.
Då skulle jag välja en hoppehäst med bra gångarter tex Canterbury.
 
Då skulle jag välja en hoppehäst med bra gångarter tex Canterbury.

Tänkte också föreslå Canterbury! Tycker det verkar som en toppenhingst speciellt om man inte vill ha allt för mycket nerv! I alla fall den uppfattningen jag fått av avkommorna!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 758
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto med en mankhöjd på drygt 150 cm. Vill betäcka henne och önskar en avkomma som är max 160 cm, gärna ca 155. Det lutar åt...
2
Svar
22
· Visningar
2 409
Senast: cello
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp