Hingstansvar

har du egna hingstar? då tycker jag personligen att man tar reda på all fakta man kan innan man skaffar hingst, eftersom det uppkommit endast "personlig fakta om vad man tycker själv".

Visst skulle en sådan sak som att ston kunna bryta sig in i en hingsthage, det är inte bra det heller, och med andra ord måste man ha rejäla staket som gör att man inte kan ta sig in eller ut från hingsthagen.

Jag tror man måste uppleva sitationen själv för att inse hur hemskt det känns att få ofrivillig betäckningsrisk.
Det är lätt för en annan att skriva" bra chans till gratis betäckning". Däremot resonerar jag inte så.
 
Det finns med all säkerhet ingen fast gräns för när du uppfyllt allt som hingstägare. Det finns alltid utrymme för tolkning av lagar och bestämmelse så om du söker ett definitivt svar så finns det bara ett sätt och det är att starta en process.
 
Nej jag har inte egna hingstar.. :) Fråga igen om 1 månad, så kanske :)
Jobbar annars med trav... inom travet har vi tränaransvar- dvs. att ägaren inte ansvarar för sin hingst/sto/valack...

Visst skulle en sådan sak som att ston kunna bryta sig in i en hingsthage, det är inte bra det heller, och med andra ord måste man ha rejäla staket som gör att man inte kan ta sig in eller ut från hingsthagen.
Hästar kan hoppa över 2 m.. betyder det att om man har hingstar- måste ha ett staket runt dem som är omöjligt att ta sig över.. :confused:
Därför undrade jag vid vilken "höjd" man som hingsthållare ansett tagit sitt ansvar?

Jag tror man måste uppleva sitationen själv för att inse hur hemskt det känns att få ofrivillig betäckningsrisk.
Det är lätt för en annan att skriva" bra chans till gratis betäckning". Däremot resonerar jag inte så.
Nej, jag skulle inte resonera s heller om jag hade en hingst i hagen hos mina ston..
Jag vill absolut inte ha mina ston betäckta...
Men detta var ur lagens sunpunkt jag disskuterade.. inte ditt specfika fall.
Kan tippa på att hingstägaren inte heller var så nöjd med att ha sin hingst i er hage..

Jag skulle för övrigt bli hemskt upprörd om jag hade ett sto i hagen till "min" hingst... eller ett lösspringande i hagen runt min hingst- ifall han skulle hetsa upp sig och därmed skada sig..
Därför undrade jag hur långt man behöver gå för att skydda sin hingst mot inhoppande ston... eftersom ett sto kan skada en hingst precis som betäckning kan ske.. Inte heller skulle jag bli glad över att ha någon som helst häst i en hage den inte ska vara i... betäckning eller skada.. lika illa!

Men tydligen fick man inte ha personliga åsikter eller ställa frågor här utan att bli idiot förklarad! :mad:
 
Ok, jag ber om ursäkt för att jag var lite väl spydig i mina svar till dig. Jag borde veta bättre eftersom du har svårigheter med att uttrycka dig i skrift, men när jag m fl upprepade gånger får skriva samma sak om och om igen tröttnar man till slut.

Som jag upplever det har du nämligen ställt samma fråga hela tiden trots att vi försökt förklara lika många gånger att hingstägaren har strikt ansvar. Jag drog även parallellen till en inlåst hund och inbrottstjuv utan att det gick fram.

Jag tror inte att du är korkad, men det började kännas som om du provocerade, vilket kanske inte var din mening? :confused: Självklart måste du få fråga utan att känna dig dum! :D

Om det nu var din avsikt att få mig att känna mig dum så har du isf lyckats. :smirk: :o
 
Oki! Tack Mia R.. :)
Jag har absolut inte varit ute efter att provocera.. utan efter svar och jag tyckte inte jag fick något direkt rakt svar på frågan när man kan säja att hingsthållaren "gjort allt han kunnat" :) *trög*
Nu har jag fått lite olika och tolkar det som att det inte direkt finns några raka regler utan är lite från fall till fall! :)
Sen att jag skojjade till det lite över "lagen" var kanske dumt, men eftersom jag själv har haft mycket passhästar som varit hingstar ansåg jag att man som hingstägare oxå måste få ha rättigheter.. Jag har aldrig (tänker) haft någon hingst som rymt ur hagen, däremot en hingst som blev förbannad på en förrymd ponny som sprang omkring så han sparkade sönder gaffelbandet... :mad: :crazy:
Därav mina frågor när sto ägaren kan lastas för ansvar...

Jag var ju inte så inne på just bäckningsbiten, utan mer på skador som kan uppkomma på häst oavsett kön..

Det var inte min avsikt att få dig känna dig dum.. Jag ville bara ha svar och en diskusion.. :D
 
vart ser du att det är olika från fall till fall? :confused:

jag tycker jag fått raka svar, hingstägarens ansvar.
Jag kan inte förstå hur det skulle vara "olika från fall till fall".

Men har jag tolkat det fel, vill jag gärna ha klara besked om vad som gäller. (Samt säkerligen andra som undrar det jag undrar). Inte "gissningar"...

*börjar bli lite förvirrad*
 
Vill du ha raka svar, ställ raka frågor.

Lindar man in frågorna i skämt, drar in konstiga frågeställningar, frågar om vartanat om liknande men inte identiska situationer då finns det uppenbar risk att folk missförstår en. Om du tycker vissa punkter i svaret är oklara så lönar det sig bättre att be folk förtydliga sig i stället för att upprepa frågan i en ny version. Vill du få irriterade oförskämda svar så var otrevlig mot folk och ironisera över att det inte lyckades pricka svaret på din väl inlindade fråga.

Det var det jag menade med som man frågar får man svar. Jag kan bli bitsk i mina inlägg men det är sällan eller aldrig som jag inte svarar korrekt och artigt även på oförskämdheter. Nu känner jag dig inte sedan tidigare utan jag upplevde det som om du medvetet drev med oss och försökte missförstå svaren för att provocera och därmed svarade jag med samma mynt. Det var inte min mening att såra dig och jag ber givet vis om ursäkt om jag gjort det.

Om du nu har svårt att uttrycka dig i skrift kanske du bör tänka lite på att folk inte alltid uppfattar det du skriver så som det var menat. Känner du dig missuppfattad är det bättre att ta ett steg tillbaks och fråga så slipper man missförstånd.

Det var först när du tackade för svaret som jag insåg var "skon klämde" och vad du egentligen frågade, om för mig var svaret så uppenbart att jag inte ens tänkte på att skriva det. När man pratar om icke standariserbara frågor så är det alltid en bedömninsfråga även om bestämmelseran kan var nog så tydliga, om så inte vore fallet skulle vi kunna skrota alla domstolar och bara slå upp svaret i en bok.
 
Jag tror att hon menar att det finns inget exakt svar på hur mycket jobb man måste lägga ner som hingstägare. För den ene hingsten "räcker" det med dubbla eltrådar och 1.5 m stängsel, för den andre är det istället 2.5 m trästaket och telefonstolpar som gäller. Det skiljer sig åt beroende på individen. Man kan inte säga att någon har gjort tillräckligt ifall hästskrällena tar sig in eller ut ur hagen, ansvaret kommer man inte undan. ;)
 
Jag har fått svar från "i normala fall" till i alla fall..
Tror det beror på fallet, vilka åtgärder hingstägaren tagit osv... Alltså från fall till fall.. :)

I ditt fall borde det ju vara hingstägarens ansvar... om det inte finns nå skrivet med stallägaren..

Jag har som sagt inte kommenterat ditt fall och det är inte heller det fallet som diskuteras, utan generellt vad som gäller i olika situationer!

Som tidigare låter det i mina öronhelt befängt att allt ansvar ligger på hingstägaren, är det så så är det ju bara att beklaga alla som har en hingst! Men åter igen är det en personlig åsikt :)
OBS! Detta gäller fortfarande inte i ditt fall!! :)
 
Det gäller även om man har en tjur. :eek: Kan tjuren ta sig ut och ställer till det så är det tjurägarens ansvar. Känns det lika omotiverat? ;)
 
Det är antagligen därför folk ej skaffar hingst.
(Det är ju inte så vanligt förekommande)

Jag är absolut inte anti-hingst.
har träffat på flertalet fina individer.
Dock vill jag ej att detta ska hända igen.
Nu har det som hänt, hänt. Oturligt nog.
Det man nu ska se till är att undvika att det händer igen.
Att man kan lösa allt på ett bra sätt,
men ändå veta vad som gäller om olyckan är framme.
 
:D :D :D
Snacka om att jag måste uttryckt mig som en flodhäst... :o :o :o
Även om jag har svårt att förklara och beskriva olika saker- så trodde jag ju inte det var så illa? :crazy:

Men men.. Nu så tror jag vi är på rätt sida av staketet igen.. :p
Jag har absolut inte menat att provocera någon eller spela korkad... läste antagligen hel fel (trots att jag försöker läsa 2 gånger) och missat ett tidigt svar! :)

Tar helt på mig felet! :D
 
Det förstår jag- skulle inte heller vilja hitta grannens hingst i hagen bland mina ston..
:crazy:
Hoppas du förtsått att jag inte diskuterat ditt fall.. utan bara (otydligt) utvecklat olika senarion och vem som bär ansvaret..
I ditt fall tycker jag det vara solklart! :)
 
:eek: :eek: :eek:
Jag har kraftigt utvecklad koskräck... så svaret är ett rungande sjungande NEJ!!! :crazy:

Men det var inte just det som kändes omotiverat- tar sig hingsten ut är inte hagen bra... :) men tar sig ett sto in, kan ju hagen fortafarande vara bra nog åt hingsten och då tyckte jag att hingstägaren gjort sitt... Det var lite här jag var och svammla.. :)
 
jo jag förstår.

men nu har jag iaf fått svar på det jag undrat över, så jag tackar alla som svarat.
 
Lyckligt? ;)
jag har ca 2000 nya frågor... som jag en dag ska knåpa ihop så ingen kan missförstå! :D :D
Sen ska jag be en bön att Lisa (mitt dräcktiga sto) inte kommer klämma ur sig en hingst unge om 3 veckor.. :angel: :D
 

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 708
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 682
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp