Hingstansvar

Lagen gör ingen skillnad på ridhästar och travhästar och det är lagens tolkning som gäller, jag tvivlar på att en domstol skulle döma olika utirån vilken ras hingsten har.
 
Men har jag sagt det... :confused: jag sa att vi antagligen tycker olika i denna fråga eftersom vi kommer från olika "planeter", vilket man kan säga att vi gör i just frågan om hingstar..
Travet har mycket hingstar och använder sig inte av några särskillda säkerhetsåtgärder..

Ridsporten verkar i många fall tro att hingstar är monster som kartar och klättrar över allt för att ta sig in till brunstiga ston.. :crazy:

Återigen- om jag vidtagit åtgärder för att hålla min hingst innanför hagens staket och ett sto hoppar över... Jag tror inte det är mitt ansvar... Är det så enligt lag- så tycker jag det är helt befängt och absolut fel... :mad:

Åter igen undrar jag över stona... ditt sto hoppar in till mitt och min ger ditt sto en kraftig spark med sårskada som följd- vems är ansvaret?
 
Stoägare har inte samma strikta ansvar som en hingstägare. Att ett sto råkar komma loss betyder ju inte att hon rymt ur hagen eller att ägaren är vårdslös. Lagen anger att en hingstägare är strikt ansvarig, precis som en hundägare är det. Som hundägare torskar man ju om hunden biter en inbrottstjuv, eftersom det råder ett strikt ägaransvar.
Gillar du inte lagen får du försöka få till stånd en lagändring. :angel: Att sitta här och vara arg lär inte hjälpa.
 
Men det handlar inte om tyckande utan faktiska bestämmelser. Det ställs helt andra krav på hingstägare när det gäller stängsel och hantering och man har ett betydligt större ansvar.

Nu är det dessutom så att både jag och Boj kommer från islandshästvärlden, där det händer att hingstar användas både i turridning och till barnridning så ingen av oss inbillar oss att alla hingstar är monster.

Stona är en helt annan fråga och då jag hört lite olika versioner där vågar jag inte uttala mig bestämt. Generellt sätt så blir den vars sto orsakar skadan ansvarig om inte har särskilda överenskommelser, men vad som händer om stoet hoppat in i hagen vet jag int, det lär ju i vilket fall som helst inte uppstå särskillt ofta så det är mer en akademisk fråga.
 
Jag tycker det är fel och LÅTER konstigt! Oavsett ansvar... Jag kan ju inte göra så mycket mer för min hingst än att se till att den håller sig i sin hage och att staketet är så högt att den inte hoppar ut...

Men säga tt jag uppfyller alla de krav som ställs på mig som hingstägare och det ändå studsar över ett sto? När är jag inte längre ansvarig? *nyfiken*

Så om jag fattat detta rätt... kan jag alltså ta min pålle, åka till Varenne, Scarlet Knigt eller nån anna dyr kanon, se till att stoet tar sig över staketet och det är inte varken mitt fel eller ansvar..?? :idea: :D jag kan t o m stämma dem? kan ju kanske nöja mig med livstids betäckningsrätt?? :angel: :banana:

Är det som ni säger? Tycker jag alla stoägare ska tänka om- Gratis betäckning åt alla! :rofl: :rofl: :rofl:

Att ston och valacker kommer lösa och tar sig in till varandra är väl vanligare än att hingstar springer runt lösa?
Det jag oftast hört om när det gäller tjuvbetckningar är lösaktiga ston som tar sig in till hingsten och inte tvärt om... Vi har en sån liten fölunge hemma... Stoet tog saken i egna hovar om man säger så.. :D
Vet även ett mycket duktig travsto som 2 gånger lyckats med bedriften att bli tjuvbetäckt- båda gångerna tog hon intiativet.. :) :angel:
 
Nu är du bra korkad :angel:

Om du hjälper stoet att ta sig in så är det en helt annan historia, då är det du som är ansvarig och ingen annan. Jag misstänker att det kan bli en dyr betäckning om någon kommer på dig.

Med tanke på det du skriver om tjuvbetäckningar hemma hos dig kanske du bör se över alla hagarna. De verkar då inte särskillt säkra :p.
 
Det jag oftast hört om när det gäller tjuvbetckningar är lösaktiga ston som tar sig in till hingsten och inte tvärt om...

Ja, det hör man ofta - och det kommer alltid från hingstägarna. Antingen hoppade stoet in eller så var det grannens hingst som kommit lös :angel:

mandalaki
 
Tycker mest det är du som saknar humor... :angel: :p
För du trr väl inte på allvar jag lastar Humlan, kör henne till Scaret Knigt, knuffar henne över staketet och sen tror jag kommer undan med det? :crazy: :angel: :rofl:
Däremot om jag tannar transporten utanför och hon självmant studsar in? Kan jag då belastas för medhjälp tror du? :angel: :p

Inom travet har vi tränar ansvar... så här kan knappast hingst eller sto ägare belastas alls.. :)

Hemma hos oss finns inga hingstar, inte heller rymmligar i och ur hagen- däremot är det fullt möjligt att flytta hästar och ibland kommer det även nya hästar hit.. Den senaste var en tjuvbetäckt ponny- knappast mitt ansvar.. :p

Men jag skulle gärna vilja ha svar på frågan, när jag fullgjort mitt ansvar som hingstägare... och inte längre kan hållas ansvarig för inhoppande ston?
 
Eh? I fallet med travstot var det fakta.. 2 ggr.. :)
I faller "vår ponny hemma"- så tror jag sto ägaren hämtade stoet i hingstens hage? :)

Sen im man sett vissa brunstiga ston i närheten av hingstar, så ter det sig inte alla som en omöjlighet att det hoppat in, krypit under eller helt enkelt sprungit genom tråden.. Företagsamhet.. :D :D
 
Jag pratade inte om dina historier - utan noterade mer att det du sa stämde med vad jag hört. Ska man tro vissa hingstägare så är deras egna hingstar närmast impotenta slöfockar som inte vaknar förrän stona krånglar sig in under buken på dem. Grannens hingst däremot, är en riktig häradsbetäckare i dåligt stängslad hage ;)

mandalaki
 
Om inte jag minns fel så är det stallägaren som ansvarar för hagarna i första hand och det därmed är han som är ansvarig för det om inget kontrakt är skrivet mellan hingtsägare och stallägare om detta. Om det inte existerar någon stallägare eller om kontrakt är skrivet så är det hingstägaren.

Samma sak gäller om stoet hoppar in till hingsten...stallägaren eller hingstägaren.
 
Då avslutar jag min del i debatten här, då jag i inte har lust a sitta och gissa om du hittar på historier, skämtar eller menar allvar.
 
Nu är du ju löjlig? :crazy:
Det fattar du väl själv att jag inte skulle ta min häst och knuffa in henne till en hingst bara sådär? :smirk:
Men enligt vad lagen säger så borde det ju vara fullt möjligt/lagligt att göra det... :(
 
Lagen säger att man som hingstägare är ansvarig, det innebär inte att någon oansvarig människa ska underlätta för ett sto att tjuvbetäckas! HUR kan du få ett ägaransvar till att övergå till "laglig" tjuvbetäckning? Gör du dig korkad med flit i dina inlägg? :eek: :confused:

Vad är det du inte fattar? Hingstägare = strikt ansvar! Så länge en person äger en hingst har den således strikt ansvar, såvida den inte är installad hos någon och man kontraktledes överför ansvaret på den hyresvärden. Det är skit samma om den står inlåst, hingstägaren ansvarar för den!
 
Lagen säger att man som hingstägare är ansvarig, det innebär inte att någon oansvarig människa ska underlätta för ett sto att tjuvbetäckas! HUR kan du få ett ägaransvar till att övergå till "laglig" tjuvbetäckning? Gör du dig korkad med flit i dina inlägg? :eek: :confused:
Därför att jag ifrågasätter om det verkligen är så... om jag tar mitt ansvar som hingstägare och det ändå kravlar över ett sto... När har jag tagit "tillräckligt" med ansvar som hingsthållare.. Jag får då aldrig svar på denn afråga..
För som lagen beskrivits här så kan man helt enkelt lätt få till "lagliga" tjuvbetäckningar.. eftersom Allt verkar vara på hingsthållarens ansvar...
Om du tycker jag är korkad för jag spinner vidare, ifrågasätter och undrar? Jaha? Totalt ointressant..
 
Lustigt att du du har som motto "läs 1 gång till", när du inte ens läser hela inlägget. I andra stycket har jag skrivit följande:
Så länge en person äger en hingst har den således strikt ansvar, såvida den inte är installad hos någon och man kontraktledes överför ansvaret på den hyresvärden. Det är skit samma om den står inlåst, hingstägaren ansvarar för den!
 
Det är skit samma om den står inlåst, hingstägaren ansvarar för den!
Så du menar- Att det alltid är den som ansvarar för hingstens skuld om stoet blir betäckt... det finns alltså inte en chans att det är "stoägarens" ansvar what so ever om stoet tar sig in till hingsten? :idea: :eek:

Och det betyder ju- jag kan ta min häst och se till att hon tar sig in till hingsten (på eget hand såklart) och det finns inte en chans att jag kan belastas med ansvaret?! :eek:

Har du någon länk till någon sida jag kan få läsa mer om detta?
 
Nu kan jag inte hålla mig längre, du är mer än lovligt korkad :devil:

Om stoet tar sig in till hingsten själv är det normalt den som är ansvarig för hinsten som får ta smällen. Släpper du in ett sto till hingsten så är du ansvarig och kan i värsta fall bli åtalad för det. Hur många gånger ska vi behöva trycka upp det i nyllet på dig för att du ska begripa :angel:

Givetvis finns det folk som försöker kringå lagarna och snika till sig fördelar, men det är knappast något unikt för hästvärlden, eller hur?
 
Nu kan jag inte hålla mig längre, du är mer än lovligt korkad
Du lilla Gumman! :mad: Förlåt att jag inte uttrycker mig så bra i skrift att jag får dig att förstå vad det var jag undrade över! :mad:
Och förlåt att jag frågar för att jag inte vet... :mad:

Om stoet tar sig in till hingsten själv är det normalt den som är ansvarig för hinsten som får ta smällen. Släpper du in ett sto till hingsten så är du ansvarig och kan i värsta fall bli åtalad för det.
Jag har inte pratar om att släppa in mitt sto- det ser jag inte som att stoet tar sig in till hingsten! Utan min fråga var- när hingstägaren har uppfyllt de krav som lagen ställer och inte längre hålls ansvarig för en tjuvbetäckning...
Tydligen spelar det ingen roll om så hingsthållaren bygger en mur runt sin hingst... tar sig stoet in så är det hingshållarens ansvar...
Men nu så använder du formuleringen "Om stoet tar sig in till hingsten själv är det normalt den som är ansvarig för hinsten som får ta smällen" och då undrar korkade jag igen - Vad menas med normalt??? När har jag uppfyllt kraven som hingstägare??? :confused:

Enligt MiaR lät det som att det var hingshållarens ansvar oavsett om den stod i boxen-
Det ledde mig vidare till att de då är fullt möjligt att på laglig väg få sig en gratis betäckning...
 

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 739
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 732
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp