Hingst till Irco Marco-sto

Sv: Hingst till Irco Marco-sto

men stoet i fråga funkade väl inte på fryst?? har i för sig hört att man kan åka till land X i europa för att få färsk sperma men det kanske inte är aktuellt.
 
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

Irco%20Balou%20in%20Dec%202006%2C%20at%203%20years%204%20months%5B1%5D.JPG
Irco%20Balou%20dec%202006%5B1%5D.JPG


Om jag lyckats så är det här bilder på en helbror till mitt ena sto e Irco Miro u Balirca (Baloubet / Mirca). På bilden är han 3 år o 4 mån.

Och här nedanför är hans mamma Balirca

DSC00023%5B1%5D.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

ok, de ser fina ut!

Stark linjeavel på IM då!!

blir det lågställt när man linjeavlar så nära på IM?
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

Är lite nyfiken på hur korrekta Baloubet-IM hästarna är rent exteriört? Ingen av de hingstarna är särskilt kända för att varken lämna bra typ, halsansättning eller ben.
 
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

Kul att se alla Corlenskys sen för att se vad han ger. Inte sett en enda. Ger han litet?

Min Corlenskyavkomma är mindre och ädlare än sin mor och hennes möderne. Men när jag har hört runt verkar storleken på avkommorna variera väldigt mkt, treåringarna verkar ligga på allt mellan 160-170 i snitt så tror inte att han lämnar någon generell storlek. Men ska bli intressant att se statistik på det :)
 
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

tycker att det är svårt att säga någon hingst då man inte vet stammen, mer än Irco Marco.
 
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

Nu är jag inte så inläst på hoppstammar och blodskombinationer, men vad jag har förstått så är det bra att linjeavla på Irco Marco/Irco Polo. Nu har jag inte kommit så långt att jag sett om du skrivit mer om hennes stam, men det finns så många fina hopphingstar..

Två av många fina hingstar som jag har ett litet gott öga till är Last Liberty och Pessoa, båda kommer från starka möderne, och verkar typa avkommorna riktigt bra, kanske att LL ger mer multitalangavkommor medan P inte ger lika bra gångarter.
Jag har sett en bunke Pessoaavkommor på Hageby och de var mycket lika i modellen, mycket resning, långa ben, bra överlinje, lite kortare rygg, fin hals, vackra anskten, flera bruna med lite roliga tecken.
/U
 
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

Ja Om man har ett sto som ej är högställd o så mkt överlinje så är Pessoa väldigt bra! Ger mkt fina typer, finare än han själv.

Kan tänka mig att ett IM sto behöver just dessa 2 saker.

Jag tog honom på Lappis i somras men hon hade bestämt sig att ej bli dräktig!
Bara en gång som reserv till Plotten o Pessoa har bra dräktighet.


Läste ni förresten det om fertilitet o sill i Showjumping? Jag har vetat o trott det länge men nu har en väldigt kunnig avelsprofil i Holland verkligen konstaterat det. Att omega 3 är viktigt. Det finns ej i krafftfoder så hingstar som tävlas får minst av detta då omega 6 konkurrerar ut dessa
viktiga fettsyror o omega 6 finns i alla krafftfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

Mja, jag skulle vilja säga att just Irco Marco är känd för att ge bra ben, riktigt bra !

Och kollar man i blup så har han 134 på just benen - och för en gångs skull så tror jag hyffsat på blup eftersom han har så många avkomor
 
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

Ja Om man har ett sto som ej är högställd o så mkt överlinje så är Pessoa väldigt bra! Ger mkt fina typer, finare än han själv.

Kan tänka mig att ett IM sto behöver just dessa 2 saker.

Jag tog honom på Lappis i somras men hon hade bestämt sig att ej bli dräktig!
Bara en gång som reserv till Plotten o Pessoa har bra dräktighet.


Läste ni förresten det om fertilitet o sill i Showjumping? Jag har vetat o trott det länge men nu har en väldigt kunnig avelsprofil i Holland verkligen konstaterat det. Att omega 3 är viktigt. Det finns ej i krafftfoder så hingstar som tävlas får minst av detta då omega 6 konkurrerar ut dessa
viktiga fettsyror o omega 6 finns i alla krafftfoder.

Jag har faktiskt sett en avkomma till Pessoa u. väldigt högställt och långbent, och kortlinjerat sto med hyfsat tråkig överlinje, kort brett ansatt hals (i övrigt en häst med massor av + :love:), avkomman ser fantastiskt trevlig ut. Vackrare ansikte än stoet (om nu det spelar roll). Rör sig riktigt fint(stoet rör sig trevligt). Håller med om att avkommor ser bättre ut än hingsten.

Jag hade för mig att Lappis tagit sig med Pessoa? Missuppfattade. Synd att hon gått tom, det är ett fint sto du har där.

Lite OT:
Hur är det med Omega 3 i fiskmjöl, sådant som man kan ge som fodertillskott? Har för mig att hästar på island äter fisk. Annars är det ju lite svårare med omega 3 i de traditionella fodertillskott man ger till häst. Hur mycket linfröolja ska man ge för att det ska täcka behovet?
/U
 
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

Ja så borde det vara då Voltaire står för försiktighet o IM för ärlighet:).

Dessutom tror jag att Kannan o även Pessoa (men han har inte lika många gamla avkommor tror jag så han är lite mer osäkert kort än kannan men ändå de bästa vi har i Sverige på ej för stora ston som passar med det blodet) kan tillföra typ o lite mer internationell modell om man vill ha det.

(Min är 1.67 som jag fund på att ta Kannan till men ganska mkt juniormodell o jag vill ha " upp henne" lite mer o göra mer häst av. Hennes blod passar med Voltaire blodet då det skulle bli Linjeavel på det.( Annars Acantus som har samma blod som i hennes dotter o då blir det Linjeavel på alme o Ahorn z.))

Men TS vill ej ha fryst så detta blir ju en stor parentes (:))
 
Sv: Hingst till Irco Marco-sto

Bra fråga! Vi har ju tagit fram tester som man lätt kan ta själv med hjälp av ett sjukhus men om man kan tillföra det på hästar måste jag faktist fråga..

Människor kan ej konvertera de korta omega 3 kedjorna i linfröolja till långa men hästar kan det men problemet är att linfröolja är väldigt reaktiv o att koka linfröolja skapar fria radikaler. Fiskmjöl..ja det beror på hur den proccessas. De omega 3 produkterna som tex vi säljer till människor har visat sig oxidera alldeles för fort så därför har man tillsatt olivanioxidant o detta märke är det enda som ej oxiderar i kroppen " for sure" enligt forskning. Kan ge dig en länk till en film vi aPM om du vill se 3 min lång film på hur det ser ut i cellerna. ( inflammation stor anledning till folksjd o infertilitet mm)

Ursäkta urspårningen!

Ska försöka få ut en stabil produkt på marknaden till hästar men det är ffa människor som har brist!!:)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 253
Avel Som de flesta kanske sett så ”efterlyser” SWB hingstar ur Irco Marcos blodlinje då den är på väg att bli utdöende. Finns tydligen bara...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 285
Senast: YlvaG
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 051
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 707
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp